Frisco dalej zyskuje, chociaż klienci trzymają się za portfele

W drugim kwartale 2024 przychody supermarketu internetowego Frisco (należącego do Eurocashu) zwiększyły się o 21 proc., dzięki większej liczbie klientów i zamówień. Wzrosty zanotowała też sieć sklepów alkoholowych Duży Ben.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Frisco dalej zyskuje, chociaż klienci trzymają się za portfele

Frisco w drugim kwartale 2024 wypracowało 128 mln zł przychodów. Rok do roku poszły one w górę o 21 proc. To kontynuacja dynamicznych wzrostów z ostatnich lat. W zeszłym kwartale wpływy platformy były wyższe niż w całym 2019 roku, gdy wyniosły 114 mln zł.

Zakupy na Frisco mniejsze niż przed rokiem

Od kwietnia do czerwca br. Frisco urosło przede wszystkim na większej skali działalności. W prezentacji Eurocashu podano, że liczba aktywnych klientów platformy zwiększyła się r/r o 22 proc., a liczba zamówień - o 28 proc. Natomiast przeciętna wartość koszyka zakupowego zmalała - z 331 do 313 zł.

Nie podano, ilu aktywnych klientów ma obecnie platforma. Na koniec 2023 roku było ich 104 tys., a trzy miesiące później - 114 tys. Frisco w ostatnich miesiącach wykorzystywało to, że z końcem lutego br. z Polski wycofała się konkurencyjna platforma Barbora. W pierwszym kwartale rosło w podobnym tempie jak kwartał później: liczba klientów zwiększyła się r/r o 26 proc., a przychody o 20 proc. do 131 mln zł.

Za to przeciętna wartość koszyka zakupowego zmalała pierwszy raz od wielu kwartałów. Poprzednio zwiększała się o kilka proc., a w pierwszym i drugim kwartale ub.r., w inflacyjnym szczycie, odpowiednio o 12 i 10 proc.

Eurocash podkreślił, że Frisco skupia się na „pozyskiwaniu klientów w celu zwiększenia efektywności nowego magazynu w Warszawie”.

grafika

Z kolei sieć sklepów alkoholowych Duży Ben w drugim kwartale br. zanotowała 114 mln zł, o 16 proc. więcej niż przed rokiem. Sprzedaż porównywalna zwiększyła się tylko o 5 proc., ponieważ sieć w ciągu roku znacząco się rozwinęła: o 13 proc., z 371 do 419 placówek.

Priorytetem dla Eurocashu jest poprawa rentowności sklepów Duży Ben.

grafika

Cały segment Projekty grupy Eurocash - obejmujący też internetowy sklep kosmetyczny Kontigo (jak niedawno opisywaliśmy, firma jest w trakcie zamykania ostatnich placówek stacjonarnych pod tym szyldem) https://www.wirtualnemedia.pl/kontigo-sklepy-drogerie-zamyka-koniec,7169330040690817a i format ABC na kołach - w pierwszej połowie br. zanotowała 518,49 mln zł przychodów, wobec 452,67 mln zł rok wcześniej. Natomiast strata operacyjna segmentu nieznacznie się pogłębiła - z 53,01 do 53,19 mln zł.

Prezes Eurocashu narzeka na wojnę cenową i wzrost pensji minimalnej

Przychody całej grupy Eurocash w pierwszym półroczu wyniosły 15,8 mld zł, o 1 proc. mniej niż przed rokiem. W samym drugim kwartale zmalały o 2,5 proc. do 8,2 mld zł.

W segmencie hurtowym półroczne przychody zmalały o 2,1 proc. do 5,96 mld zł, na co największy wpływ miały Cash & Carry (spadek o 5,7 proc.) oraz Dystrybucja (o 5,5 proc.).

- Polska gospodarka wychodzi z kryzysu w tempie wolniejszym niż spodziewali się ekonomiści i analitycy. To bezpośrednio przekłada się na zachowania konsumentów, którzy - choć wydają więcej - to nadal ostrożnie - zaznaczono w komunikacie firmy.

Jej pion detaliczny zanotował minimalny spadek - o 0,3 proc. do 3,84 mld zł. W przypadku Delikatesów Centrum sprzedaż porównywalna w pierwszym kwartale zwiększyła się o równe 5 proc., za to w drugim kwartale dokładnie o tyle zmalała.

- Zgodnie z założeniami, odświeżone sklepy uzyskują lepsze wyniki. Wzrost liczby transakcji w tych sklepach jest o ok. 7 proc. wyższy niż w placówkach przed wdrożeniem nowego modelu. Wierzymy, że dzięki zmianom asortymentu oraz coraz dokładniejszej analizie potrzeb konsumentów, Delikatesy Centrum staną się marką numer jeden w segmencie supermarketów proximity oraz najbardziej konsumencką siecią na rynku. To cel strategii DC 2.0 - podkreśla w komunikacie Paweł Surówka, prezes Eurocashu.

Na poziomie operacyjnym półroczny zysk grupy Eurocash poszedł w dół ze 126,29 do 41,62 mln zł, a wynik netto - z 1,05 mln zł zysku do 87,16 mln zł straty.

- Działania restrukturyzacyjne i optymalizacje, które prowadziliśmy od jesieni zeszłego roku, częściowo bronią naszej zyskowności, jednak cały rynek jest pod silną presją bardzo wysokiego wzrostu płacy minimalnej, niskiego optymizmu konsumenckiego, a także wojny cenowej. Skupiamy się przede wszystkim na utrzymaniu kosztów w ryzach. Zgodnie z wcześniejszymi założeniami, pracujemy nad tym, by zrównoważyć wzrost płacy minimalnej, poprzez wzrost efektywności - zaznacza Paweł Surówka.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

Pierwszy wzrost liczby abonentów płatnej telewizji od 2017 roku

Pierwszy wzrost liczby abonentów płatnej telewizji od 2017 roku

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

Zbigniew Parafianowicz w Wirtualnej Polsce. Koniec współpracy z Onetem

Zbigniew Parafianowicz w Wirtualnej Polsce. Koniec współpracy z Onetem

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu