SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

CMWP SDP pyta prokuraturę o udział TVN w urodzinach Hitlera pokazanych w „Superwizjerze”

Centrum Monitoringu Wolności Prasy działające przy Stowarzyszeniu Dziennikarzy Polskich poprosiło Prokuraturę Okręgową w Gliwicach o jej ustalenia dotyczące udziału spółki TVN w zorganizowanych przez grupę neonazistów urodzinach Hitlera. Na początku br. wydarzenie przedstawiono w „Superwizjerze” w TVN i TVN24.

Kadr z reportażu "Superwizjera" o neonazistach, fot. TVNArticle

Reportaż o neonazistowskim stowarzyszeniu Duma i Nowoczesność i fundacji Orle Gniazdo został przygotowany przez Bertolda Kittela, Annę Sobolewską i Piotra Wacowskiego. Dziennikarzom udało się przeniknąć incognito do tego środowiska i nagrać z ukrytych kamer m.in. zorganizowane wiosną ub.r. obchody rocznicy urodzin Adolfa Hitlera, w czasie których eksponowano swastyki, śpiewano nazistowskie pieśni, chwalono przywódcę III Rzeszy, a niektórzy przebrali się w hitlerowskie mundury.

Materiał wyemitowano w „Superwizjerze” w TVN i TVN24 w styczniu br. Zaraz potem Prokuratura Okręgowa w Gliwicach na polecenie prokuratora generalnego Zbigniewa Ziobro podjęła śledztwo. Szybko zatrzymano Mateusza S., lidera Dumy i Nowoczesności, oraz kilku innych działaczy tej organizacji. Przedstawiono im zarzuty publicznego propagowania nazistowskiego ustroju państwa poprzez zorganizowanie urodzin Hitlera

Autorzy reportażu nagrodzeni, TVN pozwie wPolityce.pl i „Sieci”

Dwa tygodnie temu Wojciech Biedroń na wPolityce.pl opisał wyjaśnienia złożone przez Mateusza S., jednego z organizatorów urodzin Hitlera. Mężczyzna, któremu śledczy postawili zarzuty, stwierdził, że otrzymał 20 tys. zł na organizację tego wydarzenia od osób nalegających, żeby uczestniczyła w tym dziennikarka TVN (ukrywała się pod fikcyjną tożsamością).

- Wiele wskazuje na to, że grupa przebierańców z lasu pod Wodzisławiem Śląskim to w rzeczywistości opłaceni statyści. W czyim filmie zagrali? Kto naprawdę sfinansował tę imprezę i jaki był rzeczywisty udział dziennikarzy i ich stacji w tym wydarzeniu? Czy ujawnili istniejące zjawiska, czy też byli ich animatorami? - zapytał dziennikarz wPolityce.pl. - Na te wszystkie pytania próbuje teraz odpowiedzieć prokuratura. - dodał

Do jego tekstu szybko odniosła się redakcja „Superwizjera”, wydając komunikat, w którym zaprzeczyła sugestiom wynikającym z wyjaśnień Mateusza S. - W związku z tymi doniesieniami kategorycznie zaprzeczamy, aby jakikolwiek członek ekipy TVN biorącej udział w realizacji reportażu „Polscy neonaziści” przekazał jakiekolwiek pieniądze Mateuszowi S. ps. Sitas lub komukolwiek, kto brał udział w organizacji urodzin Adolfa Hitlera w lesie w okolicy Wodzisławia Śląskiego. Powielanie takich informacji narusza dobra osobiste autorów reportażu oraz stacji TVN. W związku z tym rozważamy podjęcie kroków prawnych - napisano. Zwrócono też uwagę, że Mateusz S. rozmawiał ze śledczymi już po tym, jak postawiono zarzut propagowania ustroju totalitarnego. - W związku z tym nie mógł w tym postępowaniu złożyć „zeznań”, na które powołuje się portal wPolityce. Mógł składać wyjaśnienia, w trakcie których mógł dowolnie formułować linię obrony, a mówiąc wprost - mógł kłamać w swojej obronie - podkreśliła ekipa redakcyjna „Superwizjera”.

W zeszłą środę TVN poinformował, że wniesie pozew sądowy dotyczący publikacji portalu wPolityce.pl i tygodnika „Sieci” (oba wydaje Fratria) z zarzutami, że stacja zapłaciła za organizację rocznicy urodzin Adolfa Hitlera przedstawionych na początku br. w „Superwizjerze”. - Oskarżenia te są całkowicie niezgodne z prawdą, co wykaże postępowanie przed sądem - podkreślił nadawca.

Jednocześnie w środę wieczorem Bertold Kittel, Anna Sobolewska i Piotr Wacowski za ten reportaż odebrali Nagrodę Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.

Z kolei w piątek wPolityce.pl podało, że Piotr Wacowski już po zakończeniu nagrywania urodzin Hitlera pozwolił zrobić swoje zdjęcie, jak hailuje na tle swastyk i zdjęcia przywódcy III Rzeszy. Dziennikarze aktywni na Twitterze dyskutowali, czy jest to przekroczenie granic dziennikarstwa wcieleniowego.

CMWP SDP pyta prokuraturę o udział TVN w sprawie

Działające przy Stowarzyszeniu Dziennikarzy Polskich Centrum Monitoringu Wolności Prasy poinformowało natomiast, że zwróciło się do Prokuratury Okręgowej w Gliwicach „z wnioskiem o przedstawienie informacji dotyczącej ustaleń Prokuratury w sprawie udziału nadawcy audycji (Spółki TVN SA) w wydarzeniach będących przedmiotem śledztwa oraz informacji na temat roli dziennikarzy w tej sprawie”.

- W naszej opinii istotna jest zarówno prawna, jak i moralno-etyczna ocena wszelkich okoliczności powstania reportażu, jego emisji i jej skutków - zaznaczyło CMWP.

Organizacja szczegółowo opisała zastrzeżenia do realizacji reportażu wyrażone na portalu wPolityce.pl. - Sprawa ta jest bardzo istotna w kontekście realizacji zasady wolności słowa w demokratycznym państwie ze względu na społeczne skutki, jakie wywołała emisja w/opisanej audycji stacji TVN nie tylko w Polsce, ale także poza jej granicami - zaznaczyła.

Pod koniec stycznia br., zaraz po emisji reportażu „Superwizjera” o neonazistach, zarząd Oddziału Warszawskiego Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich w oświadczeniu skierował pytania do redaktora naczelnego TVN24 Adama Pieczyńskiego. Organizacja zarzuciła redakcji, że przez kilka miesięcy zataiła przestępstwa polegające na świętowaniu urodzin Hitlera, oraz chciała się dowiedzieć, kto o tym zdecydował.

- SDP powinna pogratulować Superwizjerowi. Powinna też podziękować, tak, jak to uczynił premier Mateusz Morawiecki. Jeśli SDP przypisuje TVN i TVN24 swoje standardy działania, to jest to problem SDP - odpowiedział Adam Pieczyński.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: CMWP SDP pyta prokuraturę o udział TVN w urodzinach Hitlera pokazanych w „Superwizjerze”

12 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Kko
Ustawka?! Nie, to tylko przypadek. Buchachacha
odpowiedź
User
Ble
Prowokacja w stylu z lat słusznie minionych jak w tych wydziałach co z kościołem walczyły?
odpowiedź
User
jotka
SDP - Stowarzyszenie Du.olizów Partii. Ostatni akapit jest najlepszym komentarzem.
odpowiedź
User
Fcb
SDP czyli Stowarzyszenie Dziennikarzy PISowskich.
odpowiedź
User
gosc1
Jakie jest TVN każdy widzi. To stacja antyPolska. Jeszcze wiele takich kwiatków w związku z TVN pewnie wyjdzie na jaw. Ta stacja nie potrafi przekazywać prawdy, jej informacje zawsze wiążą się z kłamstwem i manipulacją
odpowiedź
User
Irenka z podgardlem
Jakie jest TVN każdy widzi. To stacja antyPolska. Jeszcze wiele takich kwiatków w związku z TVN pewnie wyjdzie na jaw. Ta stacja nie potrafi przekazywać prawdy, jej informacje zawsze wiążą się z kłamstwem i manipulacją


Wy tam na Nowogrodzkiej macie ten sam stały przekaz dnia?
odpowiedź
User
he he he
Oni po prostu przechodzili obok. Z tragarzami...
odpowiedź
User
Iza
W jakim trybie to śmieszne stowarzyszenie pyta?
odpowiedź
User
Tefałen
Tefałen... tak zapisana nazwa jakby lepiej oddaje tożsamość nowych właścicieli
odpowiedź
User
Eri
Nie dziwi,że prości ludzie czytaj elektorat PiS wierzy w każdą bzdurę,ale stawiać wyjaśnienia naziolka który w swojej obronie może wymyślać dowolne kłamstwa i wersje wydarzeń ponieważ to są tylko wyjaśnienia a nie zeznania pod rygorem odpowiedzialności karne,to przegięcie.Ten typ w 2015 w Gostyniu pozował w hełmie i mundurze ss-mana.Zapewne przynieśli mu to dziennikarze w reklamówce.
odpowiedź
User
gość
Partyjna szczujnia polegnie od własnych metod, ktoś przymknięty przez partyjne organy w ramach obrony zezna, że dostawał kasę, albo kradł dla partii i wtedy inni też to nazwią "ustaleniami śledztwa". Patriotyczna republika nie dotrwa do końca kadencji , a wkrótce seria wstrząsów finansowych, kolejne nocne posiedzenia i najcudowniejszy widok -panika. Wycie już jest. Państwowe media należy sprzedać, aby raz na zawsze skończyć z propagandą ma koszt suwerena.
odpowiedź
User
Wafel SS
Nie wstyd wam wafelkarze opłacać agencje marketingowe w celu dosypywania łapek? Przez kilka dni 65-70% łapek było anty-tvn? Nagle ni stąd ni zowąd zrobiło się odwrotnie. Zjedzcie wafelka i przestańcie manipulować.
odpowiedź