SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Canal+ Polska dokupił 16 proc. udziałów Kino Świat

Canal+ Polska przejął 16 proc. udziałów spółki Kino Świat, w której 70 proc. udziałów ma od jesieni 2019 roku. W zarządzie Kino Świat pozostają jego mniejszościowi udziałowcy Tomasz Karczewski i Marcin Piasecki.

Edyta Sadowska, prezes Canal+ Polska (fot. materiały prasowe)Edyta Sadowska, prezes Canal+ Polska (fot. materiały prasowe)

W komunikacie Canal+ Polska nie podano, ile firma zapłaciła za 16 proc. udziałów Kino Świat.

- Ostatnie kilkanaście miesięcy to trudny okres dla całego środowiska filmowego i branży kinowej, jednak nie zmienia to naszego podejścia do dalszych inwestycji w produkcję i szeroką dystrybucję treści. Wspólnie z Kino Świat chcemy maksymalizować zasięg i widownię nie tylko w kinach, ale również w telewizji czy online - zapowiada Edyta Sadowska, prezes Canal+ Polska.

- Zacieśniająca się współpraca z Canal+ Polska pozwoli Kino Świat na dalsze inwestycje i rozwijanie katalogu posiadanych treści oraz rozszerzenie zasięgu dystrybucji na międzynarodowe rynki, na których operuje cała Grupa Canal+. To również pozytywny sygnał dla całego środowiska filmowego i producentów treści, dla których Kino Świat pozostanie sprawdzonym i stabilnym partnerem - komentuje Frederic Berardi, prezes Kina Świat i wiceprezes ds. finansowych w Canal+ Polska.

- Ogromnie się cieszę, że nasza decyzja o wyborze Canal+ jako większościowego partnera Kino Świat jest kontynuowana. Jak pokazało ostatnie kilkanaście miesięcy wspólnie potrafimy rozbudowywać potencjał Kino Świat i tworzyć firmę, która odgrywa tak znaczącą i wiodącą rolę w produkcji i dystrybucji polskich filmów - dodaje Tomasz Karczewski, członek zarządu Kino Świat.

Canal+ Polska większościowym udziałowcem Kino Świat od prawie dwóch lat

W listopadzie 2019 roku, po uzyskaniu zgody prezesa UOKiK, 70 proc. udziałów Kino Świat przejął Canal+ Polska. Z ramienia nowego właściciela do zarządu dystrybutora dołączyli Frederic Berardi (jako prezes), Marta Pałucka i Anna Limbach-Uryn, a szefową rady nadzorczej została Edyta Sadowska.

Po ogłoszonej właśnie transakcji Tomasz Karczewski i Marcin Piasecki są właścicielami 14 proc. udziałów Kino Świat. Zapowiedziano, że pozostaną w zarządzie spółki.

Canal+ Polska podkreśla, że ma prawa do całego katalogu dystrybucyjnego Kino Świat obejmującego ponad 2 tys. godzin filmów kinowych i telewizyjnych. - Warto podkreślić, że oferta Kino Świat to nie tylko komercyjne projekty, ale też ambitne, nagradzane polskie filmy. Trzeci rok z rzędu w portfolio firmy znajduje się film, który został wybrany na polskiego kandydata do Oscara – „Śniegu już nigdy nie będzie” w reżyserii Małgorzaty Szumowskiej. Filmy dystrybuowane przez Kino Świat każdego roku stanowią również silną reprezentację w konkursie głównym Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni oraz w konkursie Polskich Nagród Filmowych Orły - dodaje Frederic Berardi.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Kino Świat ze spadkiem wpływów o 39 proc.

W ub.r. Kino Świat zanotowało spadek przychodów o 39 proc. do 109,99 mln zł, a jej wynik netto poszedł w dół z 19,44 mln zł zysku do 3,76 mln zł straty. Wynika to głównie z dużych ograniczeń w działalności kin po wybuchu epidemii: od połowy marca do czerwca, a potem od listopada wszystkie placówki były zamknięte. Natomiast od czerwca do października mogły przyjmować widzów na maksymalnie połowę miejsc, ponadto brakowało atrakcyjnego repertuaru, bo przesunięto wiele hitowych premier.

Wpływy Kina Świat z dystrybucji kinowej skurczyły się ze 105,49 do 47,99 mln zł, czyli o 54,5 proc. W sprawozdaniu złożonym w KRS wyliczyła, że z rozpowszechnianych przez nią filmów zdecydowanie największą widownię zgromadziły „Psy 3. W imię zasad” (1,18 mln), „Mayday” (977 tys.), „Badboy” (396 tys.) oraz emitowane już po pierwszym lockdownie „25 lat niewinności. Sprawa Tomka Komendy” (720 tys.) i „Pętla” (ponad 570 tys.).

Z kolei przychody firmy ze sprzedaży licencji zmniejszyły się z 63,65 do 58,46 mln zł. W związku z ograniczeniami w kinach spółka wprowadziła nową kategorię praw - premium VoD. W ub.r. dystrybuowała w ten sposób 18 filmów, większość w trakcie lockdownu wiosną ub.r. (m.in. „Salę samobójców. Hejtera”).

- Do tej kategorii zostały zaliczone tytuły, które nie miały możliwości eksploatacji pełnego okna kinowego i zostały wprowadzone do dystrybucji vod w ciągu pierwszych 4 miesięcy od ich premiery kinowej. Filmy te charakteryzowały się znacznie wyższą ceną dla użytkownika końcowego oraz opłatą licencyjną dla dystrybutora, w stosunku do normalnych filmów premierowych modelu tvod - opisano w sprawozdaniu Kina Świat.

- Analiza posprzedażowa filmów z kategorii Premium pokazała, że zapotrzebowanie na filmy premierowe w internecie pojawiające się w jak najkrótszym czasie po ich obecności w kinie jest bardzo duże, a wysoka cena nie odwodzi widza od zakupu. Najchętniej oglądanymi tytułami w tym czasie były rodzime produkcje - dodano.

Wpływy spółki ze sprzedaży usług i materiałów skurczyły się z 3,29 mln zł do 280,4 tys. zł, przychody barterowe - z 7,43 do 3,22 mln zł, a ze sprzedaży określonej jako pozostała - z 624,5 tys. zł do 29,6 tys. zł.

Wydatki operacyjne Kina Świat w ub.r. wyniosły 112,66 mln zł, co wobec 167,47 mln zł w 2019 roku oznacza spadek o 37,6 proc. Najmocniej zmalały nakłady na usługi obce (z 73,79 do 45,36 mln zł) pozostałe koszty rodzajowe (z 35,77 do 13,12 mln zł) oraz wartość sprzedanych towarów i materiałów (z 7,72 do 3,25 mln zł). Za to koszty amortyzacji zwiększyły się z 40,73 do 44,13 mln zł. Wydatki na wynagrodzenia spadły z 5,26 do 5,12 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 810,9 do 596,8 tys. zł.

Firma w ramach tarczy antykryzysowej na sześć miesięcy obniżyła pracownikom wymiar pracy i wynagrodzenia o 20 proc., dzięki czemu dostała dopłaty do pensji z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Uzyskała też 219,3 tys. zł. z umorzenia składek pracowniczych na ZUS przez trzy miesiące. W maju ub.r. spółka w ramach tarczy kredytowej otrzymała 3,5 mln zł (to maksymalna dostępna kwota) częściowo bezzwrotnej pożyczki od Polskiego Funduszu Rozwoju.

Wynik sprzedażowy poszedł w dół z 13,01 mln zł zysku do 2,67 mln zł straty, wynik operacyjny - z 24,88 mln zł zysku do 4,58 mln zł straty, wynik brutto - z 24,06 mln zł zysku do 4,65 mln zł straty, a wynik netto - z 19,44 mln zł zysku do 3,77 mln zł straty.

Canal+ Polska ze wzrostem wpływów i zysku

W ub.r. przychody sprzedażowe grupy kapitałowej Canal+ Polska zwiększyły się o 5,2 proc. do 2,41 mld zł, a przy wzroście kosztów o 3,4 proc. do 2,16 mld zł zysk netto poszedł w górę z 88,12 do 178,25 mln zł.

Przychody grupy Canal+ Polska ze sprzedaży usług klientom wyniosły w ub.r. 1,84 mld zł, wobec 1,8 mld zł rok wcześniej.

Natomiast wpływy ze sprzedaży licencji do treści i dystrybucji filmów poszły w górę rok do roku z 344,62 do 423,26 mln zł. Wynika to z faktu, że w listopadzie 2019 roku Canal+ Polska sfinalizował kupno 70 proc. udziałów dystrybutora filmowego Kino Świat, którego wyniki uwzględnia w swoim bilansie od listopada 2019 roku.

W połowie kwietnia wspólnicy na walnym zebraniu zdecydowali, że z zeszłorocznego zysku netto spółki, który w ujęciu jednostkowym wyniósł 173,34 mln zł, 39,65 mln zł trafi na kapitał rezerwowy, a 133,68 mln zł zostanie im wypłacone jako dywidenda. Dodatkowo w listopadzie ub.r. otrzymali 188,37 mln zł zaliczki dywidendowej z kapitału rezerwowego.

Łącznie Grupa Canal+ uzyska 164,25 mln zł dywidendy, TVN Media - 103,06 mln zł, a spółka zależna Liberty Global - 54,75 mln zł.

2,7 mln klientów, ponad 60 zł miesięcznie od każdego

Więcej danych o swojej działalności firma podała w prospekcie opublikowanym jesienią ub.r. Na koniec czerwca ub.r. Canal+ Polska miał 2,37 mln zł klientów bezpośrednich (0,3 proc. więcej niż rok wcześniej), czyli korzystających z Platformy Canal+, oferty telekomunikacyjnej, serwisów VoD i jej pakietów na platformie Player należącej do Grupy TVN Discovery.

Wiosną ub.r. Canal+ Polska uruchomił dwa serwisy VoD dostępne dla wszystkich internautów: Canalplus.com działający w modelu subskrypcyjnym (z filmami, programami i streamingiem 76 stacji tv) oraz Premiery Canal+, w którym można wypożyczać pojedyncze filmy.

Natomiast liczba użytkowników pośrednich Canal+ Polska, czyli głównie korzystających z pakietów Canal+ w sieciach kablowych, rok do roku wzrosła o 2,5 proc., z 321 do 329 tys.

W połowie ub.r. firma miała łącznie 2,703 mln klientów. Na koniec ub.r. było ich 2,748 mln, rok wcześniej - 2,708 mln, a na koniec 2017 roku - 2,649 mln.

W pierwszym półroczu 2020 r. średni miesięczny przychód od klienta firmy (ARPU) wynosił 64,5 zł, wobec 62,7 zł rok wcześniej. W całym 2019 r. było to 62,9 zł, w 2018 roku - 63,2 zł, a w 2017 roku - 64,5 zł.

W połowie ubr. i na koniec 2019 r. użytkownicy usługi telewizji satelitarnej (DTH) stanowili 72 proc. wszystkich klientów Canal+ Polska. Ich udział stopniowo malał, bo rosła liczba klientów usług OTT i IPTV

Dołącz do dyskusji: Canal+ Polska dokupił 16 proc. udziałów Kino Świat

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
nIT
Dokupywanie udziałów czegoś co się chyli ku upadkowi, ciekawa strategia biznesowa.
odpowiedź
User
Remy
C+ zaoszczędzi kasę na Lidze Angielskiej to może sobie wydawać na głupoty.
odpowiedź
User
Janusz
To jest dobra inwestycja. Każdy, kto zna rynek, to wie. Inna sprawa, czy C+ będzie wiedział co z nią zrobić. Patrząc na orły jakie tam teraz rządzą, to wątpię.
odpowiedź