SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Jarosław Olechowski: oglądalność „Wiadomości” sztucznie zaniżana po zmianie w panelu Nielsena

Nowy szef „Wiadomości” TVP1 Jarosław Olechowski uważa, że oglądalność programu mocno maleje od początku br., po tym jak wprowadzono coroczne zmiany w panelu telemetrycznym firmy Nielsen Audience Measurement. - Widownia „Wiadomości” jest sztucznie zaniżana. Komu zależy na kreowaniu nieprawdziwego obrazu? - zapytał Olechowski.

Jarosław Olechowski, fot. TVP Article

Według danych z badania telemetrycznego Nielsen Audience Measurement oglądalność głównego wydania „Wiadomości” znacząco maleje od początku ub.r., po tym jak w redakcji programu wymieniono większość dziennikarzy i zaczęto przygotowywać więcej materiałów przychylnych dla obecnego obozu rządzącego, a krytycznych wobec opozycji.

Jak analizowaliśmy szczegółowo w zeszłym tygodniu, w pierwszej połowie 2015 roku średnia oglądalność programy wynosiła 3,51 mln widzów, rok później - 2,94 mln, a w pierwszej połowie ub.r. - 2,65 mln. Tym samym w skali dwóch lat zmalała o 860 tys., czyli o 24,5 proc.

Tymczasem władze TVP, przede wszystkim prezes Jacek Kurski, od wiosny ub.r. zgłaszały poważne zastrzeżenia wobec badania Nielsen Audience Measurement. Zarzucały mu zwłaszcza to, że skład jego uczestników jest niereprezentatywny dla całego polskiego społeczeństwa pod względem rozkładu geograficznego - panel obejmuje głównie osoby z dużych miast i ich okolic, a za mało ludzi z niewielkich miejscowości. Nielsen nie zgodził się przekazać nadawcy kodów pocztowych osób biorących udział w badaniu, natomiast w październiku ub.r. firmy porozumiały się, że audyt rozproszenia geograficznego tego panelu przeprowadzi niezależny podmiot wybrany przez IAA Polska.

Z kolei Telewizja Polska nawiązała współpracę z Netią, dzięki czemu dostaje dane o oglądalności różnych programów przez prawie 200 tys. gospodarstw domowych korzystających z usługi telewizyjnej tego telekomu. Nadawca nie podał jeszcze szczegółowych wyników takiego pomiaru, natomiast Jacek Kurski w odpowiedzi na interpelację poselską stwierdził niedawno, że według danych od Netii oglądalność „Wiadomości” i „Teleexpresu” jest o 60-70 proc. większa niż wykazywana przez Nielsena.

Jarosław Olechowski, nowy szef „Wiadomości” TVP1, w czwartek zamieścił na Twitterze link do tekstu Wirtualnemedia.pl opisującego odpowiedź Jacka Kurskiego na interpelację poselską. - Widownia „Wiadomości” jest sztucznie zaniżana. Komu zależy na kreowaniu nieprawdziwego obrazu? - zapytał dziennikarz.

W kolejnym wpisie stwierdził, że jeszcze w ub.r. główne wydanie „Wiadomości” według badania Nielsena miało podobną widownię jak „Fakty” TVN. - Często różnica wynosiła kilka tysięcy widzów (przy kilkumilionowej widowni). Były miesiące, kiedy wygrywaliśmy z konkurencją - zaznaczył.

Według Olechowskiego sytuacja drastycznie zmieniła się w styczniu br., kiedy Nielsen Audience Measurement tak jak co roku wprowadził zmiany w swoim panelu telemetrycznym, dostosowując go do aktualnej struktury społeczeństwa. - Wtedy nagle - z dnia na dzień - widownia „Wiadomości” zmalała o kilkaset tysięcy widzów. Proszę przeanalizować dane i wyciągnąć wnioski - stwierdził szef „Wiadomości”.

Od 28 sierpnia główne wydanie „Wiadomości”, tak samo jak „Teleexpress” i główne wydanie „Panoramy”, będzie emitowane także w TVP Info.

Według danych Nielsen Audience Measurement w lipcu br. średnia oglądalność głównego wydania „Wiadomości” wynosiła 1,94 mln widzów.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Jarosław Olechowski: oglądalność „Wiadomości” sztucznie zaniżana po zmianie w panelu Nielsena

51 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Nixko
Stała śpiewka. My jesteśmy najlepsi. To cały świat się myli. Staczajcie się dalej. U konkurencji strzelają szampany.
91 18
odpowiedź
User
Analizator
Widzę zmiana szefa, ale śpiewka bez zmian. Szkoda, że p. Olechowski pomija drobny szczegół, tj. jak mocno obniżył się poziom Wiadomości, zamienionych we wręcz urągające intelektowi propagandowe bagno konkurujące już chyba wyłącznie z dziennikami z Korei Płn. Nikt nic nie zaniża - tego się zwyczajnie nie da oglądać, więc spada. Już nawet elektorat PiS ucieka, bo z przekazu "my jesteśmy cudowni, a reszta świata nas atakuje" nie można się nic dowiedzieć. Ideą Wiadomości jest informowanie o tym co dzieje się w kraju, a nie konkurs który z materiałów będzie bardziej poklepywać rząd po plecach. I zamiast urządzać polowanie na czarownice proponuję z ekipą Wiadomości postarać się wrócić do informowania zamiast kreowania alternatywnej rzeczywistości, to może trend się - przynajmniej -
zatrzyma.
91 8
odpowiedź
User
widz
Panie Olechowski.. nie tylko Wiadomości mają niską oglądalność ale CAŁA TELEWIZJA PUBLICZNA od chwili zawłaszczenia jej przez PiS stała się po prostu D N E M...ja też kompletnie nie oglądam TVPIS..Koniec.
72 12
odpowiedź
User
Lulu
To nieprawdopodobne, jak na prawicy zwykły cynizm sprzęga się z paranojami, myśleniem w kategoriach spiskowych.
66 6
odpowiedź
User
widz
:D :D :D lol
26 1
odpowiedź
User
widz
z nowy szefem oglądalność wzrośnie :D :D
37 3
odpowiedź
User
krytyk
No tak, czyli po takich wykwitach nowego szefa, Wiadomości dalej będą pikować w dół. Czy ktoś nie może powiedzieć temu towarzystwu wzajemnej adoracji, że już nawet elektorat rządu tego nie kupuje i przestaje oglądać? Redakcja Wiadomości jakby żyła w jakimś alternatywnym świecie...
37 3
odpowiedź
User
Kasii73382
Prawda boli, co? Czarowanie rzeczywistości u tych gagatków zawsze w cenie :)
35 2
odpowiedź
User
Magda
Olechowski to jest wielki dziennikarz, choć młody, to wierzę, że poradzi sobie z kierowaniem Redakcją Wiadomości i wprowadzi niezbędne reformy.
9 49
odpowiedź
User
Michał
Wyobrażam sobie ten skowyt zazdrosnego Lisa, wreszcie ludzie młodego pokolenia, nieskażeni PRLem i wykształceni doszli do władzy w TVP, a Lis w cieniu, a żona na bezrobociu? To musi być wielki dramat.
14 61
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing