SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

„Trup nadziewany kulą” - w sklepach Auchan etykiety o inwazji Rosji na Ukrainę

Etykieta z napisem „Trup nadziewany kulą” na dziale mięsnym, „Ubranka we krwi” na dziecięcym, a „Bomba kasetowa” na opakowaniu plastikowych piłeczek do zabawy - takie napisy pojawiają się od poniedziałku na półkach w sklepach sieci Auchan. W ten sposób artysta Bartłomiej Kiełbowicz realizuje drugą część swojej viralowej akcji piętnowania sieci handlowych, które nie wycofują się z Rosji.

O Kiełbowiczu zrobiło się głośno w ubiegłym tygodniu, gdy za jego sprawą w sklepach Leroy Merlin w całym kraju zaczęły pojawiać się „zastępcze” etykiety, informujące, że zakupy w sieci finansują ludobójstwo. Jak mówił portalowi Wirtualnemedia.pl, pomysł na akcję zrodził się podczas spaceru.

- Już wcześniej tworzyłem rysunki, komentujące wojnę w Ukrainie. Czułem jednak, że muszę zrobić coś więcej, i to „na już”, natychmiast. W „Gazecie Wyborczej” przeczytałem, że rosyjscy aktywiści robią taką właśnie akcję podmiany cen w sklepach. Pomysł mi się spodobał. Wymyśliłem i stworzyłem więc parę grafik, a potem upowszechniłem je w mediach społecznościowych - opisał.

Artysta wymyślił więc i udostępnił w sieci kilka wzorów etykiet uświadamiających konsumentom, że zakupy w Leroy Merlin pomagają Rosji prowadzić wojnę . – To była potrzeba serca i chwili, akcja tak chwyciła, że zablokowało mi stronę, z której można ściągać etykiety - mówił portalowi Wirtualnemedia.pl. Dzisiaj mói nam: - Akcja trwa, naklejki z napisami pobrano z mojej strony ponad 20 tys. razy.

W naturalny sposób – jak mówi portalowi Wirtualnemedia.pl – Bartek Kiełbowicz przystąpił więc do drugiej części akcji, polegającej na etykietowaniu produktów w drugiej dużej sieci, która nie chce wycofać się z Rosji – Auchan. W poniedziałek na stronie artysty pojawił się pakiet kolejnych etykiet, tym razem z napisami „Głowa w siatce. Auchan wspiera rzeź w Mariupolu”, „Masowe groby. Auchan wspiera ludobójstwo w Ukrainie”, „Auchan wspiera rzeź w Buczy” (to na dział „mięsny”), czy „Trup nadziewany kulą”. Podobnie jak w przypadku akcji w Leroy Merlin – etykiety są przygotowane tak, że na pierwszy rzut oka niczym nie odróżniają się od tych prawdziwych: mają ceny i kod kreskowy. Różnica tkwi w napisach, jakie na nich umieszczono.  
 

 

"Nie mogę bezradnie patrzeć"

W rozmowie z nami Kiełbowicz podkreśla: - Nie mogę stać i patrzeć bezradnie na to, co się dzieje w Ukrainie. Po sukcesie akcji w Leroy Merlin postanowiłem pójść za ciosem i rozszerzyć ją na drugą sieć niewycofująca się z Rosji, czyli Auchan. Znów można pobierać z mojej strony i drukować „etykiety zastępcze”. Zaznaczam jednak, że to nie koniec: odbieram dziennie wiele telefonów ze wsparciem, oczywiście sporo także z hejtem, ale część z dzwoniących podrzuca mi pomysły na kolejne akcje, mające uświadamiać sieciom, że handlowanie z Rosją to obecnie bardzo zły pomysł. Wkrótce znów zaprezentuję coś nowego.

Z dużych sieci, które wciąż handlują w Rosji, najczęściej wymieniane są Leroy Merlin, Auchan i Decathlon. Z badania firmy SetiOne wynika, że 65 proc. Polaków deklaruje, że nie będzie robić zakupów w firmach, które nadal działają w Rosji.  Auchan, należący do tej samej spółki co Decathlon i Leroy Merlin, jeszcze w lutym mógł pochwalić się Brand Health Index na poziomie 0,65. Teraz wynosi on 0,31, a większość rozmów na temat firmy dotyczy bojkotu konsumenckiego.

Pod sklepami tej sieci – podobnie jak i innych, nie zawieszających handlu z Moskwą – odbywają się regularnie konsumenckie protesty, a klienci deklarują, ze nie będą robili już tam zakupów.

Auchan Retail Polska to wielkoformatowa sieć sprzedaży detalicznej obecna w Polsce od 1996 r., zarządzająca siecią hipermarketów pod marką Auchan supermarketów pod marką Auchan Supermarket, sklepami typu convenience store pod marką Easy Auchan, sklepami osiedlowymi pod marką Moje Auchan, a także kanałem handlu e-commerce.

Dołącz do dyskusji: „Trup nadziewany kulą” - w sklepach Auchan etykiety o inwazji Rosji na Ukrainę

31 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
StopAuchan
Nie kupuję w Auchan. Już nigdy!!!
odpowiedź
User
Sceptyk
Przecież to jest do sprzątnięcia w minutę. Artysta niech swoją sztukę wystawia w galerii jak sobie znajdzie sponsora. Może się jeszcze zdąży wylansować na tej wojnie, chociaż wątpię. Promocja na Wirtualnych Mediach to raczej wszystko, na co może liczyć.
odpowiedź
User
Sceptyk 2
Auchan to mój ulubiony sklep. Lubię szeroki asortyment.
odpowiedź