SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Joanna Pawlak: Blokada cookies w przeglądarkach groźniejsza od adblocków

- Dzisiaj Wirtualna Polska to szeroki ekosystem oferujący treści dla odbiorców i rozbudowane portfolio produktów dla partnerów. Stoimy przed wyzwaniami, jedno z największych to blokowanie przez producentów przeglądarek informacji o użytkownikach - zdradza w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Joanna Pawlak, prezes Wirtualna Polska Media.

Joanna Pawlak, fot.: WP.pl Article

We wtorek Wirtualna Polska poinformowała, że w nowej odsłonie uruchomiła serwisy WP Finanse i WP Wideo. Wydawca zapowiedział także, że zaczyna kilka nowych cykli wideo, w tym talk-show kulinarny Hanny Lis,  magazyn konsumencki „Czy to się opłaca” czy show-biznesowy „Pudelko” i przygotowuje studio w nowej siedzibie.

- Budujemy studio, które wyprzedza wszystko to, co dzisiaj jest w internecie. To wielomilionowy wydatek - zapowiedział w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Tomasz Machała, wiceprezes WP Media ds. produktu wydawniczego.

Z kolei w wywiadzie udzielonym nam przez Joannę Pawlak, prezes Wirtualna Polska Media menedżerka zdradza dodatkowe szczegóły związane z otwarciem nowej przestrzeni do produkcji wideo.

Wirtualnemedia.pl: WP zdecydowała się na uruchomienie nowego studia telewizyjnego. Dlaczego? Jakie są zalety tego studia w porównaniu z obecnym? Ile kosztowała jego budowa i uruchomienie?

Joanna Pawlak: - Zacznę od tego, że na początku 2020 roku Wirtualna Polska będzie obchodzić swoje 25-lecie i przy okazji przenosimy się do zupełnie nowego biura w Warszawie. Naturalną rzeczą jest fakt, że przenosimy tam także nasze studio telewizyjne. Potrzeba budowy nowego studia wynika z tego, że obecne jest wykorzystywane aż w 98 procentach i po prostu przestaje wystarczać do realizowania wszystkich naszych projektów. Ze starego studia przenosimy jedynie podstawową infrastrukturę, natomiast w kolejnej lokalizacji większość wyposażenia jest zupełnie nowa. Planujemy dalszy dynamiczny wzrost naszych własnych treści wideo, dlatego zależy nam, aby związane z tym studio spełniało najwyższe standardy. Jego przygotowanie trwało niemal rok, teraz trwają tam ostatnie prace.

Jak będzie wyglądało techniczne wyposażenie tego studia?

Studio rusza od stycznia 2020 roku. Będzie tam funkcjonowało między innymi 6 zdalnie sterowanych robotów kamerowych i dwie zautomatyzowane jazdy kamerowe. Do tego dochodzą zaawansowane systemy graficzne pozwalające na wyświetlanie trójwymiarowych obiektów w technologii rozszerzonej rzeczywistości. Dzięki temu będziemy mogli zaoferować naszym widzom materiały na wysokim poziomie i w atrakcyjnej nowoczesnej formie.

Czy po uruchomieniu nowego studia liczba treści wideo w ekosystemie WP wzrośnie?

Z pewnością stawiamy na stały rozwój segmentu wideo, już teraz produkowane przez nas treści cieszą się sporym zainteresowaniem odbiorców. Dla przykładu program publicystyczny Tomasza Machały emitowany równolegle na stronie głównej WP i na antenie Polsat News w internecie przyciąga 300 tysięcy unikalnych użytkowników w wypadku każdego odcinka. Istotny jest także fakt, że wszystkie produkowane przez nas materiały o charakterze publicystycznym są rentowne i na siebie zarabiają. Rozwój treści wideo oznacza dla nas podążanie za rynkowym trendem, zgodnie z którym wzrosty reklamowe w tym segmencie wynoszą około 18 procent rocznie. Obecnie WP ma w ofercie 14 cyklicznych programów, w nadchodzących miesiącach pojawią się kolejne. Innym sposobem monetyzacji jest współpraca w zakresie produkowania materiałów sponsorowanych. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2019 roku stworzyliśmy ponad 190 tego typu treści.

Ile kosztowała budowa i wyposażenie nowego studia?

Nie możemy podać dokładnych liczb. W grę wchodzą wielomilionowe kwoty, choć staraliśmy się wydawać te pieniądze rozsądnie, godząc ze sobą oszczędność z koniecznością zapewnienia jak najwyższej jakości naszych produkcji. A to oczywiście musi kosztować.

Jak wygląda obecnie sytuacja WP Pilota? Ilu użytkowników korzysta z płatnych pakietów na tej platformie?

WP Pilot jedna z tych naszych usług, w którą bardzo wierzymy i na którą zdecydowanie stawiamy. Obecnie z WP Pilota korzysta miesięcznie około 2,5 miliona użytkowników, według moich prognoz we wrześniu br. zbliżymy się do poziomu 3 milionów. Teraz platforma oferuje ponad 90 kanałów telewizyjnych, z czego 30 jest dostępnych za darmo. Uruchomienie WP Pilota było odpowiedzią na zmieniający się model konsumpcji treści wideo. Dla nikogo nie jest dzisiaj tajemnicą, że odbiorca chce mieć do nich swobodny dostęp wszędzie tam, gdzie się znajduje. Jeśli chodzi o liczbę płatnych pakietów nie podajemy dokładnych statystyk. Mogę jedynie powiedzieć, że porównując pierwsze półrocze 2019 do roku poprzedniego mamy do czynienia z trzycyfrowym wzrostem przychodów z abonamentu. Trzeba zaznaczyć, że WP Pilot jest jedną z form monetyzacji treści wideo, ale nie jedyną. Pojawiają się w tym zakresie nowe możliwości. Dlatego od pewnego czasu jako jedyni w Polsce testujemy między innymi format spersonalizowanych reklam internetowych nakładanych na treści emitowane w linearnej telewizji. To technologia DAI (Dynamic Ad Insertion), znana już w wielu krajach.  Muszę zaznaczyć, że taki sposób reklamowej komunikacji z widzem nie jest prosty i stawia wiele skomplikowanych wyzwań technicznych.

Blokada cookies groźniejsza od adbblocków

Wirtualnemedia.pl: Od kilku lat problemem branży internetowej jest zjawisko blokowania reklam za pomocą dedykowanych do tego narzędzi. Czy są skuteczne sposoby walki z adblockami, jaka jest skala tego trendu w wypadku WP?

Zauważyliśmy, że dynamika korzystania przez internautów z adblocków nieco spadła, nie wiem jednak czy w tym zakresie mamy do czynienia z trwałym trendem. Wiadomo, że Polska jest w czołówce krajów, w których stosowane jest blokowanie reklam i to oczywiście stanowi problem. Staramy się znajdować wciąż nowe sposoby na technologiczne ograniczenie działania adblocków i mamy w tej kwestii wymierne efekty. W rzeczywistości jest bowiem tak, że tylko znikoma część „najtwardszych” narzędzi tego typu jest nie do ominięcia. Oczywiście jak większość wydawców staramy się uświadamiać użytkownikom, że darmowy dostęp do treści to wydatki po naszej stronie związane z tworzeniem i emisją tych materiałów. Natomiast rosnącym i coraz większym problemem dla branży staje się stosowanie przez producentów przeglądarek mechanizmów nie pozwalających na zbieranie informacji o użytkownikach (np. poprzez blokowanie plików cookies). Widzimy to już w najnowszych wersjach przeglądarek Safari i Mozilla Firefox. Moim zdaniem to będzie w najbliższych latach największe wyzwanie dla wydawców, znacznie poważniejsze od stosowania ablocków, bo tutaj zagrożenia są już zdefiniowane i zostały wypracowane pewne rozwiązania.

Czy WP ma już przynajmniej zarys strategii w tych nowych warunkach stawianych przez producentów przeglądarek?

Sądzę, że „zarys” to właściwe słowo. Mamy bowiem do czynienia ze stosunkowo nowym zjawiskiem, ale już opracowujemy odpowiednie procedury. Jednak w gruncie rzeczy problem w mniejszym stopniu dotyczy internetowych mediów, a w większym pozostałych podmiotów w sieci. My jako wydawca mamy bowiem m.in. zalogowanych użytkowników WP Poczty i poczty o2, dysponujemy zatem sporym zasobem informacji o ekosystemie odbiorców, oczywiście w wymiarze big data. Natomiast ze sporym wyzwaniem spotkają się firmy zajmujące się np. retargetingiem i klienci. Zostali już zmuszeni do wypracowania odpowiednich rozwiązań dotyczących dostępu do danych.

Jak ważna w ekosystemie serwisów WP jest główna strona portalu? Jaką część przychodów reklamowych generuje ta witryna?

Od kilku miesięcy jesteśmy liderem rynku jeśli chodzi o użytkowników strony głównej WP, jest więc ona z natury rzeczy jednym z najistotniejszych elementów naszej oferty dla czytelników. Dlaczego? Między innymi dlatego, że to rodzaj „okładki”, element z którym użytkownik styka się w pierwszej kolejności w kontakcie z nami. Ile zarabia strona główna WP? Nie ma odpowiedzi wprost na takie pytanie, bo jest to część ekosystemu, która poza swoimi zadaniami wizerunkowymi rozdziela ruch internautów do naszych pozostałych serwisów i produktów. Dlatego trzeba przyjąć, że główna witryna ma swój udział w przychodach reklamowych innych wydawanych przez nas stron. Kwestia przychodów generowanych przez poszczególne serwisy WP miałaby sens jeszcze kilka lat temu. Obecnie wszystkie te strony są częściami jednego spójnego środowiska, które zmierza do tego by jak najlepiej zrealizować cele zakładane przez partnera biznesowego i reklamowego. Dlatego trudno mówić dziś o wpływach generowanych osobno np. przez konkretny serwis finansowy czy lifestylowy.

WP zdecydowało się na wprowadzenie do oferty nowego serwisu WP Finanse. Jaki jest zamysł tego ruchu? Co dalej z Money.pl?

Money.pl to serwis, który przez lata okrzepł już w świadomości internautów, szczególnie tych którzy dysponują większą niż standardowa wiedzą o rynkach i produktach finansowych. Dlatego WP Finanse to inna propozycja, platforma typu konsumenckiego. Używając tego serwisu internauci dowiedzą się np. ile kosztują w poszczególnych sieciach sprzedaży tak podstawowe produkty jak masło czy cukier. Albo czym różnią się frytki w McDonald’s i KFC. Na pierwszy rzut oka to mogą być drobiazgi, ale podobne sprawy naprawdę interesują Polaków, są blisko ich domowych wydatków i finansów. Trzeba też zaznaczyć, że w przeciwieństwie do Money.pl nowy serwis będzie miał nieco lżejszą, blogową formułę wzbogaconą o treści wideo.

Jaki wymiar na rynku ma obecnie tocząca się od lat rywalizacja pomiędzy WP a Onetem? Czy dzisiaj ten wyścig jest wciąż znaczący?

To zrozumiałe, że w takim segmencie jak popularność naszych serwisów- w wypadku osiągnięcia przez nas przewagi- staramy się to podkreślać, więc ta rywalizacja istnieje i jest czymś naturalnym.  Ale dla WP olbrzymie znaczenie ma konkurencja z globalnymi graczami w sieci, takimi jak Google czy Facebook.


Joanna Pawlak z Wirtualną Polską jest związana od 2004 roku. Przez wiele lat jako dyrektor pionu marketingu i sprzedaży odpowiadała za strategię sprzedażową i marketingową spółki. W 2014 roku, po przejęciu firmy przez Grupę o2, objęła funkcję wiceprezesa Wirtualnej Polski ds. sprzedaży i marketingu. Wcześniej pracowała w agencji reklamowej McCann Erickson i jako kierownik marketingu w biurze reklamy Telewizji Polskiej.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Joanna Pawlak: Blokada cookies w przeglądarkach groźniejsza od adblocków

16 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
wally
No i fajnie, gratsy za dokopanie żółtym
11 7
odpowiedź
User
dim
ekosystem WP, ot ciekawostka przyrodnicza
44 0
odpowiedź
User
thd
Używając tego serwisu internauci dowiedzą się np. ile kosztują w poszczególnych sieciach sprzedaży tak podstawowe produkty jak masło czy cukier. Albo czym różnią się frytki w McDonald’s i KFC.

Wp "finanse" jak rozumiem serwis dla idiotów. Szkoda że nie podejmują ważniejszych tematów biznesowych. Jak chociażby czynniki ekonomiczne w kraju i na świecie. No ale jak docelowym czytelnikiem jest ameba umysłowa, to nie ma się co dziwić.
45 3
odpowiedź
User
Agata
Mąż kupił ich akcje 2 lata temu i zarobiliśmy jakieś 40%
11 54
odpowiedź
User
Hard user
Bardzo dobry wywiad i szerokie kompetencje tej pani! Brawo!
10 74
odpowiedź