SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Allegro rozczarowało wynikami, kurs 11 proc. w dół. Bez lockdownów niższy wzrost sprzedaży

We wtorek, po publikacji wyników finansowych z trzeciego kwartału br., akcje Allegro staniały o 11,2 proc., pierwszy raz spadając poniżej poziomu z debiutu giełdowego. Dyrektor finansowy Jon Eastick zapewnia, że firma nie obawia się konkurencji, po tym jak Amazon uruchomił w Polsce usługę Prime. - Czwarty kwartał zaczyna się obiecująco. Trzeba jednak pamiętać, że rok temu w listopadzie był lockdown i centra handlowe były zamknięte przez cały miesiąc. Z tego powodu dynamika wzrostu GMV rdr będzie trochę niższa niż rok temu - zapowiada Eastick.

Article

W zeszłym kwartale Allegro, do którego oprócz tej platformy należą porównywarka Ceneo i firma eBilet Polska, osiągnęło wzrost przychodów o 32,9 proc. do 1,23 mld zł i wyniku netto ze 131,7 mln zł straty do 324,4 mln zł zysku.

Wartość sprzedanych produktów na Allegro (GMV) zwiększyła się o 19,9 proc. do 9,9 mld zł. Na platformach firmy było 13,3 mln aktywnych kupujących, wobec 12,6 mln rok wcześniej. Każdy zrobił zakupy o średniej wartości 3,07 tys. zł (po wzroście rok do roku o 24,5 proc.).

W pierwszych trzech kwartałach br. dynamika obrotów Allegro była nieco wyższa: wartość sprzedanych produktów zwiększyła się o 23,4 proc. do 29,93 mld zł, a przychody o 39 proc. do 3,75 mld zł. Firma osiągnęła w zeszłym kwartale 10,29 proc. marży, wobec 9,4 proc. rok wcześniej.

Długi spadek i krótki wzrost po ogłoszeniu przejęcia

Wyniki ogłoszono we wtorek rano, a sesja giełdowa upłynęła dla Allegro pod znakiem mocnej przeceny. Po otwarciu handlu spadek wynosił ok. 3 proc., przed południem przekroczył 7 proc., a po południu zbliżył do 10 proc.

Ostatecznie kurs zmniejszył się o 11,23 proc. do 42,34 zł, obroty wyniosły 346 mln zł. Pierwszy raz spadł poniżej ceny 43 zł z oferty publicznej przed debiutem giełdowym firmy w połowie października ub.r.

Akcje Allegro taniały stopniowo od początku września, gdy kosztowały 71-73 zł. Poprzedni bardzo duży spadek w ciągu jednej sesji - o 7,3 proc. - nastąpił w połowie października w dniu, gdy rano Amazon ogłosił uruchomienie w Polsce usługi subskrypcyjnej Prime (obejmującej m.in. nielimitowane dostawy wszystkich zakupów i platformę Prime Video z filmami i serialami).

Na krótko kurs Allegro odbił w górę w zeszły piątek, po ogłoszeniu przejęcia przez firmę za 881 mln euro platformy e-commerce Mall Group i spółki logistycznej WE|DO działających m.in. w Czechach i na Słowacji. Akcje podrożały z 44,50 do 48,50 zł, a w piątek do 49,25 zł, natomiast w poniedziałek cena zmalała do 47,69 zł.

W czwartym kwartale „dynamika wzrostu GMV trochę niższa niż rok temu”

Allegro spodziewa się wzrostu take rate w I kwartale 2022 roku w stosunku do IV kwartału 2021 roku - poinformował w wywiadzie dla PAP Biznes Jon Eastick, dyrektor finansowy spółki. Dodał, że wcześniej w IV kw., należy liczyć się z sezonowym spadkiem tego wskaźnika z 10,29 proc. w III kw. 2021 roku.

"W pierwszym kwartale 2022 roku take rate powinien być trochę wyższy niż w IV kwartale 2021 roku w związku z sezonowością w branży. Jeśli chodzi o cały przyszły rok, to jesteśmy w trakcie przygotowania budżetu" - powiedział dyrektor finansowy.

"Mam nadzieję, że w przyszłym roku wrócimy do normalności, nie będzie już żadnych lockdownów i każdy gracz będzie mógł funkcjonować bez żadnych problemów. W tej sytuacji spodziewam się powrotu do normalnego wzrostu w e-commerce, dużo bardziej dynamicznego niż rynek detaliczny. Prognozy na 2022 rok planujemy przestawić w momencie publikacji wyników za IV kw. 2021 roku" - dodał.

Współczynnik take rate (prowizje i opłaty) wzrósł o 0,9 pp. w trzecim kwartale w ujęciu rdr, spadając jednak o 0,17 pp. kdk do 10,29 proc. GMV, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami spółki.

Eastick zapowiedział, że wzrost tego wskaźnika w I kw. 2022 roku będzie poprzedzony spadkiem tego wskaźnika w ostatnim kwartale br. w ujęciu kdk.

"W IV kwartale take rate może się zmniejszyć w ujęciu kwartał do kwartału. To jest naturalna tendencja widoczna praktycznie co roku w IV kwartale. Sprzedawcy decydują wówczas, czy chcą promować oferty, czy nie. Zazwyczaj, ponieważ popyt jest wysoki, to tendencja do promowania ofert jest mniejsza i to powoduje, że uśredniony take rate jest mniejszy. Sygnalizowaliśmy taką sezonowość już wcześniej" - powiedział.

"Czwarty kwartał zaczyna się obiecująco. Trzeba jednak pamiętać, że rok temu w listopadzie był lockdown i centra handlowe były zamknięte przez cały miesiąc. Z tego powodu dynamika wzrostu GMV rdr będzie trochę niższa niż rok temu, ale patrząc na absolutny wzrost sprzedaży GMV, to będzie on zadowalający" - dodał.

Allegro stawia automaty paczkowe i rozwija Allegro Pay

Allegro podało w prezentacji, że marże operacyjne grupy mogą być nieco niższe w 2022 roku, podczas gdy dalszy wzrost wartości bezwzględnej skorygowanej EBITDA pozostaje kluczowym celem finansowym. Priorytetem Allegro jest inwestowanie we wzrost GMV poprzez podstawowe elementy sprzedaży detalicznej (retail basics) oraz skalowanie Allegro Pay, Allegro APM i Allegro Fulfilment.

"Ponieważ mamy ambitne plany inwestycyjne w różnych obszarach m.in. Allegro Pay, czy logistyce, to może być tak, że marża skorygowanej EBITDA w ujęciu do GMV w 2022 roku może być trochę niższa niż w 2021 roku. Natomiast naszym celem jest, by poziom skorygowanej EBITDA w ujęciu absolutnym wzrósł w przyszłym roku" - zaznaczył dyrektor finansowy.

W minionym tygodniu Allegro niedawno uruchomiło usługę logistyczną One Box by Allegro opartą na sieci 600 własnych automatów paczkowych. Za rok spółka chce mieć przynajmniej 3 tys. swoich automatów.

Dyrektor finansowy zakłada, że w przyszłym roku nakłady inwestycyjne grupy mogą wynieść 550-650 mln zł.

"Plan inwestycyjny na 2022 roku założony w prospekcie to 550-650 mln zł. To wydaje się obecnie dość realnym założeniem. Rozwijamy się coraz szybciej, m.in. instalujemy automaty paczkowe, mamy ich już ponad 600, a w planach na przyszły rok chcemy dojść co najmniej do 3 000" - powiedział. Nakłady inwestycyjne grupy w tym roku mają wynieść 475-525 mln zł

Na początku września, po ponad roku fazy pilotażowej, wszystkim użytkownikom Allegro została udostępniona usługa finansowa Allegro Pay, umożliwiająca m.in. zapłatę za zakupy w ratach i z odroczeniem. Natomiast pod koniec października firma zapowiedziała, że otworzy biura w Katowicach, Łodzi, Gdańsku, Lublinie i Wrocławiu, w których będzie pracować kilkaset osób. W br. planuje zatrudnić 1,5 tys. pracowników.

Zadłużenie ma wzrosnąć o ok. 200 mln euro, bez obaw przed Amazon Prime

Jon Eastick poinformował też, że Allegro planuje pozyskać ok. 200 mln euro finansowania jeszcze w 2021 roku lub na początku 2022 roku. Dodał, że jednym z rozważanych wariantów jest emisja obligacji złotowych.

"Emisja akcji dojdzie do skutku nie wcześniej niż w momencie zamknięcia transakcji. Jeśli chodzi o pozyskanie około 200 mln euro finansowania, to jeszcze nie mogę przekazać konkretów, ale może to nastąpić jeszcze w tym roku lub na początku przyszłego roku. Jednym z rozważanych wariantów jest emisja obligacji złotowych" - powiedział dyrektor finansowy.

Allegro poinformowało w ubiegłym tygodniu, że ma umowę przejęcia 100 proc. udziałów w Mall Group a.s. oraz WE|DO Cz s.r.o. od PPF, EC Investments i Rockaway Capital, za łączną kwotę 881 mln euro. Transakcja zostanie sfinansowana w ok. 53,7 proc. środkami pieniężnymi i nowym długiem, oraz w ok. 46,3 proc. akcjami lub środkami pieniężnymi.

Allegro podało wówczas, że przejmowany biznes obejmuje aktywa e-commerce Grupy Mall oraz aktywa logistyczne WE|DO w Czechach, Słowacji, Węgrzech, Słowenii, Chorwacji i Polsce. Na koniec roku finansowego kończącego się w marcu 2021 roku Grupa Mall osiągnęła GMV w wysokości 4,3 mld zł, marżę brutto na poziomie 14 proc. i dodatni poziom EBITDA. Wartość transakcji to równowartość GMV za okres 12 miesięcy do marca 2021 roku i ok. 7,2x zysku brutto za okres 12 miesięcy do marca 2021 roku.

"W momencie, gdy transakcja dojdzie do skutku, planujemy więcej powiedzieć o wspólnej pracy i harmonogramie integracji, ale mamy jeszcze 5-6 miesięcy do tego momentu. W międzyczasie mamy bardzo ważny dla branży czwarty kwartał. Proces integracji z nowym podmiotem zajmie nam około dwóch lat, ale to jest założenie konserwatywne, czyli to najdłuższe" - powiedział Eastick.

Pytany o ostatnie działania konkurencji, czyli wprowadzenie w połowie października oferty Prime Amazon w Polsce lub bezpłatne dostawy bez minimalnego zamówienia zapowiedziane przez Aliexpress odpowiedział:

- Konkurencja na polskim rynku dla klientów jest bardzo dobra. Nie boimy się jej. Mamy najlepszą ofertę i ceny. Ostatnio umocniliśmy naszą ofertę głównie w ramach Smart!, gdzie darmowa dostawa jest dostępna przy zakupach za 40 zł - dodał dyrektor finansowy Allegro.

Na początku listopada Allegro w ramach promocji obniżyło cenę rocznego pakietu Allegro Smart! z 49 do 39 zł. Ofertę można będzie aktywować do 23 grudnia.

W drugiej połowie września ogłoszono ofertę, w ramach której przy dostawach kurierskich Allegro Smart! minimalną wartość zamówienia obniżono z 80 do 40 zł. Natomiast pod koniec października Allegro poinformowało niektórych kupujących, może mogą korzystać ze Smarta przy zakupach już za 20, 25 i 30 zł. Obie promocje potrwają do 3 stycznia.

Allegro zarabia więcej z marketplace’u i reklam, wyższe koszty dostaw

W minionym kwartale przychody firmy Allegro ze sprzedaży realizowanej na tej platformie przez inne firmy poszły w górę rok do roku o 31 proc. do 1,01 mld zł, a z własnego sklepu - o 91,8 proc. do 68,2 mln zł. Wpływy reklamowe wzrosły natomiast o 39,7 proc. do 109,4 mln zł.

Z kolei wpływy Allegro z porównywarki Ceneo zmalały o 5,2 proc. do 35,5 mln zł.

Wydatki operacyjne firmy wyniosły w zeszłym kwartale 776,8 mln zł, o 20,6 proc. więcej niż przed rokiem. Koszty netto dostaw poszły w górę o 59,8 proc. do 278,2 mln zł, koszt sprzedanych produktów - o 89,4 proc. do 71,8 mln zł, a marketingu - o 28,7 proc. do 157,7 mln zł.

Z kolei wydatki pracownicze zmalały o 12,7 proc. do 134,4 mln zł (przed rokiem firma zaksięgowała koszty akcji przyznanych pracownikom przed debiutem giełdowym), a koszty prowizji przy płatnościach - o 12,8 proc. do 31,6 mln zł.

Pod koniec października Allegro zapowiedziało, że otworzy biura w Katowicach, Łodzi, Gdańsku, Lublinie i Wrocławiu, w których będzie pracować kilkaset osób. W br. firma planuje zatrudnić 1,5 tys. pracowników.

Allegro udzieliło ponad 1 mln pożyczek

W pierwszych trzech kwartałach br. firma w ramach Allegro Pay udzieliła użytkownikom 1,08 mln pożyczek. Na koniec września ich łączna wartość wynosiła 289,9 mln zł, tylko w trzecim kwartale zwiększyła się o 116,2 mln zł.

W połowie października Allegro Pay zawarło z Aion Bankiem umowę sprzedaży wierzytelności o wartości do 2 mld zł.

Zysk EBITDA Allegro zwiększył się o 60,5 proc. do 457,1 mln zł, zysk operacyjny - o 92,6 proc. do 323,1 mln zł, a wynik netto - ze 131,7 mln zł straty do 324,4 mln zł zysku.

W trzech kwartałach br. firma osiągnęła wzrost zysku EBITDA z 1,07 do 1,53 mld zł, a zysk netto - ze 158 do 889,9 mln zł.

Na koniec września br. Allegro miało 3,79 mld zł zadłużenia netto, wobec 4,33 mld zł rok wcześniej.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Allegro rozczarowało wynikami, kurs 11 proc. w dół. Bez lockdownów niższy wzrost sprzedaży

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gosc
Nie może być ciągłego wzrostu sprzedaży ponieważ zawsze następuje nasycenie, jest też powiązanie z sytuacją gospodarczą.
odpowiedź