SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Canal+ Polska zwiększył zysk o 120 mln zł. Więcej z reklam, mniej z filmów

W ub.r. Canal+ Polska przy wzroście skonsolidowanych przychodów o 1,8 proc. do 2,45 mld zł osiągnął 120,5 mln zł zysku netto więcej niż przed rokiem. Swoim udziałowcom wypłacił 224,05 mln zł dywidendy, z czego 71,69 mln zł trafiło do TVN Media - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

Article

Zdecydowaną większość wpływów grupa Canal+ Polska generuje ze sprzedaży płatnej telewizji i innych usług telekomunikacyjnych. W ub.r. te wpływy wyniosły 1,87 mld zł, wobec 1,84 mld zł rok wcześniej.

Firma ma własną Platformę Canal+, a jej stacje są też oferowane przez sieci kablowe, konkurencyjnego operatora satelitarnego Cyfrowy Polsat (od trzech lat są u niego dostępne stacje Canal+ Sport 3 i Canal+ Sport 4 z transmisjami piłkarskiej PKO BP Ekstraklasy) oraz platformę Player (należącą do TVN, mniejszościowego akcjonariusza Canal+).

Dwa lata temu Canal+ mocniej wszedł w segment VoD: uruchomił działającą w modelu subskrypcyjnym platformę Canal+ (z filmami, programami i streamingiem 76 stacji tv) oraz witrynę Premiery Canal+, w której można wypożyczać pojedyncze filmy.

W sprawozdaniu firma opisała, że w ub.r. „niższe przyrosty nowych abonentów zostały zrekompensowane rekordowo niskim poziomem odpływu abonentów (churn), co pozwoliło na utrzymanie stabilnej bazy abonentów bez widocznego wpływu na spłacalność wierzytelności”.

Nie podała natomiast aktualnych danych o liczbie jej klientów. Takie informacje ostatni raz pojawiły się jesienią 2020 roku w prospekcie przed niedoszłym debiutem giełdowym firmy. W połowie 2020 roku miała łącznie 2,703 mln użytkowników (wobec 2,748 mln na koniec 2019 roku, 2,708 mln rok wcześniej i 2,649 mln na koniec 2017 roku).

Na tę grupę składało się przede wszystkim 2,37 mln zł klientów bezpośrednich (0,3 proc. więcej niż rok wcześniej), czyli korzystających z Platformy Canal+, oferty telekomunikacyjnej, serwisów VoD i jej pakietów na platformie Player należącej do Grupy TVN Discovery, a także 329 tys. klientów pośrednich (po wzroście o 2,5 proc. rok do roku), mających wykupione pakiety z Canal+ w sieciach kablowych.

Mniej z filmów, więcej z reklam

Wpływy grupy Canal+ Polska sprzedaży praw programowych i dystrybucji filmów nieznacznie zmalały - z 423,26 do 418,28 mln zł. W tej kwocie są przychody dystrybutora filmowego Kino Świat, którego 70 proc. udziałów zostało przejęte przez Canal+ jesienią 2019 roku, a dalsze 14 proc. - w połowie ub.r.

Pion dystrybucji kinowej grupy Canal+ Polska zanotował w ub.r. 102,5 mln zł przychodów (z czego 86,51 mln zł od klientów zewnętrznych) i 11,17 mln zł zysku, wobec 116,61 mln zł wpływów (92,64 mln zł z zewnętrz) i 8,35 mln zł zysku w 2020 roku.

Kino Świat tak jak cała branża kinowa mocno odczuło ograniczenia covidowe: w 2020 roku zanotowało spadek przychodów o 39 proc. do 109,99 mln zł i wyniku netto z 19,44 mln zł zysku do 3,76 mln zł straty. Wiosną 2020 roku dostało 3,5 mln zł częściowo bezzwrotnej pożyczki z tzw. tarczy finansowej, a w ub.r. 5,04 mln zł od Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej na dofinansowanie kosztów promocji dystrybuowanych filmów.

Jest też wspierane przez swojego większościowego udziałowca. Grupa Canal+ zaznaczyła w sprawozdaniu, że aby zminimalizować utracone przychody z dystrybucji kinowej, „podjęła także działania w celu monetyzacji praw do dystrybucji poprzez pozostałe kanały sprzedaży, głównie premium TVOD”.

Z kolei przychody grupy Canal+ Polska określone jako pozostałe wzrosły w ub.r. ze 135,73 do 157,49 mln zł. W tej kategorii ujęte są głównie wpływy ze sprzedaży reklam i sponsoringu oraz dostawy pojemności satelitarnej i innych usług technicznych.

Firma nadaje 19 kanałów telewizyjnych: Canal+ Premium, Canal+ Sport, Canal+ Sport 2, Canal+ Sport 3, Canal+ Sport 4, Canal+ Family, Canal+ Dokument, Canal+ Film, Canal+ Seriale, Canal+ >>1, Canal+ Now, Canal+ 4K Ultra HD, Domo+, Kuchnia+, Planete+, MiniMini+, Ale Kino+, teleTOON+ i nSport+. Ich brokerem jest TVN Media, od którego wpływy (także ze sprzedaży programów telewizyjnych oraz za przesył sygnału i pojemność satelitarną) zwiększyły się z 68,9 do 92,63 mln zł.

Wzrosły też przychody od pozostałych udziałowców Canal+ Polska: od innych spółek Grupy Canal+ z 1,09 do 13,43 mln zł (przede wszystkim ze sprzedaży praw programowych i czasu antenowego), a od Liberty Global, do wiosny br. właściciela UPC Polska - z 55,54 do 60,8 mln zł (głównie z licencji za kanały tematyczne).

Ubyło 70 pracowników, więcej na reklamy

Koszty operacyjne grupy Canal+ Polska wyniosły w ub.r. 2,13 mld zł, po spadku o 1,5 proc. w dół. Złożyło się na niego przede wszystkim zmniejszenie wydatków na emisję z 1,47 do 1,42 mld zł i na amortyzację ze 191,12 do 168,96 mln zł.

Natomiast nakłady na wynagrodzenia zwiększyły się ze 135,76 do 136,46 mln zł, a na usługi obce (m.in. doradcze, logistyczne i telekomunikacyjne, pocztowe, podatkowe i prawne) - ze 122,11 do 140,3 mln zł).

Na koniec ub.r. w grupie kapitałowej pracowało 1 037 osób, wobec 1 109 rok wcześniej. Łączne koszty pracownicze minimalnie zmalały, do 161,71 mln zł.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Z kolei wydatki na marketing zwiększyły się z 67,31 do 78,06 mln zł, na materiały i energię - z 17,1 do 19,34 mln zł, a wartość sprzedanych towarów (czyli głównie sprzętu dla użytkowników) - z 9,8 do 13,75 mln zł.

Koszty poniesione wobec udziałowców firmy zmniejszyły się z 276,14 do 275,48 mln zł. Te wobec TVN Media zmalały ze 191,85 do 179,25 mln zł (głównie za emisję kanałów telewizyjnych, licencje programowe, świadczenia reklamowe, usługi produkcyjne).

224 mln zł na dywidendę

Zysk sprzedażowy brutto grupy Canal+ Polska poszedł w górę z 680,08 do 751,53 mln zł, a zysk operacyjny - z 235,36 do 329,21 mln zł. Pozostałe wpływy operacyjne zwiększyły się z 8,19 do 12,87 mln zł, głównie dzięki wzrostowi z 3,5 do 6,11 mln zł wyniku ze sprzedaży wierzytelności o umorzenia spłaty przez Kino Świat 3,5 mln zł pożyczki z tzw. tarczy finansowej. Natomiast dzięki niższym odpisom pozostałe koszty operacyjne zmalały z 13,7 do 5,8 mln zł.

Zyskowność netto firmy poprawiły wzrost wpływów finansowych z 7,55 do 37,4 mln zł (na tę drugą kwotę złożyło się 20,11 mln zł ze spadku szacunkowego zobowiązania do zakupu reszty udziałów Kino Świat) i spadek kosztów finansowych z 20,65 do 4,09 mln zł (w 2020 roku firma poniosła 14,64 mln zł kosztów instrumentów pochodnych, a w ub.r. żadnych).

Zysk netto zwiększył się ze 178,25 do 298,73 mln zł, mimo wzrostu zapłaconej kwoty podatku dochodowego z 44,02 do 63,8 mln zł. W ujęciu jednostkowym zysk w ub.r. wyniósł 273,06 mln zł.

Do Grupy Canal+ należy 51 proc. udziałów firmy, do TVN Media - 32 proc., a do Liberty Global - 17 proc. Z zeszłorocznego zysku wspólnicy pod koniec czerwca dostali 224,05 mln zł dywidendy: Grupa Canal+ - 114,26 mln zł, TVN Media - 71,69 mln zł, a Liberty Global - 38,09 mln zł. Natomiast 49,01 mln zł przeznaczono na kapitał rezerwowy.

Canal+ Polska od lat większość zysków netto wypłaca udziałowcom, w ub.r. przekazał im 133,68 mln zł.

Wojna nie szkodzi Canal+ Polska

W sprawozdaniu Canal+ Polska zaznaczył, że wojna w Ukrainie nie wpłynęła na jego działalność.

- Grupa nie prowadzi sprzedaży w Rosji i w Ukrainie. Tylko nieznaczna część praw programowych była pozyskiwana z tych krajów. Jednocześnie Grupa wzbogaciła swoją ofertę programową o kanały i programy w języku ukraińskim - wyliczono.

Firma podkreśliła, że „pomimo pandemii COVID-19 oraz wojny na Ukrainie nie przestała generować znaczących przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej”.

Dołącz do dyskusji: Canal+ Polska zwiększył zysk o 120 mln zł. Więcej z reklam, mniej z filmów

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
anonimowy
Chyba 2,45 mld złotych, a nie 1,45 mld złotych. Nie wyobraził bym sobie tego, by tak nadawca stracił w ciągu roku.
1 0
odpowiedź
User
zibi top
Jeśli Lewy wyprowadzi się z Bayernu Monachium to ogladalność Bundesligi w Canal+ ....... :)
1 2
odpowiedź
User
Max
Wzrost wynagrodzeń: 0,5%
Wzrost wynagrodzeń zarządu: 13%
To jest elementarny przykład folwarcznego zarządzania
22 0
odpowiedź