SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Palikot i Wojewódzki wnieśli sprzeciw do wyroku nakazowego, chcą sprostowań

Janusz Palikot, Kuba Wojewódzki i Tomasz Czechowski wnieśli sprzeciw do wyroku nakazowego za reklamę alkoholu w internecie. Ich pełnomocnicy domagają się też zamieszczenia sprostowań przez „Super Express” i jego portal Se.pl, które pierwsze napisały o sprawie.

Prokuratura Rejonowa w Warszawie postawiła Januszowi Palikotowi, Kubie Wojewódzkiemu i Tomaszowi Czechowskiemu zarzuty. Według śledczych celebryci złamali prawo, reklamując napoje alkoholowe w internecie.

Kilka dni temu zapadł wyrok nakazowy (wydany na posiedzeniu bez udziału stron) w tej sprawie. „Oskarżonego Janusza Palikota uznaje się za winnego i wymierza karę 80 tys. zł grzywny. Jakuba Wojewódzkiego uznaje się za winnego i wymierza mu karę 70 tys. zł grzywny. Tomasza Czechowskiego uznaje się za winnego i wymierza mu karę 70 tys. zł grzywny” - zdecydował sąd. Poza tym Palikot ma zapłacić ok 9 tys. zł kosztów sądowych, a Wojewódzki i Czechowski po 8 tys. zł.

Według ustaleń śledczych Janusz Palikot od 2 października 2020 roku do 7 stycznia 2023 roku na swoim profilu społecznościowym zamieścił 264 materiały, z czego 181 nagrania wideo i 83 zdjęcia, w których reklamował napoje alkoholowe.

Dodatkowo śledczy ustalili, że na profilu Kuby Wojewódzkiego od 21 kwietnia 2021 roku do 7 stycznia 2023 roku zamieszczono 12 materiałów, w których reklamowano alkohol. Natomiast na profilu społecznościowym należącym ich wspólnika Tomasza Czechowskiego od 24 listopada 2020 roku do 7 stycznia 2023 roku udostępnionych zostało 68 materiałów, w których reklamowano napoje alkoholowe.

Praktycznie w każdym z wpisów oskarżeni opisywali m.in. rzekome walory smakowe reklamowanych alkoholi oraz informowali o miejscach, gdzie można je kupić i w jakiej cenie. Za zarzucane im czyny może grozić kara grzywny od 10 tysięcy do nawet pół miliona złotych.

Palikot na Twitterze zaznaczył, że wyroku dowiedział się w mailu od dziennikarki „Super Expressu”. „Znakiem czasów jest, że w Polsce wyroki ogłasza prasa, zanim jeszcze uczyni to sąd wobec obywatela. Bo pismo z Sądu do nas wciąż jest »gdzieś«” - zaznaczył. „Wyrok jest nieprawomocny i stanie się przedmiotem normalnego postępowania sądowego, w trakcie którego przedstawimy swoje argumenty wskazujące, że nigdy nie łamaliśmy prawa” - dodał przedsiębiorca. Zapowiedział, że w razie potrzeby będzie odwoływał się nawet do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

 

Palikot i Wojewódzki chcą sprostowań

Justyna Komorek, specjalistka ds. PR i komunikacji Browaru Tenczynek (należy do spółki Manufaktura Piwa, Wódki i Wina), potwierdza, że oskarżeni wnieśli sprzeciw do wyroku nakazowego. - Obecnie prosimy media o sprostowanie nieścisłych i nieprawdziwych informacji o nas i naszej sytuacji prawnej, które zostały podane w publikacji online se.pl z dnia 22.05.23 pt. „Wojewódzki i Palikot skazani! Mają zapłacić gigantyczne grzywny” oraz w publikacji dziennika Super Express z dnia 23.05.23 druk pt. „ Wojewódzki i Palikot skazani”. Domagamy się sprostowania poprzez opublikowanie naszego wspólnego oświadczenia – dodaje.

Treść tego oświadczenia brzmi: „Kuba Wojewódzki, Janusz Palikot i ich wspólnik nie są winni zakazanej reklamy alkoholu!Wyrok nakazowy w ich sprawie nie stał się prawomocny w chwili publikacji Super Expresu a aktualnie utracił moc. Znani przedsiębiorcy nie zostali skazani za złamanie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, nie ciążyły i nie ciążą też na nich grzywny ani kary finansowe. Doniesienie aktywisty społecznego Jana Śpiewaka i formułowane przez niego publicznie oskarżenia wobec Janusza Palikota, Kuby Wojewódzkiego oraz Tomasza Czechowskiego nie zostały potwierdzone. Jan Śpiewak był dwukrotnie prawomocnie skazany za przestępstwa z art. 212 Kodeksu karnego, czyli za zniesławienia, przy czym od jednego został ułaskawiony przez prezydenta Andrzeja Dudę [pisownia oryginalna – red.]”.

Spółka uzasadnia m.in., że zgodnie z Konstytucją w Polsce obowiązuje domniemanie niewinności i „aby mówić o skazanym, wyrok musi być prawomocny. Informacja redakcji byłaby prawdziwa tylko pod warunkiem poinformowania czytelników, że wyrok jest nieprawomocny. Takiej informacji redakcja SE nie zamieściła”.

Jak dodano, wyrok sporządzony został 16 maja, wysłany z sądu w placówce pocztowej 18 maja, doręczony obrońcy Palikota i Czechowskiego 23 maja. Obrońca wniósł natomiast sprzeciw (nadał list polecony w placówce pocztowej) 24 maja.

Spółka dodaje też, że „Szczególnej ostrożności należało wymagać od redaktora przy cytowaniu Jana Śpiewaka [to on złożył zawiadomienie do prokuratury - red.], skoro publicznie wiadomym jest, że był już prawomocnie karany za przestępstwa zniesławienia innych osób. Redaktor powinien był przynajmniej opatrzyć artykuł komentarzem, że doniesienia Jana Śpiewaka są dotąd niepotwierdzone, a on sam w przeszłości dopuszczał się w swej działalności publicznej zniesławienia”.

Prokuratura też się odwoła

Odwołać się od wyroku nakazowego planowała odwołać się też Prokuratura Okręgowa w Warszawie. Jej rzecznik w rozmowie z Interią powiedział, że oskarżyciel żąda podniesienia kar do górnej granicy grzywny, czyli 500 tys. zł.

Czym jest wyrok nakazowy? To decyzja sądu podjęta na posiedzeniu bez udziału stron, na podstawie art. 500 Kodeksu postępowania karnego. W jego myśl sąd może wydać taki wyrok, jeśli w jego ocenie wystarczające jest orzeczenie kary ograniczenia wolności, np. prac społecznych bądź grzywny. Dodatkowo sąd musi stwierdzić, że na podstawie zebranych dowodów popełnione wykroczenia nie budzą jego wątpliwości. Obie strony mają prawo do odwołania się od wyroku nakazowego.

Wojewódzki, Palikot i Czechowski marki należące do ich firmy Manufaktura Piwa Wódki i Wina promują przede wszystkim na Facebooku i Instagramie. Kuba Wojewódzki na profilu facebookowym ma 925 tys. followersów, a na instagramowym - 2 mln. Janusza Palikota na tych platformach obserwuje odpowiednio 238 i 119 tys. użytkowników.

W ofercie Manufaktury Piwa Wódki i Wina jest szereg marek mocnych alkoholi, m.in. wódki Wyjebongo (jej kolejny wariant pojawił się pod koniec ub.r.), Palikot Wódka Kraftowa i Czysta Wódka Wybuhowa, a także wina R (ich ambasadorką reklamową została Magda Gessler). Tomasz Czechowicz jest prezesem wielu spółek zależnych grupy Manufaktura Piwa Wódki i Wina.

Dołącz do dyskusji: Palikot i Wojewódzki wnieśli sprzeciw do wyroku nakazowego, chcą sprostowań

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Za dużo procentów
Łamiący prawo chcą sprostowania za złamanie prawa w tekstach o złamaniu przez nich prawa. Czego nie rozumiesz?
odpowiedź
User
mike
Wszystkie media trąbiły ile to mają zapłacić nie pisząc, że nie jest to nawet normalny wyrok, a tylko wyrok nakazowy który jest wart tyle ile papier na którym został wydrukowany. Takie wyroki powstają najczęściej w taki sposób, że jakiś praktykant czyta jakie są zarzuty, sprawdza paragraf i wypisuje standardowy wyrok czyli winny!
odpowiedź
User
10/10
Łamiący prawo chcą sprostowania za złamanie prawa w tekstach o złamaniu przez nich prawa. Czego nie rozumiesz?


Dobreee!
odpowiedź