Dezinformacja uderza w aktywistki

Ofiarami treści dezinformacyjnych w Polsce częściej są kobiety zaangażowane w różne formy aktywizmu – pokazuje raport Instytutu Zamenhofa. Będzie to pierwsza w Polsce publikacja poświęcona dezinformacji ze względu na płeć. Jej pełną treść poznamy w lipcu, pierwsze wnioski zaprezentowano na konferencji portalu Wirtualnemedia.pl.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Dezinformacja uderza w aktywistki
fot. PAP/Archiwum Kalba

Podczas panelu „Prawda w erze dezinformacji” na konferencji portalu Wirtualnemedia.pl „Technologiczna rewolucja w mediach” prezes Instytutu Zamenhofa Paweł Prus przedstawił pierwsze wnioski z nieopublikowanego jeszcze raportu organizacji, poświęconego dezinformacji ze względu na płeć.  – To jest dość pionierski raport w Polsce – powiedział Paweł Prus.

Dezinformacją w aktywistki

Z raportu wynika, że dezinformacja w zdecydowanej większości wymierzona jest w kobiety - najczęściej aktywistki udzielające się społecznie czy politycznie. Proceder dotyczy nie tylko Polski, ale i innych krajów Zachodu.

- Duża część dezinformacji jest wymierzona właśnie w kobiety po to, by je zniechęcić do działalności publicznej, do aktywności [społecznej] i bardzo często to się udaje – mówił na panelu Wirtualnemedia.pl Paweł Prus. Wiele kobiet rezygnuje z aktywności społecznej pod wpływem takich ataków i przemocy, która spotyka je w internecie - dodaje Prus. 

Z analizy kampanii dezinformacyjnych w sieci, da się zaobserwować, że gdy celem dezinformacji jest konkretna osoba, to jest to najczęściej kobieta, a powtarzające się linie narracyjne mają związek z płcią lub się do niej odnoszą - wskazano w raporcie.

Badanie Instytutu Zamenhofa powstało w oparciu o serię wywiadów pogłębionych. Publikacja jego pełnej wersji planowana jest na drugą połowę lipca. Znajdą się w niej wnioski dotyczące m.in. roli polityków i mediów w działaniach dezinformacyjnych wobec kobiet czy systemowej dezinformacji wymierzonej w organizacje społeczne, pomocowe i aktywistów. Instytut Zamenhofa planuje także kampanię informacyjną na temat dezinformacji ze względu na płeć.

Pełna relacja z debaty „Technologiczna rewolucja w mediach” oraz panelu „Prawda w erze dezinformacji” na łamach Wirtualnemedia.pl w poniedziałek 24 czerwca. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Połowa TikToka w USA sprzedana. Tego samego inwestora może mieć właściciel TVN

Połowa TikToka w USA sprzedana. Tego samego inwestora może mieć właściciel TVN

Polskie Radio 24 z nową oprawą dźwiękową

Polskie Radio 24 z nową oprawą dźwiękową

Nowa prezes PwC w CEE. Agnieszka Gajewska zastąpi Adama Krasonia

Nowa prezes PwC w CEE. Agnieszka Gajewska zastąpi Adama Krasonia

Dorota Wysocka-Schnepf stawia na YouTube'a. "Poczucie powinności wobec prawdy" [TYLKO U NAS]

Dorota Wysocka-Schnepf stawia na YouTube'a. "Poczucie powinności wobec prawdy" [TYLKO U NAS]

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości
Materiał reklamowy

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości

Wielka przeprowadzka "Królowej przetrwania". Programu nie będzie w TVN7

Wielka przeprowadzka "Królowej przetrwania". Programu nie będzie w TVN7