SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Boyd: Polski rynek telewizji kablowej będzie się konsolidował

Z Simonem Boydem, prezesem UPC Polska, rozmawiamy m.in. o polskim rynku telewizji kablowej, efektach połączenia z Aster, internecie o prędkości 250 MB/s oraz szansach i zagrożeniach wynikających z procesu cyfryzacji.

Krzysztof Lisowski: UPC Polska już od jakiegoś czasu specjalizuje się w dostarczaniu kompleksowej oferty łączącej kilka usług. Jak Pan ocenia polski rynek tzw. potrójnej usługi?

Simon Boyd, prezes zarządu UPC Polska: Konkurencja na rynku telekomunikacyjnym jest bardzo duża. Operatorzy kablowi konkurują z operatorami tradycyjnymi, mobilnymi i platformami satelitarnymi. Coraz więcej klientów chce korzystać z szybkiego internetu, telewizji wysokiej rozdzielczości HD i usług na żądanie. Rośnie zatem znaczenie kompleksowości oferty, która stanowi o przewadze konkurencyjnej. Dlatego obecnie wszyscy operatorzy dążą do tego, aby oferować wszystkie elementy potrójnej usługi. To niezwykle ciekawy rynek, na którym dużo będzie się działo w najbliższej przyszłości.

Jak będzie się rozwijał w najbliższych latach polski rynek telewizji kablowej?

Widać wyraźne tendencje konsolidacyjne. Kolejny operator w Polsce jest na sprzedaż – Multimedia Polska, dochodzi także do mniejszych transakcji – takich, jak zakup Stream Communications. To jest nieuniknione, bo polski rynek jest jednym z najbardziej rozdrobnionych w Europie. Gdyby porównać przychody największego operatora telekomunikacyjnego, to są one 4-krotnie większe, od łącznej sumy przychodów 5 największych operatorów kablowych. Doświadczenia z innych krajów pokazują, że taki model, gdzie istnieje jeden, skonsolidowany operator kablowy ma miejsce ważna dla stymulowania rozwoju rynku konkurencja na poziomie infrastruktury i usług. Dzięki wielomilionowym inwestycjom sektor kablowy może obecnie pochwalić się najnowocześniejszą infrastrukturą i innowacyjną ofertą, dostarczając najwyższe prędkości internetowe, na coraz większą skalę.

Jaki wpływ na ten rozwój będzie miała cyfryzacja?

Beneficjentami naziemnej telewizji cyfrowej będą w głównej mierze mieszkańcy obszarów słabiej zaludnionych. Wierzymy jednak, że większa świadomość korzyści z telewizji cyfrowej przyspieszy migrację do usług cyfrowych u operatorów telewizji płatnej, gdzie konkurencja między dostawcami koncentrować będzie się na walce o klientów zainteresowanych pakietami telewizyjnymi rozszerzonymi o kanały Premium i usługi dodatkowe. Na naszą cyfrową ofertę telewizyjną składają się nie tylko bogaty wybór programów tematycznych, wideo na żądanie z obszerną filmoteką atrakcyjnych pozycji programowych, ale także szereg usług interaktywnych, jak np. zdalne nagrywanie, EPG, zamawianie za pomocą pilota. Obecna oferta DTT nie ma porównania z ofertami telewizji płatnych, choć z pewnością będzie stanowić konkurencję dla operatorów kablowych w segmencie pakietów podstawowych, co będzie od nas wymagało dostosowania strategii produktowej.

Wiele miejsca poświęcono w mediach kwestii przejęcia Aster przez UPC Polska. Jak dużo abonentów Aster przeszło już do UPC?

Po połączeniu prawnym, które miało miejsce 2 stycznia, klienci Aster stali się klientami UPC. Różnice dotyczą usług z jakich korzystają, jednak naszym celem jest, zaoferowanie jak najszybciej usług o porównywalnych parametrach. Dane liczbowe będą udostępniane w niedalekiej przyszłości (przyp. red.).

Czy rozpoczęliście już proces świadczenia usług UPC na terenie, gdzie była dostępna tylko sieć Aster?

Na terenach, gdzie dostępna jest sieć UPC, klienci już od września 2011 mogą korzystać z usług UPC. Integracja sieci wymaga czasu. Planujemy, aby jak najszybciej klienci Aster mogli korzystać z usług o parametrach porównywalnych do oferty UPC. Dlatego w pierwszej kolejności, zanim sieci zostaną w pełni zintegrowane, UPC rozpoczęło wprowadzanie korzystnych zmian produktowych dla dotychczasowych klientów Aster, w ramach dotychczasowego abonamentu. Jeszcze w grudniu ub. r. rozszerzyliśmy telewizję cyfrową Aster o 12 kanałów, trwa przyspieszanie prędkości usług internetowych, nawet 10-krotnie, w zależności od posiadanego pakietu; od lutego w usłudze telefonicznej zwiększona została liczba minut w abonamencie, zniesiony limit minut w zależności od taryfy, a zakres rozmów rozszerzył się o połączenia międzystrefowe i na telefony komórkowe. Zmiany te dotyczą wszystkich kablowych klientów Aster.

Aster ma w ofercie telefonię komórkową, usługa ta była rozdawana w pakiecie z innymi. Czy coś się tutaj zmieni?
 
Dla klientów Aster nic się nie zmieni w tym zakresie – nadal będą mogli korzystać z usługi. Fakt, że Aster ma usługi MVNO jest dla nas dodatkowym bodźcem do opracowania optymalnej strategii biznesowej i konkurencyjnej oferty.

Kiedy marka Aster definitywnie zniknie z rynku?

Marka Aster funkcjonuje obecnie jako element logotypu połączeniowego i będzie obecna w komunikacji do klientów tak długo, jak będą funkcjonowały usługi z portfolio Aster.

Ilu pracowników rozstało się z Aster w wyniku zmian organizacyjnych?

Zmiany dotyczyły kilkuset pracowników, z których część otrzymała propozycje kontraktów terminowych, niektórzy będą mogli znaleźć zatrudnienie w innych lokalizacjach w spółce, w tym m.in. w rozbudowywanym Call Center w Katowicach.

Co ze sprzedażą części sieci Aster na rzecz lokalnych dostawców, którą nakazał UOKiK?

Zgodnie z warunkami transakcji UOKiK dał nam 18 miesięcy na sprzedaż sieci Aster pokrywających się z sieciami UPC. Dotrzymamy tych warunków w wyznaczonym czasie.

O abonentów Astera walczą też Vectra i Multimedia. Boicie się tej konkurencji?

Warto pamiętać, że naszą konkurencję stanowią nie tylko inni operatorzy kablowi, ale także platformy satelitarne i operatorzy telekomunikacyjni, którzy rozszerzają swoją ofertę o usługi płatnej telewizji, dostawcy IPTV. Konkurencja w Polsce jest wyjątkowa jak na europejskie standardy. U nas działa aż 500 operatorów kablowych, spośród 700 działających w całej Europie. W Wielkiej Brytanii jeden operator kablowy konkuruje z operatorem narodowym (BT) oraz jedną platformą satelitarną (SKY). Tak silne środowisko konkurencyjne nauczyło nas, jak ważne jest wyróżniać się na rynku lepszą ofertą, dlatego jesteśmy o krok przed rywalami, jeśli chodzi o jakość i innowacyjność usług, a także stopień inwestycji w modernizację sieci i naszej platformy cyfrowej.

Jak wypadły testy internetu o prędkości 250 MB/s i kiedy ta usługa wdrożona zostanie komercyjnie?

Testy prędkości 250 MB/s jeszcze się nie zakończyły. Sprawdzamy możliwości naszej sieci. Dziś nie jestem w stanie stwierdzić, kiedy ta prędkość zostanie wprowadzona komercyjnie. Od lat stawiamy sobie wysoko poprzeczkę i wyznaczamy trendy na rynku usług internetowych.

Jakie będą zmiany w usłudze VOD? Czy pojawi się Polsat na żądanie, TVN player?

Stawiamy na interaktywność w dostępie do naszych usług i dlatego od lat inwestujemy w rozwój platformy UPC NA ŻĄDANIE, która daje klientom swobodę wyboru. Obecnie to ponad 3 500 filmów, programów i odcinków seriali, w tym około 1300 darmowych pozycji. Jest to najbogatszy wybór treści VOD na rynku. To co nas dodatkowo wyróżnia to odcinki seriali animowanych i obyczajowych oraz najpopularniejsze programy dokumentalne i lifestylowe, bogactwo bezpłatnych treści usługi UPC NA ŻĄDANIE oraz unikalne KANAŁY NA ŻĄDANIE, dzięki którym widzowie w każdej chwili, niezależnie od ramówki telewizyjnej, mogą oglądać ulubione programy i seriale danego nadawcy.

Czy czujecie zagrożenie ze strony sieciowych telewizorów, czyli usługi Smart TV?

Oferta internetowa pod względem jakości i możliwości wyboru znacznie ustępuje ofercie płatnej, m.in. ze względu na brak obsługi klienta. Obserwujemy oczywiście, jak zmienia się rynek i też mamy swoje rozwiązania. W tym roku będziemy przygotowywać się w Polsce do wprowadzenia nowej usługi o nazwie Horizon. Będzie to nowa platforma UPC, która pozwoli na integrację programu telewizyjnego i usług internetowych nie tylko na telewizorze, ale także smartfonach i tabletach. W tym roku Horizon ruszy już w Szwajcarii i Holandii. To będzie nasza odpowiedź na potrzeby klientów, szukających dostępu do telewizji na żądanie przez internet.

Kiedy pojawią się jakieś nowości w Waszej ofercie programowej? Czy pojawią się stacje darmowe z naziemnej telewizji cyfrowej – takie, jak TTV, TV6 czy Polsat Sport News?

Telewizja Cyfrowa UPC już na starcie, niemal 4 lata temu, zaoferowała widzom bogatą ofertą programową, a od tego czasu dołączyło do niej ponad 40 nowych kanałów. Dziś widzowie mają do dyspozycji ponad 150 programów, w tym 24 w jakości HD. W zeszłym tygodniu wzbogaciliśmy ofertę sportową o 2 kanały w jakości HD: Eurosport HD i Eurosport 2 HD. Jednocześnie pakiety telewizji cyfrowej Aster zostały uzupełnione o Eurosport 2 oraz Eurosport 2 HD, a telewizja cyfrowa o 12 innych kanałów. Prowadzimy rozmowy z wieloma nadawcami. O ich pozytywnych efektach na bieżąco informujemy klientów.

Będziecie rozwijać jeszcze usługę UPC Live TV? Liczba kanałów tam dostępna nie zmieniła się od dawna.

UPC Live TV jest wzbogaceniem naszej oferty internetowej. Dziś klienci UPC mogą oglądać na ekranie komputera m.in. popularne kanały informacyjne, jak TVN24 czy CNN oraz wartościowe kanały tematyczne jak Discovery czy National Geographic oraz kanały dziecięce. Obecnie nie mamy planów rozszerzania tej usługi. Skoncentrujemy się raczej na rozwijaniu platformy cyfrowej oraz wdrożeniu Horizon.

O rozmówcy
Simon Boyd – prezes zarządu oraz dyrektor generalny UPC Polska, stanowisko dyrektora generalnego objął w 2002 roku. Jest wiceprezesem Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej, zasiada również w Zarządzie Związku Pracodawców Prywatnych Mediów PKPP Lewiatan. Podczas swojej kariery nadzorował wiele kluczowych projektów z sektora mediów elektronicznych, m.in. biorąc udział w procesie połączenia cyfrowych platform satelitarnych: Wizji TV oraz Cyfry+ , a następnie utworzenia Canal+ Cyfrowego (Canal+/Cyfra+), gdzie zasiadał w Radzie Nadzorczej do 2005 roku. Przed objęciem funkcji dyrektora generalnego w UPC, Simon Boyd był wiceprezesem ds. finansowych oraz pełnił rolę dyrektora finansowego w spółkach Wizja TV i Atomic TV (obecnie MTV Polska). Zanim związał się z branżą mediów, pracował w londyńskim oraz warszawskim oddziale międzynarodowej firmy doradczej KPMG.

Dołącz do dyskusji: Boyd: Polski rynek telewizji kablowej będzie się konsolidował

21 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
furnite-pl
nie wiem jak UPC ale Multimedia dziala swietnie w porownaniu z poprzednimi latami.
odpowiedź
User
szopę
Panie Boyd wez PAn napraw te łacza tego swojego UPc bo mnie szlag trafi, ciagle przeryw w sygnale telewizyjnym !!!!!!!!!!!!!!! a nie pieprz Pan 3x3 o konsolidacjach :-)
odpowiedź
User
miki
Nagadał sie, nagadał i nic nie powiedział. Marketingowa papka. A oferta TV cyfrowej od roku stoi w miejscu. Eurosport HD jaskółki nie czyni...
odpowiedź