SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Jak jedzą Polacy? Najchętniej z rodziną i przyjaciółmi

Biorąc pod uwagę zwyczaje związane z jedzeniem, polskich internautów można podzielić na pięć segmentów - wynika z badania Interactive Research Center.

Kuchnia Polska

Kuchnia Polska

Najbardziej charakterystyczną i jednocześnie najliczniejszą grupę (32% respondentów) stanowią "Gotujący dla rodziny". Najczęściej są to kobiety mieszkające w małych i średnich miastach, które przez większość dni w tygodniu przygotowują posiłki dla wszystkich członków rodziny. Przedstawicielki tej grupy nie odczuwają potrzeby eksperymentowania w kuchni i często serwują rodzinie ulubione dania. Repertuar przepisów jest oparty na tradycyjnej polskiej kuchni, z niewielką przestrzenią na poszerzanie smaków o nowe dania. Gotowanie jest dla nich codziennych obowiązkiem i niejednokrotnie częścią rutyny dnia. Ich marzeniem są częstsze wyjścia do restauracji, kiedy to mogą uwolnić się od konieczności przygotowania posiłku w domu, zostać mile obsłużonymi i zrelaksować się w gronie bliskich. Ze względu na ograniczenia budżetowe wybierają sprawdzone adresy i nie są otwarte na eksperymenty. Wyjścia do restauracji najczęściej jednak rezerwują na specjalne okazje - wtedy wybierają te miejsca, które znają i wypróbowały wcześniej.

Drugi segment stanowią najmłodsi Polacy, którzy najchętniej spożywają posiłki wspólnie z przyjaciółmi – zalicza się do nich 20% respondentów. Jest to wielkomiejska grupa, która w wolnym czasie spotyka się ze znajomymi, także po to, by wspólnie gotować. Inspiracji do przygotowywania posiłków szukają w serwisach internetowych z przepisami, a z siecią łączą się poprzez tablety lub smartfony. "Gotujący z przyjaciółmi" przy wyborze dań kierują się czasem oraz łatwością przygotowania, co związane jest z ich stosunkowo małym zasobem wiedzy i umiejętności kulinarnych. Są to dynamiczni, młodzi ludzie, którzy chętnie przejmują modne wzorce zachowań.

Kolejną, równie liczną grupę (20%) - "Rodzinne posiłki w domu i na mieście" - tworzą starsi respondenci. Przeważają tu zamożni mężczyźni, dla których najważniejsze jest spożywanie posiłków z rodziną - chętnie przygotowują je w domu, ale też regularnie wychodzą do restauracji, są aktywni i towarzyscy. Podobnie jak "Gotujący z przyjaciółmi", są to mieszkańcy największych miast. Z internetem łączą się najczęściej poprzez komputery stacjonarne, niemniej to grupa o największym potencjale w zakresie technologii mobilnych, ponieważ relatywnie częściej niż inne segmenty korzysta z aplikacji.

Kolejna grupa internautów wyróżniona na podstawie badania to "Podano do stołu". Segment ten stanowi 18% respondentów. Są to mężczyźni zamieszkujący głównie mniejsze miasta, najczęściej mieszkają z rodzicami, dlatego cenią sobie rodzinne posiłki, szczególnie te przygotowane przez mamę, które wydają im się najsmaczniejsze i najzdrowsze. Respondenci z tego segmentu cenią sobie wygodę i prostotę przygotowania posiłków, co może wynikać z faktu, że sami rzadko zaglądają do kuchni i zdają się nie dostrzegać wysiłku matek, które dla nich gotują. Jeżeli chodzi o technologie mobilne, ta grupa z racji stosunkowo niskiego poziomu zamożności nie jest otwarta na technologie i z internetem łączy się najczęściej przy pomocy stacjonarnych komputerów. Ze względu na to, że rzadko przygotowują posiłki samodzielnie, najrzadziej ze wszystkich omawianych segmentów korzystają ze stron z przepisami.

Najmniej liczną grupą wyróżnioną w badaniu są "Samotni kucharze", stanowiący 10% respondentów. To przede wszystkim młodzi mężczyźni, którzy najczęściej jadają w pojedynkę. Mieszkają przede wszystkim w małych i średnich miastach, często z rodzicami lub przyjaciółmi. Jest to grupa, która nie przywiązuje dużej wagi do jedzenia – traktuje je jak paliwo, źródło energii i "je po to, żeby jeść, a nie je po to, żeby żyć". Respondenci z tego segmentu potrafią jednak korzystać z życia – statystycznie najczęściej jedzą na mieście i chętnie odkrywają nowe lokale. Jeżeli jednak decydują się na samodzielne gotowanie, chętnie eksperymentują, często w oparciu o zawartość lodówki. Nie oznacza to jednak, że ta grupa nie szuka inspiracji  - przedstawiciele "Samotnych kucharzy" stanowią najliczniejsze grono czytelników blogów kulinarnych.

Raport "Polska kulinarnie" został przygotowany przez agencję Ciszewski MSL, Interactive Research Center i CubeGroup. Celem raportu było zbadanie zwyczajów Polaków w szeroko pojętej sferze kulinariów oraz nastawienia do nowych technologii, które mogłyby być pomocne podczas gotowania czy poszukiwania restauracji. Każda z opisanych grup została scharakteryzowana głównie pod kątem zwyczajów dotyczących przygotowywania i spożywania posiłków, a także stosunku do technologii mobilnych. Analiza została przygotowana na podstawie odpowiedzi reprezentatywnej grupy internautów (N=1074) z uwzględnieniem struktury płci, wieku i miejsca zamieszkania.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Jak jedzą Polacy? Najchętniej z rodziną i przyjaciółmi

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Bzok
A ja chciałbym zapytać o metodologię, sposób wyodrębnienia próby z populacji generalnej oraz metodę jakiej użyto do estymacji wyników na populację generalną. Bo śmiem twierdzić że w agencji Ciszewki MSL (w IRC też) nie ma ani jednego pracownika, który coś takiego potrafi.
odpowiedź