SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Dzięki crowdfundingowi Polacy zebrali 3,5 mld zł

3,5 mld zł wpłacili od 2008 r. użytkownicy dobroczynnych i patronackich zbiórek internetowych - wynika z danych Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce. - Crowdfunding donacyjny to najdynamiczniej rozwijający się segment finansowania społecznościowego w Polsce. Jest doskonałym przykładem tego, że jesteśmy społeczeństwem obywatelskim, w którym istnieje miejsce na projekty oparte przede wszystkim na zaufaniu i potrzebie dzielenia się z innymi - podkreśla Marcin Czugan, prezes ZPF. Raport powstał na podstawie danych od organizatorów zbiórek na platformach internetowych.

Z raportu Związku Przedsiębiorstw Finansowych wynika, że uczestnicy zbiórek internetowych najchętniej angażują się w akcje typowo donacyjne - gromadzą one ponad 90 proc. środków przekazywanych beneficjentom za pośrednictwem platform internetowych. Na drugim miejscu z około 4-proc. udziałem w rynku znalazły się zbiórki w modelu opartym o nagrody. Na końcu zestawienia są projekty patronackie (bez nagród) - około 3 proc. rynku. 152 mln zł zebrano na ratowanie zwierząt.

Wśród celów charytatywnych dominują te związane z leczeniem, operacjami i zakupem sprzętu rehabilitacyjnego. Uwagę zwraca też kwota ponad 152 mln zł, zebrana na ratowanie zwierząt.

- Taki rozkład kwot wpłacanych na platformach crowdfundingowych potwierdza, że ich użytkownicy, podejmując decyzję o wykonaniu przelewu, najczęściej kierują się emocjami - mówi dr Artur Trzebiński, doradca ds. ekonomicznych ZPF i ekspert od rynku crowdfundingu w Polsce.

Według niego w przyszłości można spodziewać się utrzymania wyraźnego podziału na zbiórki charytatywne i zbiórki patronackie, z przewagą tych pierwszych.

- Z pewnością jednak rynek crowdfundingu donacyjnego i sponsorskiego niezmiennie będzie charakteryzował się wysoką wiarygodnością przeprowadzanych zbiórek - dodaje dr Artur Trzebiński.

 

Liderem Siepomaga

Liderem zbiórek crowdfundingowych w Polsce jest platforma Siepomaga.pl, prowadzonym przez Fundację Siepomagam zebrano 2,19 mld zł (udział w rynku na poziomie 61 proc.). Maksymalna zebrana kwota w projekcie wniosła 56,35 mln zł.

Na drugim miejscu znajduje się Zrzutka, która pomogła zebrać ponad 900 mln zł (udział w rynku prawie 25 proc.).

Trzecie miejsce przypadło serwisowi RatujemyZwierzaki.pl, który umożliwił przeprowadzenie zbiórek na łączną kwotę ponad 144 mln zł (udział w rynku 4 proc.).

Kolejne pozycje zajmują: Patronite, który jako jedyny serwis działający w modelu crowdfundingu patronackiego przekazał od patronów ponad 122 mln zł (udział w rynku 3,5 proc.), Pomagam.pl z wartością zbiórek o wartości prawie 110 mln zł (3 proc. rynku) oraz Wspieram.to, który działa w modelu crowdfundingu opartym na nagrodach (ponad 36 mln zł, 1 proc. udziału w rynku).

 

Zrzutka umożliwiła zebranie 904,6 mln zł. Liczba wspartych projektów wyniosła 924 tys., najwyższa zgromadzona kwota na pojedynczej zbiórce wyniosła 24,83 mln zł.

Powyżej 5500 projektów udało się sfinansować dzięki wpłatom na Pomagam.pl. Łączna zebrana kwota dzięki platformie to 109,1 mln zł

Raport powstał przy współpracy z Uniwersytetem Ekonomicznym we Wrocławiu oraz serwisem Zrzutka.

Dołącz do dyskusji: Dzięki crowdfundingowi Polacy zebrali 3,5 mld zł

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gość
Rząd już myśli jak to opodatkować! Po wyborach najprawdobodobnie temat wróci.
odpowiedź
User
Trzeźwy
Chyba już można powiedzieć, ze Ukraina to kraj totalnej korupcji i ponad połowa międzynarodowej pomocy została zwyczajnie rozkradziona, a z polskich "zrzutek" zapewne 80%.
odpowiedź