SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

FIFA wprowadzi reklamy w przerwach na VAR? "Kontrowersyjny krok"

FIFA analizuje wprowadzenie reklam w czasie meczów piłkarskich, kiedy trwają rozstrzygnięcia spornych sytuacji (tzw. VAR) - podaje "Financial Times". - To kontrowersyjna koncepcja jak na futbol - ocenia dla portalu Wirtualnemedia.pl Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.

Analiza VAR w czasie meczu Lotto Ekstraklasy Article

Od ubiegłorocznego mundialu w Rosji wprowadzono dodatkową metodę weryfikacji spornych sytuacji w czasie meczu. Tzw. VAR (video assistant referee) ma pomóc arbitrom w eliminacji błędów, które przed wprowadzeniem systemu mogły prowadzić nawet do zmiany wyniku meczu (np. przez niesłusznie podyktowany rzut karny czy uznanie "spalonego"). Podobne komputerowe systemy wsparcia sędziów funkcjonują już np. w tenisie.

W nowym systemie swoich szans szukają już reklamodawcy. VAR może trwać kilkanaście sekund, a nawet kilka minut - w sam raz na blok spotów reklamowych. Przynajmniej wedle tej logiki myślą marketerzy, którzy wypytują FIFA o możliwości skomercjonalizowania czasu pauz w grze, kiedy sędziowie korzystają z VAR - donosi "Financial Times".

Zdaniem ekspertów cytowanych przez "FT", reklamodawcy są w stanie wyłożyć od 50 do nawet 100 milionów funtów na reklamę w czasie VAR-ów.

FIFA na razie jednak analizuje dopiero możliwości, o żadnych decyzjach nie może jeszcze być mowy.

Nie wszystko na sprzedaż (?)

Zdaniem Grzegorza Kity, prezesa Sport Management Polska, ewentualne wprowadzenie reklam na czas wideoweryfikacji w trakcie meczów piłki nożnej byłoby kontrowersyjne. - Sama wideoweryfikacja (VAR) i związane z nią przerwy w grze nadal budzą kontrowersje i niechęć wielu kibiców ale bronią się swoistym spektaklem oczekiwania na ważną decyzję i mają zrozumienie w sensie proceduralnym oraz ukierunkowania na boiskową sprawiedliwość. W niektórych wypadkach tworzą też dodatkową dramaturgię i wywołują kolejne emocje - ocenia Grzegorz Kita w komentarzu dla portalu Wirtualnemedia.pl.

Wprowadzenie w tym czasie reklam to rodzaj komercjalizacji tej przestrzeni czasowej i właściwie konwencja „filmu przerywanego reklamami". To zaburzy rytm konsumpcji meczu przez widza i jego zaangażowanie oraz docelowo grozi popcornizacją tego typu wydarzeń sportowych. Teoretycznie wydaje się to działaniem monetyzacyjnym i alternatywą dla przedłużającego się oczekiwania na decyzję ale efekty mogą być odwrotne – spadki oglądalności, obniżenie emocjonalnego zaangażowania kibiców, trwała utrata płynności meczu dla kibica, porzucanie przez widza meczu na rzecz innych programów - twierdzi ekspert Sport Management Polska.

Nasz rozmówca sądzi jednak, że reklamy w czasie VAR-ów to na razie pieśń przyszłości.

- Praktyka pokazuje, że FIFA takie działania poprzedza długimi pilotażami, swoistymi poligonami mającymi testować reakcje i zachowania kibiców. Dlatego finalnie spodziewam się raczej pojedynczych testów i w ich następstwie decyzji dopasowanych jednak do reakcji opinii publicznej i mediów - mówi Grzegorz Kita.

Czy taka innowacyjna przestrzeń reklamowa będzie dla reklamodawców atrakcyjna? - Marketerów zainteresuje taka przestrzeń reklamowa. Dla nich to po prostu okazja reklamowa i stosunkowo gorący moment w wewnętrznym obrębie czasowym widowiska sportowego – czyli tam gdzie widz jest już obecny i dedykował swój czas na oglądanie. Natomiast nie można wykluczyć, że dojdzie tu do podziału zachowań marketerów na dwa nurty. Te marki, które są związane z piłką nożną i są bliżej kibiców mogą uznać za niebezpieczne plasowanie reklam w momentach, które mogą irytować kibiców. Natomiast dla marketerów spoza futbolu może to po prostu być kolejna atrakcyjna przestrzeń do zapełnienia. Na pewno jednak obie grupy z uwagą będą obserwowały zachowania i reakcje kibiców na pierwsze takie testy reklamowe - uważa Grzegorz Kita.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: FIFA wprowadzi reklamy w przerwach na VAR? "Kontrowersyjny krok"

8 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
ta
Proponuję przez 180 min puszczać reklamy a w przerwie 15 minutowej pokazywać najlepsze akcje z meczu
26 1
odpowiedź
User
xxx
Proponuję, aby co jakiś czas sędzia gwizdał, piłkarze się zatrzymywali na minutę czy dwie, a w przerwie puszczać reklamy.
15 1
odpowiedź
User
No tak
Większość telewidzów na widok reklam sięga po pilota albo idzie do kuchni lub łazienki a namolni sprzedawcy kitu wciąż kombinują, jak tu jeszcze bardziej zamulić program...
10 1
odpowiedź
User
pavv
Wreszcie jakaś rozrywka przy nudnych meczach gdzie po 2 h wynik wynosi np. 1:0, albo co gorsza 0:0.
3 5
odpowiedź
User
AW
Lepiej jest przekształcić FIFĘ w stowarzyszenie non-profit z zakazem zakładania spółek do działalności komercyjnej
7 1
odpowiedź