SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Przepadła uchwała wzywająca Holecką i Olechowskiego do dymisji. "TVP nie realizuje misji"

Rada Programowa Telewizji Polskiej zaakceptowała sprawozdanie zarządu TVP o realizacji misji publicznej w 2021 roku. Opozycyjni członkowie gremium zgłosili w tej sprawie zdanie odrębne. Wcześniej przepadł projekt uchwały wzywającej m.in. Jarosława Olechowskiego i Danutę Holecką do dymisji. W rozmowie z Wirtualnemedia.pl członek Rady Programowej TVP Krzysztof Luft twierdzi, że nawet KRRiT zauważa łamanie ustawy o radiofonii i telewizji przez nadawcę publicznego.

Danuta Holecka Article

W ub.r. TVP  na realizację misji publicznej w TVP1 przeznaczyła 887,4 mln zł, w TVP2 - 534,4 mln zł, w TVP3 - 333,8 mln zł, a w TVP Info - 186 mln zł. 77 proc. łącznych wydatków nadawcy pokryły wpływy z abonamentu i rekompensaty, które wyniosły rekordowe 1,88 mld zł. Sprawozdanie w tej sprawie przyjęła Rada Programowa TVP.  Zdanie odrębne zgłosili jej członkowie związani z opozycją. To Joanna Scheuring-Wielgus, Iwona Śledzińska-Katarasińska, Artur Andrysiak, Janusz Daszczyński i Krzysztof Luft.

Wcześniej zgłosili oni projekt uchwały Rady Programowej krytyczny wobec działania TVP. Zapisano w nim m.in., że "utrzymywanie stanu permanentnego naruszania prawa przez nadawcę publicznego jest w najwyższym stopniu naganne i sytuacja ta musi zostać przerwana, a osoby za nią odpowiedzialne odsunięte od kierowania programem w zakresie informacji i publicystyki" (Za Telewizyjną Agencję Informacyjną odpowiada Jarosław Olechowski, szefową „Wiadomości" TVP1 jest Danuta Holecka). Jednak PiS mający większość w tym gremium odrzucił projekt.

Luft: „Wiadomości” i TVP Info notorycznie łamią prawo

Luft przekonuje, że wraz z koleżankami i kolegami próbował przekonać Radę Programową do głębszej oceny programów informacyjnych i publicystycznych TVP.  - Wielokrotnie proponowaliśmy aby Rada Programowa zleciła zewnętrzne ekspertyzy oceniające „Wiadomości” i TVP Info. Rada tego nie chciała, więc zwracamy się z formalnymi skargami do KRRiT, która jest organem specjalnie powołanym do pilnowania przestrzegania ustawy o Radiofonii i Telewizji przez nadawców i jest w tych sprawach najwyższym i formalnym autorytetem - informuje Wirtualnemedia.pl Krzysztof Luft.

Były członek KRRiT twierdzi, że regulator przynajmniej częściowo podziela krytyczną ocenę programów informacyjnych i publicystycznych w TVP. - Jeśli KRRiT regularnie stwierdza, że art 21, który opisuje właśnie sposób realizowania misji przez nadawców publicznych,  jest przez „Wiadomości” i TVP Info notorycznie naruszany, to znaczy, że w obszarze publicystyki i informacji misja nie jest przez TVP prawidłowo realizowana. Nie pojmuję jak większość kolegów z Rady Programowej może taką sytuację akceptować, ale niestety akceptuje - komentuje Luft.

- Publiczna radiofonia i telewizja realizuje misję publiczną, oferując, na zasadach określonych w ustawie, całemu społeczeństwu i poszczególnym jego częściom, zróżnicowane programy i inne usługi w zakresie informacji, publicystyki, kultury, rozrywki, edukacji i sportu, cechujące się pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością oraz innowacyjnością, wysoką jakością i integralnością przekazu - czytamy w artykule 21 ustawy o radiofonii i telewizji.

TVP upominana przez KRRiT

Autorzy zdania odrębnego zwracają uwagę na to, że KRRiT miała wiele razy upominać TVP, która mimo tych uwag nie zmieniła profilu na bardziej wyważony i obiektywny. - Członkowie Rady w ostatnich miesiącach kilkakrotnie otrzymali od Przewodniczącego KRRiT informacje o stwierdzeniu braku bezstronności i rzetelności a tym samym naruszeniu przez TVP art. 21 Ustawy, definiującego zasady misji mediów publicznych. Przewodniczący KRRiT informował też o kilkukrotnym zwracaniu uwagi nadawcy „na konieczność przestrzegania przepisów zawartych w art. 21, które zobowiązują publiczne media do rzetelnego ukazywania wydarzeń i zjawisk oraz kierowania się odpowiedzialnością za słowo”. Takie same odpowiedzi na skargi dotyczące Wiadomości i TVP Info, otrzymywało w ciągu ostatnich miesięcy również wielu telewidzów - piszą w zdaniu odrębnym.

Opozycyjni członkowie Rady Programowej twierdzą, że działalność TVP jest zaprzeczeniem misji publicznej. - Fakt, że na przestrzeni kilku miesięcy KRRiT wielokrotnie i bezskutecznie zwraca uwagę nadawcy na naruszanie art. 21 świadczy o notorycznym i uporczywym łamaniu zasad bezstronności i rzetelności w audycjach informacyjnych i publicystycznych TVP. Oznacza to, że misji publicznej w zakresie informacji i publicystyki nie była realizowana zgodnie z ustawą - przekonują.

- Jest to zbieżne z nasza oceną - uważamy, że Telewizja Polska nagminnie narusza w swoich audycjach informacyjnych i publicystycznych, wymienione w art. 21 zasady pluralizmu, bezstronności, wyważenia, niezależności i wysokiej jakości a także zasady rzetelności i odpowiedzialności za słowo. Zarówno program informacyjny TVP Info, jak i audycje informacyjne i publicystyczne nadawane na innych antenach zostały zamienione w tubę propagandową rządu i rządzącej partii, na skalę niespotykaną w demokratycznym świecie. Działania propagandowe są realizowane w sposób, który może przyprawiać o zażenowanie poziomem profesjonalnym, naginaniem rzeczywistości i propagandowym brakiem umiaru prowadzącym do śmieszności - dodają Scheuring-Wielgus, Śledzińska-Katarsińska, Andrysiak, Daszczyński i Luft.

KRRiT karała TVP, ale nie za kwestie polityczne

W kwietniu informowaliśmy, że KRRiT wszczęła postępowanie w sprawie ukarania Telewizji Polskiej za materiały „Wiadomości” promujące „Sylwestra Marzeń” w Zakopanem. Pod koniec grudnia informowaliśmy, że KRRiT przyjrzy się wydaniom „Wiadomości” z końca roku. Wpłynęły wówczas 3 prywatne skargi w związku z autopromocją imprezy sylwestrowej w programie informacyjnym. Twórcy jednego z pism ujawnili się sami. To Juliusz Braun (członek Rady Mediów Narodowych, były przewodniczący KRRiT, były prezes TVP), Jan Dworak (były przewodniczący KRRiT i były prezes TVP), Janusz Daszczyński (członek Rady Programowej TVP, były prezes TVP) i Krzysztof Luft, były członek KRRiT.

W wydaniu „Wiadomości” z 29 grudnia ub.r. aż 18 minut poświęcono zbliżającej się imprezie w Zakopanem. Prowadzący wydania specjalnego „Wiadomości” z Zakopanego rozpoczął program od informacji, że największą gwiazdą imprezy TVP będzie Jason Derulo. Później wyemitowano materiał o czarnoskórym wykonawcy, live’y reporterów na temat imprezy, materiał o występach Maryli Rodowicz, Zenka Martyniuka, Sławomira, Julio Iglesiasia Juniora i Piotra Kupichy. Kolejny materiał dotyczył atmosfery podczas sylwestrowych imprez w poprzednich latach. W „Gościu Wiadomości” Michał Adamczyk przeprowadził rozmowę z Zenonem Martyniukiem i Rafałem Brzozowskim. KRRiT wszczęła wówczas postępowanie wyjaśniające.

W czerwcu ub.r. informowaliśmy, że KRRiT nałożyła na TVP 30 tys. zł kary za materiał o włoskim serialu i zapowiedzi programowe w „Wiadomościach” z 4 maja 2020 roku. Tego dnia w programie zachwalano propozycje programowe TVP, w tym serial „Włoska rodzina”, kolejne odcinki serialu „Leśniczówka” i programu „Jaka to melodia?”.

Jak KRRiT tłumaczyła nałożenie kary? - Kara została nałożona za naruszenie art. 16c pkt 1 ustawy o radiofonii i telewizji  i art.16a ust. 6 pkt 1 ustawy o radiofonii i telewizji poprzez emisję w serwisie informacyjnym ukrytych przekazów handlowych dotyczących innych, emitowanych przez nadawcę, audycji (tj. przekazami autopromocyjnymi), a także przerywania -  w celu nadania tych przekazów -  serwisu informacyjnego - mówiła wówczas rzecznik KRRiT.

Rada programowa TVP to ciało doradcze, które liczy 15 członków. Przewodniczącym rady jest Wojciech Skurkiewicz (senator PiS), wiceprzewodniczącymi Artur Andrysiak (działacz PSL) i Waldemar Andzel (poseł PiS).

Tworzą ją także: Anna Sobecka, Mirosława Stachowiak-Różecka, Janusz Daszczyński, Krzysztof Luft, Iwona Śledzińska-Katarasińska, Joanna Scheuring-Wielgus, Albert Stawiszyński, Wanda Nadobnik, Wojciech Korkuć, Norbert Klimiuk i Michał Drożdż.

Dołącz do dyskusji: Przepadła uchwała wzywająca Holecką i Olechowskiego do dymisji. "TVP nie realizuje misji"

27 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Wartyl
Zrozumcie że PiS nigdy władzy nie odda :) za dużo wyprowadzali pod stołem aby teraz oddać dobrowolnie. U nas jak na wschodzie: ma być jedna telewizja, jeden przekaz abyście samodzielnie nie myśleli. A przekaz pod partie oczywiście...i wykończyć opozycję.
odpowiedź
User
Pawel
Dziękuję TVP,ze korzystacie z archiwów i np.taki Donald T. jest z dnia na dzień bardziej demaskowany.
odpowiedź
User
Taka misja
Aktualną misją TVP jest utrzymanie PIS u władzy. I tą wypełnia w 100 proc.
odpowiedź