SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Jak skutecznie SMS-ować? Kampania marketingowa z użyciem 160 znaków

W przypadku marketingu z wykorzystaniem SMS-ów najczęściej zadawane pytanie brzmi: czy 160 znaków, które ma do wykorzystania marketer, wystarczy do skutecznego przeprowadzenia kampanii? Jeżeli tak, to jakie kroki należy powziąć, aby ten cel zrealizować? Opisuje to Andrzej Ogonowski.

Mimo że SMS nie jest najpopularniejszym narzędziem wykorzystywanym przez marketera, wysłanie wiadomości tekstowych może okazać się jedną z najbardziej skutecznych metod dotarcia do klientów. Telefon towarzyszy dziś przeciętnemu użytkownikowi przez większą część dnia. Co więcej, użytkownik spogląda na jego wyświetlacz nawet 150 razy w ciągu doby. Reklama poprzez SMS nie jest tak mocno wyeksploatowana jak np. banery na stronach www, a przy tym precyzyjniej trafia do odbiorcy. Warto prześledzić więc dokładniej, jaki potencjał kryje w sobie marketing SMS i jak z niego korzystać, aby uzyskać najlepsze efekty.

1. Zapytaj zanim wyślesz wiadomość

Posiadanie własnej bazy numerów jest podstawą marketingu SMS. Dzięki temu możliwe jest odpowiednie targetowanie wiadomości i personalizacja treści. Niezwykle istotne jest dotarcie do właściwych osób, które faktycznie będą zainteresowane usługą. Odbiorcy lubią otrzymywać kupony promocyjne i oferty o zniżkach, ale konieczna jest zgoda na wykorzystanie ich numerów telefonów do celów marketingowych. W tym celu można przygotować na stronie internetowej lub aplikacji specjalny checkbox na taką zgodę (opt-in). Inne sposoby na pozyskanie danych naszych klientów to uruchomienie aplikacji, zintegrowanie jej z profilem firmy w portalach społecznościowych, zorganizowanie programu lojalnościowego czy przeprowadzenie ankiety.

2. Automatyzacja wysyłki po integracji z systemem

Planując kampanię SMS-marketingową, nie można zapomnieć o zastosowaniu interfejsu API. Umożliwia on wykorzystanie gotowych bibliotek programistycznych w celu skutecznej, szybkiej i wygodnej integracji czynności związanych z uruchomieniem kampanii SMS do wybranej grupy odbiorców. Integracja przez API przydaje się szczególnie w sytuacjach, w których firma chciałaby zautomatyzować proces komunikacji SMS z treścią swojego serwisu lub oprogramowania, tak aby pewne procesy były uruchamiane samoczynnie, bez konieczności każdorazowej ingerencji. Dzięki interfejsowi API wiadomości SMS można zintegrować z niemal wszystkimi typami oprogramowania, np. CMS, CRM, ERP, RCP czy EOD.

3. Dedykowane pole nadawcy przykuje uwagę

Platformy dedykowane obsłudze marketingu SMS umożliwiają umieszczenie nazwy, np. firmy, marki lub produktu (maksymalnie jest to 11 znaków), zamiast wyświetlanego standardowo numeru telefonu. Wiele osób może niechętnie patrzyć na wiadomość wysłaną z obcego numeru, a wprowadzenie konkretnego pola nadawcy dodaje wiarygodności komunikatowi i pozytywnie wpływa na odbiór przekazu oraz świadomość marki. Uruchomienie dowolnego pola nadawcy w platformach do masowej wysyłki SMS jest bardzo proste i zazwyczaj odbywa się z poziomu intuicyjnego panelu.

4. Interakcja z odbiorcą dzięki usłudze Short Code

Innym sposobem na szybsze rozpoznanie firmy i wejście z odbiorcą w interakcję jest użycie Short Code’u. W tej sytuacji stosowany jest 4-cyfrowy numer służący do wysyłania i odbioru wiadomości SMS. W porównaniu do płatnego pola nadawcy, Short Code ma tę zaletę, że jego użycie nie ma wpływu na stawkę stosowaną przez operatora. Krótki i rozpoznawalny numer z powodzeniem można również wykorzystać do nawiązania interakcji z odbiorcą poprzez konkursy lub gry. Ten mechanizm wykorzystała w swojej polskiej kampanii Coca-Cola. Akcja „Podziel się radością” polegała na wysyłaniu imion przyjaciół pod krótki numer 4488. Po kilku sekundach imiona ukazywały się na butelkach napoju wyświetlanych na billboardzie. Kampania cieszyła się dużą popularnością, przykuwając uwagę przechodniów, a wysyłane SMS-y były darmowe.

5. Nowe możliwości wysyłki multimediów przez SMS

Dzięki nowym funkcjom marketingu SMS możliwe jest wzbogacanie wiadomości tekstowych dodatkową treścią. Platformy do masowej wysyłki umożliwiają wysyłanie skróconego linku, który kieruje bezpośrednio na stronę internetową firmy lub do aplikacji w Sklepie Google lub Apple Store. Co więcej, krótki link pozwala mierzyć skuteczność działań marketingowych. Rozszerzoną wersją skróconego linku jest funkcja Rich Media SMS służąca do wysyłki materiałów multimedialnych, np. wideo, grafiki, muzyki czy PDF-ów. Krótki adres URL umieszczony w wiadomości przenosi odbiorcę do pliku przechowywanego na serwerze serwisu do masowej wysyłki SMS.

Dla kogo marketing SMS?

Czy marketing SMS przeznaczony jest tylko i wyłącznie dla firm z dużym budżetem? MarketingProf wskazuje, że marketerzy mający na swoim koncie zrealizowane kampanie SMS-owe, zwracają uwagę na bardzo wysoki poziom dostarczalności, otwieralności w porównaniu do kampanii mailingowych i niskie koszty w zestawieniu z innymi często wykorzystywanymi kanałami komunikacji.

Mimo kosztów, które nie występują np. w przypadku mailingu, jest to oszczędny kanał komunikacji marketingowej z klientem mobilnym. Dlaczego? Ponieważ mówimy po pierwsze o dużej skuteczności na poziomie ROI, a po drugie nie ma tu wydatków na inwestycje związane z rozbudową aplikacji, czy na konstrukcje oparte o Responsive Web Design w przypadku mailingu na urządzenia przenośne. Jednocześnie na rynku dostępnych jest wiele zaawansowanych narzędzi optymalizujących skuteczność wysyłek SMS, a tym samym redukujących koszty w przeliczeniu na uzyskane efekty.

Badania i analizy rynku komunikacji marketingowej na przestrzeni ostatnich lat jasno pokazują, że wbrew niektórym opiniom, marketing SMS wcale nie stracił na znaczeniu. Co więcej, biorąc pod uwagę znaczący wzrost liczby użytkowników urządzeń mobilnych oraz rozwój technologii optymalizujących wysyłkę wiadomości, można ocenić, że to narzędzie utrzyma swoją mocną pozycję. Dodatkowym atutem masowej wysyłki SMS jest stosunkowo mała popularność tego narzędzia wśród marketerów, w porównaniu do innych kanałów komunikacji. W efekcie może to dać znaczącą przewagę na tle konkurencji i pozwoli wyróżnić się naszej kampanii.

Andrzej Ogonowski, dyrektor marketingu i PR w SMSAPI.pl

Dołącz do dyskusji: Jak skutecznie SMS-ować? Kampania marketingowa z użyciem 160 znaków

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Janusz Kamiński
Dobry artykuł, dzięki za porady!
odpowiedź
User
Oskar
Bardzo dobry artykuł :) SMSy muszą byc jasne i klarowne, rzeczowe! Przyznam, ze ja nie mialem pojecia o marketingu SMSowym, ale dzieki platformie playsms naprawde sie udalo!
odpowiedź
User
kadzia
dzięki za ten artykuł! ostatnio "bawię się" w marketing SMSowy poprzez platformę playSMS i jestem bardzo zadowolona, ale te wskazówki pomogą mi w lepszym prowadzeniu kampanii :) dzięki raz jeszcze!
odpowiedź