SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Internauto! Mamy na ciebie oko

Od początku istnienia internetowych serwisów informacyjnych graficy i projektanci www zachodzą w głowę, w którym miejscu na stronie umieścić ważną informację tak, by użytkownik dostrzegł ją najszybciej

Teraz z pomocą przyszli im naukowcy. Internauto, uważaj! Już wiemy, gdzie najpierw skierujesz wzrok - czytamy w wp.pl.

W ramach programu Eyetrack III, realizowanego między innymi przez amerykański Instytut Poynter i Centrum Dziennikarstwa i Nowych Mediów im. Edwarda Estlowa, naukowcy rejestrowali przez godzinę ruchy gałek ocznych 46 osób odwiedzających różne strony internetowe – informują w serwisie PointerExtra szefowie badań Steve Outing i Laura Ruel. Rezultaty badań były zaskakujące. Co się okazało?

Większość poddanych testowi osób oglądanie strony internetowej zaczynało od lewego górnego rogu. Potem ich wzrok zaczynał błądzić w okolicach środka strony, górnej, a następnie lewej krawędzi, po czym omiatał sam dół od lewej do prawej i wjeżdżał po prawej krawędzi strony na samą górę.

Pokazując to na przykładzie głównej strony Wirtualnej Polski, Internauta najpierw zerka na logo Wirtualnej Polski i zaczyna oglądanie naszego serwisu od boksu Nowości. Następnie zagląda na linki działu Biznes i Finanse, skacze wzrokiem do boksu Polecamy, omiata dół wyświetlanej strony przez Zakupy aż do linków Sportu, po czym sprawdza, co nowego jest w boksie Wiadomości. Z tym, że do najważniejszego linku Wiadomości dociera na sam koniec.

Wydaje się jednak, że do podobnych wniosków przed naukowcami doszli niektórzy projektanci stron www. Badacze przejrzeli kilkadziesiąt najpopularniejszych serwisów i najatrakcyjniejsze informacje najczęściej znajdowali w ich lewej górnej części. Przyzwyczajenia Internautów do zaczynania nawigacji od tego pola naukowcy tłumaczą przyzwyczajeniami wykształconymi przez papierowe gazety. Czytelnik zerkał najpierw na logo u góry, sprawdzając, z jaką gazetą ma do czynienia, po czym rozpoczynał poszukiwanie informacji kierowany najważniejszymi nagłówkami na pierwszej stronie. Szybko docierał do wiodącego materiału, umieszczanego zazwyczaj w środkowej części strony, nieco u góry. Co ciekawego, zdaniem badaczy programu Eyetrack III, mniejsza czcionka bardziej przyciąga uwagę odbiorcy. Chętniej więc będziemy wpatrywać się w malutkie znaczki na ekranie niż rzucać okiem na duże, krzykliwe nagłówki.

Choć jak przyznają naukowcy, wyniki dotyczyły na razie małej grupy osób i nie można jeszcze odnosić ich do całej populacji, stanowią ciekawy przyczynek do dalszych badań. Nie wiemy jeszcze, jak strony internetowe oglądają przedstawiciele kultur, w których pisze i czyta się od prawej do lewej – na przykład Żydzi czy Arabowie – bo ich przyzwyczajenia „gazetowe” będą zupełnie inne od naszych. A Japończycy piszący nie dość, że od prawej do lewej, to jeszcze w kolumnach od góry do dołu? Minie jeszcze trochę czasu, zanim naukowcy zajrzą wszystkim Internautom w oczy.

Mariusz Nowik - wp.pl

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Internauto! Mamy na ciebie oko

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl