SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Ekologia to droga małych kroków. Zacznijmy od wody

Ekologia to droga małych kroków. Zacznijmy od wody. Marka Dafi, oferująca proekologiczne rozwiązania, służące do podnoszenia jakości wody kranowej, dzięki którym możliwe jest ograniczenie liczby jednorazowych odpadów, wystartowała z nową kampanią. Jej celem jest zwrócenie uwagi Polaków na potrzebę dbałości o ekologię. Każdy z nas, dzięki codziennym nawykom, małym krokom może przyczynić się do ratowania środowiska. - Nasza praca niesie ze sobą wielką odpowiedzialność, dlatego działamy tak, by nie szkodzić środowisku naturalnemu. Swoją misję i wizję opieramy na aktywnościach, które przyczyniają się do zwiększania świadomości związanej z szeroko pojętą dbałością o naszą planetę - zapewnia Katarzyna Bursztein, dyrektor marketingu Formaster Group, właściciela marki Dafi.

Article

Ekologia i konieczność powstrzymania katastrofalnych zmian klimatu to od kilku lat  ważny oraz coraz częściej podnoszony temat w przestrzeni publicznej. Na potrzebę walki z pogarszającym się stanem środowiska odpowiada coraz więcej firm z różnych sektorów. Na przykład największe firmy technologiczne, takie jak Google, Apple czy Facebook deklarują intensywne działania zmierzające do zlikwidowania śladu węglowego w swojej działalności i przestawienie się w całości na odnawialne źródła energii.

Można zacząć od wody

Za ekologię i ratowanie środowiska, w znacznie większym stopniu niż najpotężniejsze koncerny, odpowiadają jednak zwykli mieszkańcy naszej planety. A zatem my wszyscy.  Wystarczy, że zaczniemy stosować z pozoru drobne zasady, takie jak choćby staranne sortowanie wyrzucanych śmieci czy korzystanie z toreb wielokrotnego użytku podczas codziennych zakupów. Działania te przede wszystkim muszą być regularne.

Można też zacząć od wody. Zastanówmy się… Każdego dnia przed hipermarketami w całej Polsce widać ludzi, pakujących do bagażników aut „zgrzewki” plastikowych, jednorazowych butelek z wodą. Po ich opróżnieniu, jedna czy dwie z tych butelek pozostają jako pojemnik do podlewania kwiatków. Reszta trafia na śmietnik. W rezultacie każdego roku w Polsce powstają tysiące ton odpadów, które nie zawsze są poddawane recyklingowi.

Rozwiązanie tkwi w zmianie sposobu korzystania z wody. Warto sięgnąć po wodę kranową. Jeśli chcemy polepszyć jej smak, warto używać filtrów do wody. Dzbanki czy butelki filtrujące są wielokrotnego użytku – wystarczy raz w miesiącu wymienić filtr i można cieszyć się smaczną wodą przez 4 tygodnie. W efekcie ograniczymy korzystanie z jednorazowych opakowań, co jest również rozwiązaniem ekonomicznym.

Jednym z producentów oferujących tego typu rozwiązania jest polska marka Dafi. Okazuje się, że jeden filtr w dzbanku wielokrotnego użytku Dafi to jedynie 0,02 kg plastiku. Zamiast niego w ciągu jednego miesiąca przeciętny Polak kupuje 100 jednorazowych butelek, co daje 5 kg plastiku. Interesująco wygląda też zestawienie kosztów. Wystarczający na 30 dni filtr jest dostępny w cenie ok. 15 zł, podczas gdy wspomniane 100 butelek z wodą to koszt na poziomie 120 zł.

Formaster, właściciel marki Dafi, to rodzinna firma, zatrudniająca obecnie ok. 300 pracowników. Na rynku działa od ponad 30 lat. W tym czasie stworzyła liczne autorskie i opatentowane rozwiązania, łączące aspekt ekologiczny z innowacyjnością, wynikającą z aktualnych potrzeb rynku. Wszystkie działy spółki skupione są w dwóch fabrykach na terenie Kielc i okolic. Samowystarczalny dział projektowo-konstrukcyjny inicjuje powstawanie nowych produktów, które w całości tworzone są w jednym miejscu, podczas wieloetapowego procesu produkcyjnego. Własne laboratorium i dział kontroli jakości zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa oraz skuteczności filtrów Dafi.

Dafi od dawna angażuje się w działania propagujące proekologiczne „drobne kroki”. W najnowszej kampanii społecznej firma, głosem aktora Tomasza Kota, inspiruje do refleksji nad przyszłością Ziemi i podejmowania decyzji, które wspomogą zagrożoną naturę. Przedstawiciele marki tłumaczą, że musimy uświadomić sobie, że małe, codzienne decyzje mają ogromne znaczenie dla środowiska i zachęcają do podjęcia „Kosmicznego wyzwania”.

Ekologia w DNA Dafi

Katarzyna Bursztein, dyrektor marketingu Formaster Group wyjaśnia szczegóły związane z kampanią społeczną oraz ideą firmy w zakresie inspirowania Polaków do proekologicznych działań.

Dlaczego marka Dafi kładzie tak duży nacisk na kształtowanie postaw służących przyrodzie?
Katarzyna Bursztein: Nasza praca niesie ze sobą wielką odpowiedzialność, dlatego działamy tak, by nie szkodzić środowisku naturalnemu. Swoją misję i wizję opieramy na aktywnościach, które przyczyniają się do zwiększania świadomości związanej z szeroko pojętą dbałością o naszą planetę. Ekologia to obecnie nie tylko trend, ale konieczność. Jesteśmy obecni na rynku już wiele lat i z perspektywy czasu widzimy, że początkowo problemy ekologiczne nie były aż tak znane, powszechne. Większość nie odczuwała bądź nie rozumiała potrzeby angażowania się w tego typu działania. Nasze produkty nie pojawiły się na rynku w momencie, gdy o potrzebie zmian zrobiło się głośno. Filtry do wody kranowej są w naszej ofercie już od kilkunastu lat. Pierwotnie potrzeba zakupu wypływała z zupełnie innych pobudek, w tym m.in. aspektu ekonomicznego, wygody. Z czasem nasi konsumenci zaczęli zwracać uwagę na inne kwestie, wynikające z użytkowania produktów do filtracji wody. Wśród nich pojawiła się również ekologia, coraz większy szacunek dla środowiska, chęć wprowadzania zmian i zadbania o planetę. Jesteśmy dumni z tego, że nasze produkty odpowiadają potrzebom dzisiejszych czasów.

Kampania ma wielowymiarowy charakter. Ważni są w niej zarówno rodzice, jak i dzieci...
Edukacja dzieci to podstawa, ponieważ to one są najbardziej podatne na budowanie dobrych przyzwyczajeń. Jednakże na tym nie należy poprzestawać. Dorośli mimo, że są mniej chętni do podejmowania zmian, to stanowią grupę, o której marki nie powinny zapominać. Rodzina stanowi środowisko, w którym przekazywane są ponadczasowe, ogólne wartości, kształtujące młodego człowieka. Wiele nawyków nabywamy poprzez obserwację świata dorosłych, zatem to my jesteśmy odpowiedzialni za przejmowane wzory. Szacunek do otaczającej przyrody, umiejętność dokonywania rozsądnych wyborów –  to wszystko sprawia, że rola rodziców jest niezastąpiona.

Dlaczego do kampanii został wybrany Tomasz Kot?
Wybór naszych ambasadorów nigdy nie jest kwestią przypadku. Do każdej współpracy podchodzimy z dużym wyczuciem, ale też z wypracowaną przez lata intuicją. Niezwykle ważnym czynnikiem jest dla nas wizerunek ambasadora, jego zgodność z naszą misją i wizją. Nasi ambasadorzy utożsamiają się z wartościami marki Dafi – to dla nas powód do dumy i dowód słuszności naszych decyzji.

Jakie są długofalowe plany w kontekście działań proekologicznych? Czy oprócz obecnej kampanii marka planuje inne działania?
Nieustannie prowadzimy i będziemy prowadzić działania uświadamiające. Największym wyzwaniem na najbliższe 5-10 lat jest dalsza edukacja obecnych i potencjalnych klientów o możliwości nie tylko korzystania z produktów wielokrotnego użytku, ale też ich późniejszego recyklingu. Wiele uwagi chcemy poświęcić recyklingowi, stąd też będziemy rozwijać sieć punktów, w których można zwrócić zużyte filtry do wody. W laboratorium Dafi przeprowadzane są lekcje dla dzieci, a w 2019 roku zostaliśmy głównym sponsorem konkursu „Zaloguj czyste powietrze”, będącego częścią I Kongresu Ekologii Powietrza w Kielcach – w mieście, w którym bije serce naszej marki. Co roku współpracujemy przy społecznych projektach, starając się te działania różnicować. Pracowaliśmy ze Związkiem Harcerstwa Polskiego, Regionalnym Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa, Stowarzyszeniem Vox Animamalium czy Fundacją DOGadanka. W 2019 roku założyliśmy pierwszą pasiekę, wierząc, że w ten sposób przyczyniamy się do ochrony pszczół i dajemy dobry przykład innym. W naszych firmowych ogrodach mieszka ponad milion pszczół. Czuwa nad nimi Mistrz Pszczelarstwa z Ligi Ochrony Przyrody. Czujemy się społeczni zobowiązani do wspierania działań, mających na celu utrzymanie ekosystemu we właściwym stanie, dlatego też do szerokiego spectrum inicjatyw dołączył „Świętokrzyski Parasol dla Natury”. Głównym celem projektu, realizowanym wspólnie ze stowarzyszeniem MOST, jest ochrona gatunków zagrożonych wymarciem i ich siedlisk. Wyznaczenie tzw. gatunków parasolowych, których ochrona powoduje również ochronę przedstawicieli wielu innych przedstawicieli fauny i flory, to punkt wyjścia do dbałości o otaczającą nas przyrodę.

Jakie przesłanie stoi za hasłem „Zacznij od wody”?
Wielu osobom wydaje się, że działania na rzecz ekologii pozostają poza ich zasięgiem, związane są z wyrzeczeniami, dodatkowymi kosztami. Nic bardziej mylnego. Zmiany możemy zacząć od małych kroków, jak choćby zaniechać zakupu wody w jednorazowych opakowaniach, a wykorzystać tę, którą mamy w kranie. Korzystać przy tym z produktów wielokrotnego użytku, takich jak np. butelki filtrujące. Naszym  celem jest zachęta do zmiany przyzwyczajeń poprzez poddawanie alternatyw. Ograniczenie, a może nawet całkowita rezygnacja z jednorazowych opakowań to decyzja, która niewątpliwie wpłynie na przyrodę. Pamiętajmy, że liczy się każdy gest, każda pozytywna decyzja, oddziałująca na poprawę jakości środowiska, w którym żyjemy.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej