SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Gdzie kupujemy kosmetyki? Kobiety najczęściej w drogeriach, mężczyźni w sklepach ogólnospożywczych

Kobiety wybierają sklepy specjalistyczne na zakupy kosmetyków, podczas gdy mężczyźni kupują tego typu produkty przy okazji zakupów w sklepach ogólnospożywczych – wynika z badania konsumenckiego zawartego w raporcie firmy badawczej PMR pt. "Rynek dystrybucji artykułów kosmetycznych w Polsce 2011. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2011–2013".

Gdzie kupujemy kosmetyki? Kobiety najczęściej w drogeriach, mężczyźni w sklepach ogólnospożywczych

Głównym miejscem zakupu kosmetyków, wskazywanym przez respondentów, są sklepy kosmetyczne i drogerie. Rozwój tej kategorii sklepów w ciągu ostatnich kilku lat pokazał, iż konsumenci, a zwłaszcza konsumentki, coraz chętniej sięgają po droższe produkty, oczekują szerokiej oferty oraz pomocy ze strony obsługi, a więc oferta hipermarketów nie jest już dla nich wystarczająca.

W rezultacie wyspecjalizowane w zakresie kosmetyków sklepy kosmetyczne i drogerie zwiększają swój udział w rynku. Istotne znaczenie ma tutaj fakt, iż sklepy te są dogodnie zlokalizowane (w centrach handlowych, na głównych ulicach). Poza tym w mniejszych miejscowościach, gdzie nie funkcjonują hipermarkety, sklep kosmetyczny to często jedyne miejsce, gdzie można nabyć kosmetyki.

Kobiety 53 proc. wszystkich zakupów realizują w drogeriach lub sklepach kosmetycznych, a 15 proc. za pomocą konsultantek firm kosmetycznych. Oznacza to, że dla badanych kobiet zakupy kosmetyków wiążą się z korzystaniem z wyspecjalizowanego w sprzedaży kosmetyków kanału dystrybucji.

Inaczej sytuacja wygląda wśród mężczyzn. Pomimo że 35 proc. wszystkich męskich zakupów stanowią zakupy w drogeriach lub sklepach kosmetycznych, to 42 proc. stanowią zakupy w sklepach ogólnospożywczych: hipermarketach (24 proc.) lub supermarketach i dyskontach (18 proc.).

Taki układ miejsca zakupów potwierdza hipotezę weryfikowaną w innych projektach badawczych PMR, która mówi, iż mężczyźni częściej niż kobiety realizują zakupy kosmetyków w ramach większych zakupów, np. cotygodniowych zakupów na potrzeby całego gospodarstwa domowego. Kobiety z kolei częściej dokonują zakupów kosmetyków jako niezależne działanie konsumenckie lub przy okazji innych zakupów w galeriach handlowych. Wynika to także z nabywanych produktów – kobiety częściej kupują specjalistyczne, droższe kosmetyki, które w ogólnospożywczych sklepach nie są po prostu dostępne.

Wśród drogerii i sklepów kosmetycznych najczęściej wskazywane były drogerie Rossmann, Natura, Sephora i Super–Pharm, w kategorii hipermarketów Tesco, Real i Carrefour, a w kategorii dyskontów Biedronka i Lidl.

W spontanicznych odpowiedziach najczęściej wymienianym kryterium wyboru miejsca zakupu kosmetyków była wygodna lokalizacja (35 proc. wszystkich wskazań). Dogodna lokalizacja oznacza wygodę, bliskość, łatwy dojazd, miejsca parkingowe. Kolejnym kryterium wyboru była cena (22 proc. wskazań). 20 proc. wskazań dotyczyło szerokiego wyboru asortymentu. Próg 10 proc. wskazań przekroczyła jeszcze jakość produktów (12 proc. wskazań). Wymieniane w dalszej kolejności kryteria to marka sklepu (6 proc.) oraz dostępność promocji (4 proc.).

Najczęściej wybieraną formą promocji, zarówno wśród mężczyzn i kobiet, jest możliwość zakupu dwóch produktów w cenie jednego. Taką formę promocyjnej sprzedaży jako najbardziej preferowaną wskazało 38 proc. badanych kobiet oraz 42 proc. mężczyzn. Preferencje związane z zakupem dwóch produktów w cenie jednego wiążą się z silnym przywiązaniem do produktów ulubionej marki. Kolejna pod względem popularności forma promocji to niższa cena produktu, na którą wskazało 27 proc. kobiet oraz 25 proc. mężczyzn. Najmniej wskazań uzyskała możliwość otrzymania gratisu przy zakupie określonego kosmetyku – tę formę promocji, jako najbardziej preferowaną, wskazało 17 proc. kobiet oraz 11 proc. mężczyzn.

 

PMR szacuje również, że łączne przychody największych sieci drogerii wyniosły 5,5 mld zł w 2010 roku, co oznaczało wzrost o 14 proc. w porównaniu z rokiem 2009. W zeszłym roku udział rynkowy drogerii sieciowych osiągnął 30 proc. (wzrost z 18 proc. w 2006 r.). Głównym motorem wzrostu rynku jest jego lider – Rossmann – który w ciągu ostatnich lat zwiększył tempo otwarć nowych placówek do średnio 70 rocznie, co skutkowało w przyroście sprzedaży przeciętnie o 30 proc. w skali roku.

 

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Gdzie kupujemy kosmetyki? Kobiety najczęściej w drogeriach, mężczyźni w sklepach ogólnospożywczych

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Natalia
Ja kupuję kosmetyki w drogerii Sekret Urody. Lubię tam chodzić, bo jest przyjazna atmosfera i mają bardzo fajne ceny.
8 8
odpowiedź
User
Ollenka
Najcześciej w drogeriach internetowych, jest sporo fajnych miejsc gdzie można kupić tanio produkty, moge polecić np. krajowe kosmetyki w polonia cosmetics, bardzo fajny wybór i dobre ceny
8 8
odpowiedź
User
mijama
Najczęściej kosmetyki zamawiam przez internet - po prostu nie wszystko łatwo dostać na mieście. Np. moje ulubione Hildegard Braukmann na mieście ustrzelić bardzo trudno. Generalnie odradzam szukanie kosmetyków po jak najniższych cenach - naturalny skład to taka podstawa.
8 8
odpowiedź