SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Pokolenie świadomych konsumentów w Polsce: wygodni, ale nie rozrzutni (infografika)

Pomiędzy Generacją Z, Y i Millenialsami wyrosła w Polsce silna grupa konsumentów: Henryków, żyjących wygodnie, niekiedy z rozmachem, ale nie rozrzutnie - wynika z badania GfK Polonia .

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

Wygodne życie, niezależność, fascynacja technologiami, szukanie adrenaliny, a zarazem mieszkanie na kredyt i obawa o utratę statusu - oto Henryk lub Henryka (z ang. Henry: High Earner Not Rich Yet), przedstawiciele grupy społecznej rosnącej w siłę światopoglądowo i konsumencko. To pokolenie zbadane na Zachodzie, w Polsce dotąd nie brane pod lupę. Istotne pod względem przychodów i wydatków na technologie, produkty finansowe, odzież i motoryzację. Liderzy opinii w swoich środowiskach, ciekawi świata, ale mocno skupieni na sobie. Jak ich obraz wypada na tle przeciętnych Polaków?

45% Henryków, czyli o 7% więcej niż przeciętnych Polaków, uważa, że bez odpowiednich pieniędzy nie można być szczęśliwym, jednak samo ich posiadanie nie jest gwarancją szczęścia dla 29% Henryków. W strefie powiększania zasobów to grupa wytrwała: 61% Henryków, jeśli pragnie jakiegoś przedmiotu, jest w stanie dłużej na niego odkładać, aby go zdobyć. Zarazem, nieco ponad połowa Henryków (51%) nie chce być definiowana przez pryzmat tego, co posiada, a to znacząco mniej niż w przypadku przeciętnego Polaka (61%). Henryk nie chce posiadać marek aspiracyjnych dla większości. Inaczej też dysponuje pieniędzmi niż przeciętny Polak. 44% Henryków uważa, że pieniądze warto oszczędzać, a przeciętny Polak jest do tego znacznie bardziej skłonny (68%). Henrykowie łączą sprzeczności: bezpieczeństwo materialne to dla nich podstawa spokoju, ale pieniądze są ich zdaniem do wydawania (29% Henryków vs. 18% przeciętnych Polaków).

42% Henryków deklaruje, że lepiej unikać kredytów i pożyczek, a zarazem prawie tyle samo, bo 44%, takowy kredyt posiada (o 10% więcej od przeciętnych Polaków). Jeśli chodzi o kontrolę finansów, Henrykowie nie mają do tego nabożnego stosunku: 57% Henryków deklaruje, że zarządza swoimi finansami, co znacząco odróżnia ich od 75% przeciętych Polaków. Podobnie jest z oszczędzaniem: 44% Henryków uważa, że pieniądze warto oszczędzać, a przeciętny Polak jest do tego znacznie bardziej skłonny (68%).

- Henrykowie są skłonni zaufać markom ze świata finansów, które podzielają ich myślenie i podejście do świata. To grupa ludzi o otwartych umysłach, do której można docierać obietnicą doznań, realizowanych przez nowe doświadczenia niematerialne czy też namacalne dobra, raczej z półki bardziej prestiżowych. Jest to grupa z potencjałem, podatna na obietnice marketingowe, ale też o wyrobionej opinii i silnych przekonaniach, nie naiwna - stwierdziła Marta Bierca, team manager w GfK Polonia, współautorka badania.

Dla 42% Henryków sukces jest ważny. 34% uważa, że sukcesy są wynikiem ciężkiej pracy. Ponad 1/3 (36%) Henryków uważa, ze przyszłość jest do przewidzenia, a prawie połowa (47%) jest przekonana, że jeśli coś sobie założy, to plan zrealizuje. Zarazem brak obaw o przyszłość to synonim luksusu dla 30% Henryków i 40% przeciętnych i ma to dla nich większe znaczenie niż czas dla siebie i najbliższych. Dla 59% Henryków ważne jest życie w zgodzie ze sobą, znacznie ważniejsze niż aprobata otoczenia - 31% Henryków vs. 42% przeciętnych Polaków uznaje aprobatę większości za wartość.

- Henrykowie są ciekawi świata, chociaż krajową polityką zajmują się mniej niż przeciętni Polacy. Mocno skupieni na sobie, cenią sobie niezależność, mniej zależy im na spokoju (35% vs. 47% Polaków), a bardziej na emocjach, ciekawym życiu i kolekcjonowaniu przeżyć - powiedziała Alicja Wysocka-Świtała, partner zarządzająca w Clue PR, współautorka badania.

54% Henryków lubi gadżety technologiczne, podczas gdy 30% przeciętnych Polaków uważa ich posiadanie za próbę "zabłyśnięcia". 66% Henryków jest raczej przekonanych, że gadżety technologiczne ułatwiają życie. Zdaniem 39% Henryków gadżety technologiczne są raczej synonimem wiedzy otwartego umysłu. A to są wartości dla Henryków podstawowe, gdyż od nich zależy niezależność i pozostawanie w zgodzie ze sobą, a nie schlebianie gustom większości.

Badanie zostało przeprowadzone przez GfK Polonia i Clue PR. Realizowane było w dwóch etapach: badanie ilościowe na próbie celowej przedstawicieli "Pokolenia Henry" (Access Panel GfK), próba N=300 (wiek 26-45); badanie ilościowe na próbie kontrolnej nie przedstawicieli "Pokolenia Henry" (Access Panel GfK), próba N=330 (wiek 26+). Badaniem zostały objęte osoby z wykształceniem co najmniej średnim, pracujące, z dochodem indywidualnym netto co najmniej 3000 PLN, deklarujące, że dochody starczają im na bieżące wydatki lub też udaje im się odłożyć na przyszłe wydatki (większe zakupy, przyjemności, wyjazdy) oraz posiadające co najmniej 4 produkty spośród: konto bankowe, szybki internet, zmywarka, laptop/tablet, karta kredytowa, samochód, indywidualna polisa na życie, fundusze inwestycyjne.

Dołącz do dyskusji: Pokolenie świadomych konsumentów w Polsce: wygodni, ale nie rozrzutni (infografika)

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
mik
to nie jest infografika, tylko seria danych na obrazku - nic z tego nie zapada w pamięć, nie ma spójnej wizualizacji danych procentowych, nie wiadomo czemu linie-łączniki prowadzą do różnych części ciała akurat tej pani albo tegoż pana... słabizna
odpowiedź