SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

„Cyberpunk 2077” pod lupą UOKiK-u, urząd chce wyjaśnień od CD Projekt

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwrócił się do CD Projekt o informacje dotyczące działań, które firma podjęła w związku z problemami zgłaszanymi przez użytkowników gry „Cyberpunk 2077”. Gracze skarżyli się przede wszystkim na to, że gra słabo działa na konsolach PlayStation 4 i Xbox One.

Główni bohaterowie gry "Cyberpunk 2077"Article

- Sprawdzimy, jak producent pracuje nad wprowadzaniem poprawek czy rozwiązaniem trudności uniemożliwiających grę na różnych konsolach, ale także jak zamierza działać w stosunku do osób, które złożyły reklamacje i są niezadowolone z zakupu w związku z brakiem możliwości odtworzenia gry na posiadanym sprzęcie mimo wcześniejszych zapewnień producenta - powiedziała „Dziennikowi Gazecie Prawnej” Małgorzata Cieloch, rzeczniczka prasowa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Cyberpunk 2077” to pierwsza duża gra CD Projekt od pięciu lat. Jego premiera była w ub.r. trzykrotnie przekładana, ostatecznie tytuł trafił do sprzedaży 10 grudnia. Towarzyszyła temu globalna kampania reklamowa z Keanu Reevesem w roli głównej.

„Cyberpunk 2077” zniknął z PlayStation Store

Szybko okazało się, że „Cyberpunk 2077” bardzo słabo działa na konsolach PlayStation4 i Xbox One, a sporo błędów jest także w wersji na komputery. Użytkownicy konsol poprzedniej generacji krytykowali grę w internecie i wystawiali jej bardzo niskie noty na portalu Metacritic.

W nocy z 17 do 18 grudnia Sony i CD Projekt poinformowały, że „Cyberpunk 2077” został tymczasowo wycofany ze sklepu PlayStation Store, a wszyscy jego użytkownicy będą mogli oddać grę i otrzymać zwrot pieniędzy.

Sony uzasadniło, że decyzja o wycofaniu „Cyberpunka 2077” z oferty była podyktowana troską o „utrzymanie satysfakcji klientów” i będzie obowiązywać do odwołania. - Wszystkie dotychczas sprzedane poprzez PlayStation Store cyfrowe egzemplarze gry pozostają dostępne do użytkowania przez dotychczasowych nabywców. Gracze mogą niezmiennie nabywać pudełkową wersję gry w sprzedaży bezpośredniej lub wysyłkowej - zaznaczył CD Projekt w komunikacie giełdowym.

Natomiast 18 grudnia wieczorem Microsoft zapowiedział, że wprowadza do odwołania pełny zwrot kosztów zakupu cyfrowej wersji „Cyberpunka 2077” w Microsoft Store każdemu zainteresowanemu użytkownikowi. CD Projekt powtórzył swoją deklarację, że do 21 grudnia będzie oddawał pieniądze wszystkim użytkownikom, którzy chcą zwrócić „Cyberpunka 2077”.

Sprzedano 13 mln egz. „Cyberpunka 2077”

CD Projekt poinformował, że do niedzieli 20 grudnia włącznie według szacunkowych danych sprzedano ponad 13 mln egz. gry „Cyberpunk 2077”, po uwzględnieniu bezpośrednich zwrotów do firmy. Producent nie ujawnił jeszcze, ile cyfrowych kopii gry zwrócili w tym tygodniu posiadacze konsol PlayStation4 i Xbox One.

- Powyższa liczba odpowiada szacunkom odnośnie do salda zrealizowanej sprzedaży detalicznej na wszystkich platformach sprzętowych (po uwzględnieniu zwrotów dokonanych przez klientów detalicznych w sklepach fizycznych oraz cyfrowych) tzw. "sell through", pomniejszonej o liczbę otrzymanych do dnia publikacji niniejszego raportu mailowych zgłoszeń od klientów detalicznych w ramach akcji "Help Me Refund", otrzymanych bezpośrednio przez Spółkę - opisano w komunikacie giełdowym CD Projekt.

10 grudnia firma przekazała, że według danych od dystrybutorów w ramach przedsprzedaży zamówiono 8 mln sztuk „Cyberpunka 2077”, a dzień później - że przychody z przedsprzedaży jej wersji cyfrowej pokryły już wydatki na produkcję i marketing do końca br.

Kurs CD Projekt 43 proc. w dół

Wskutek niskich not i ograniczenia dystrybucji „Cyberpunka 2077” na konsolach mocno potaniały akcje CD Projekt. Kurs spółki poszedł w dół z 443 zł 4 grudnia do 256 zł 21 grudnia. Z jej kapitalizacji ubyło prawie 20 mld zł.

Część biur maklerskich znacząco obniżyła prognozy sprzedaży „Cyberpunka 2077” w ciągu 12 miesięcy od premiery, zmniejszyła też docelową cenę akcji CD Projekt.

W zeszły piątek na koniec sesji za akcję firmy płacono 239,90 zł (43 proc. mniej niż 4 grudnia), co dawało kapitalizację w wysokości 24,15 mld zł.

W trzecim kwartale ub.r. CD Projekt osiągnął wzrost przychodów sprzedażowych z 92,87 do 104,52 mln zł i zysku netto z 14,89 do 23,38 mln zł. Na koniec września wpływy firmy z przedsprzedaży, głównie „Cyberpunka 2077”, wynosiły już 270,61 mln zł.

Głównymi akcjonariuszami CD Projekt są wiceprezes spółki Marcin Iwiński (12,07 proc. akcji), jej były menedżer Michał Kiciński (9,94 proc.), wiceprezes Piotr Nielubowicz (6,1 proc.), OFE Nationale-Nederlanden (4,53 proc.) i prezes firmy Adam Kiciński (4,3 proc.).

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: „Cyberpunk 2077” pod lupą UOKiK-u, urząd chce wyjaśnień od CD Projekt

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl