Eurocash znów dosypał miliony zł do Frisco

Kapitał zakładowy spółki zarządzającej dyskontem internetowym Frisco został podwyższony o 3 mln zł. W latach 2019-22 firma zanotowała łącznie 68 mln zł strat netto. - Frisco jest dla nas bardzo ważnym strategicznie biznesem. Wierzymy w jego siłę jako lidera e-grocery - zapewnia Szymon Mitoraj z zarządu Eurocashu, właściciela Frisco.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Eurocash znów dosypał miliony zł do Frisco
fot. materiały prasowe

Według danych z Krajowego Rejestru Sądowego kapitał zakładowy Frisco został podwyższony z 11,1 do 14,1 mln zł. Jan Domański, dyrektor ds. korporacyjnych w Eurocashu, w odpowiedzi na pytania Wirtualnemedia.pl podkreślił, że podwyższenie kapitału „odbyło się w ramach standardowego procesu dofinansowania Frisco”

- Wszystkie akcje w ramach dofinansowania zostały objęte i opłacone przez Eurocash. Nadwyżka ceny emisyjnej ponad cenę nominalną akcji została przeznaczona na kapitał zapasowy spółki - dodał.

Frisco dalej stratne. Wpływy mocno w górę

W trzech kwartałach ub.r. segment Projekty grupy Eurocash - oprócz Frisco obejmujący m.in. sieć sklepów Duży Ben, drogerię internetową Kontigo oraz ABC na kołach - zwiększył przychody o 23 proc. do 659,6 mln zł (w sprawozdaniu Eurocashu zaznaczono, że „głównie dzięki wzrostowi sprzedaży Frisco oraz Dużego Ben”), a jego strata EBITDA zmalała z 36,9 do 26,4 mln zł.

Z kolei w 2022 roku sama spółka Frisco przy 403,82 mln zł przychodów zanotowała 34,72 mln zł straty operacyjnej i 36,67 mln zł straty netto. Na koniec roku kapitały własne firmy wynosiły 13,85 mln zł, wobec 25,27 mln zł rok wcześniej.

We wcześniejszych latach Frisco mocno zwiększyło wpływy: ze 120,09 mln zł w 2019 roku, przez 226,38 mln zł rok później i 293,87 mln zł w 2021 roku. Przy czym tylko w 2020 roku spółka osiągnęła symboliczny zysk netto (583 tys. zł), zaś w 2019 jej strata netto wyniosła 17,41 mln zł, a w 2021 roku - 14,56 mln zł. Łącznie w latach 2019-22 wygenerowała 68,06 mln zł strat netto.

Eurocash w połowie 2020 roku za 56 proc. akcji Frisco zapłacił funduszom z grupy MCI 132,5 mln zł. Mniejszościowy pakiet przejął w 2014 roku. Jako jedyny akcjonariusz holding trzy raz dokapitalizował Frisco: w listopadzie 2021 roku zarejestrowano w KRS podwyżkę o 5,5 mln zł do 8,6 mln zł, w marcu ub.r. - o dalsze 2,5 mln zł, a niedawno o 3 mln zł.

Frisco z nowym magazynem i AI

Eurocash w zeszłym tygodniu poinformował, że Frisco uruchomiło w podwarszawskim Marysinie nowe automatyczne centrum dystrybucyjne, o powierzchni 13,5 tys. metrów kwadratowych. Ma docelowo realizować ok. 4 tys. zamówień dziennie, co pozwoli na obsługę dodatkowego miliona zamówień dla aglomeracji warszawskiej.

Ponadto Frisco w br. chce wdrożyć dwa nowe projekty z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, współpracuje w tym obszarze z Microsoftem. W pierwszej kolejności zamierza opracować narzędzie do automatycznego badania kupujących, które na podstawie analizy rozmów z nimi w biurze obsługi klientów będzie generować raporty i tworzył rekomendacje rozwiązań.

- Frisco jest dla nas bardzo ważnym strategicznie biznesem. Wierzymy w jego siłę jako lidera e-grocery. Od kilku lat obserwujemy stały wzrost liczby klientów robiących zakupy w sieci. Rośnie również odsetek osób, które decydują się na zakupy spożywcze online. Frisco wie, jak odpowiedzieć na ich potrzeby. Działa w e-commerce od 18 lat. Nie tylko świetnie zna rynek, ale też doskonale się po nim porusza i inwestuje długoterminowo w te elementy, które pozwalają mu jeszcze mocniej wykorzystywać swój potencjał - zapewnia Szymon Mitoraj, członek zarządu Eurocashu odpowiedzialny za obszar cyfryzacji, w tym Frisco.

Grupa Eurocash osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych z 22,63 do 24,53 mld zł i zysku netto z 10,61 do 44,31 mln zł.

W środę po południu za akcję Eurocashu płacono 13,59 zł, co daje kapitalizację w wysokości 1,89 mld zł. Przez minione 12 miesięcy kurs zmalał o 25 proc.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa