SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Coraz mniej sklepów w Polsce. Rosną dyskonty i supermarkety

Ze sklepowej mapy Polski ubyło w dwa lata niemal 7 tys. placówek - podaje Nielsen. Z raportu firmy wynika, że na koniec 2019 roku było w Polsce ok. 95 tys. sklepów (bez specjalistycznych), czyli mniej o niemal 5 tys. niż jeszcze rok temu i o 7 tys. niż 2 lata temu. Otwiera się coraz więcej dyskontów i supermarketów, a kurczy się liczba małych sklepików.

Article

Nielsen opublikował właśnie nową edycję cyklicznego raportu "Universe Update", pozwalającego ustalić liczbę sklepów w Polsce oraz ich charakterystykę.

Coraz mniej sklepów w Polsce

Liczba wszystkich placówek handlowych spadła z 109,8 tys. w roku 2017 do 102,1 tys. na koniec 2019r.

W latach 2017-2019 liczba dużych sklepów spożywczych spadła z 7152 do 7074, a średnich sklepów zmniejszyła się z 27265 do 25914. W omawianym okresie liczba dyskontów wzrosła z 3690 do 4148, a supermarketów z 3849 do 4140.

Najszybciej znikały z rynku małe sklepy o powierzchni poniżej 100 metrów kwadratowych. Ich liczba spadła z 35418 w 2017 r. do 30463 na koniec roku 2019.

Między 2017 a 2019 rokiem liczba hipermarketów spadła z 346 do 335.

- Współczesny polski shopper stawia wysokie wymagania. Oczekuje dobrze przygotowanej oferty, szerokiego wyboru, atrakcyjnych promocji i jednocześnie to wszystko ma być na wyciągnięcie ręki – blisko, szybko i wygodnie!. Wyniki Universe Update wyraźnie wskazują związek pomiędzy zaspokajaniem tych potrzeb a trendem liczebności poszczególnych kanałów - ocenia Marcin Cyganiak, dyrektor handlowy Nielsen Connect w Polsce.  

Na koniec 2019 roku działało w Polsce 8051 drogerii, 6360 stacji benzynowych, 9137 kiosków i 5678 sklepów sprzedających alkohol i słodycze. W tej grupie najistotniejszy spadek zanotowały kioski, których jeszcze w 2017 roku było w Polsce ponad 10,9 tys.

- Na uwagę zasługuje kanał drogerii. Jako całość, jego numeryka jest stabilna, natomiast analizując głębiej, widoczny jest dynamiczny wzrost sieci drogeryjnych, przy jednoczesnym spadku liczby tradycyjnych, niezależnych placówek. Ponadto w ostatniej fali badania Nielsen odnotował również niewielki wzrost liczby stacji benzynowych - mówi Marcin Cyganiak z Nielsena.

Aktualizacja "Universe Update" odbywa się dwa razy w roku za pomocą dwóch metod: spisu placówek handlu wielkoformatowego oraz badania na podstawie próby establishment survey wykorzystywanego do zbierania informacji o sklepach handlu małoformatowego.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Coraz mniej sklepów w Polsce. Rosną dyskonty i supermarkety

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl