UOKiK stawia kolejne zarzuty za handel fałszywymi recenzjami w internecie

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zarzuca spółce Best-Review, że wprowadzała konsumentów w błąd, sprzedając w internecie fałszywe recenzje produktów i usług.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Według ustaleń Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Best-Review przygotowywała recenzje bez wcześniejszego przetestowania produktów i zweryfikowania podmiotów świadczących różne usługi. Swoim klientom pozwalała natomiast decydować o brzmieniu wpisów, a nawet w całości je tworzyć.

Best-Review pozyskiwała klientów w kilku witrynach internetowych, opartych na podobnym mechanizmie. - Każda zawierała ofertę publikowania m.in. „opinii Google z treścią” i „opinii [Google] bez treści (same gwiazdki)” na popularnych portalach i serwisach. Wykupione przez klientów pozytywne opinie zamieszczano w wizytówkach Google Maps czy na portalach takich jak: znanylekarz.pl, opineo.pl, oferteo.pl, ceneo.pl, wakacje.pl, TripAdvisor, Google Play, a także na serwisach społecznościowych (Facebook). To klient decydował o częstotliwości zamieszczania i długości opinii a tym samym finalnych kosztach usługi - opisano w komunikacie UOKiK.

Prezes Urzędu ocenił, że takie działania mogły mieć wpływ na podejmowane przez konsumentów decyzje zakupowe. Ponadto poszkodowani mogli być nie tylko kupujący, których wprowadzano w błąd fałszywymi ocenami czy recenzjami, lecz także konkurenci promowanych w ten sposób podmiotów.

Regulator postawił Best-Review zarzuty dotyczące wprowadzania konsumentów w błąd. Grozi za to kara w wysokości do 10 proc. rocznych obrotów.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/uokik-reklamy-social-media-facebook-instagram-tiktok-google,7169471477524097a ##

- Transparentność komunikatów zamieszczanych w internecie stanowi coraz większe wyzwanie dla przeciętnego użytkownika. Nawet elementy, które miały zapewniać wsparcie przy podejmowaniu decyzji i weryfikowaniu oferty,  jak opinie czy recenzje, stają się polem naruszeń - komentuje Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. - Zamieszczanie fałszywych lub zniekształconych opinii jest prawnie zakazane i działa nie tylko na niekorzyść konsumentów, ale również uczciwych przedsiębiorców - podkreśla.

Kary od UOKiK za sprzedawnie fałszywych recenzji

Za takie naruszenia prezes UOKiK nakładał już grzywny. W lutym br. ukarał Agencję City Damian Trzciński kwotą 40 tys. zł na za handel nieprawdziwymi opiniami zamieszczanymi w Google Maps oraz za podobne działania postawił zarzuty firmie J&J Jakub Brożyna.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Odchodzi szef działu wideo gry-online.pl. "Nie mogłem się na to zgodzić"

Odchodzi szef działu wideo gry-online.pl. "Nie mogłem się na to zgodzić"