SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

TVP szykuje nowy kanał muzyczny. Poprzedni zamknęła po niecałym roku emisji

TVP nie zdradza kiedy wystartuje planowana stacja TVP Muzyka. Jeśli to nastąpi, to będzie musiała się zmierzyć z ponad 20 konkurentami. Ćwierć wieku temu nadawca publiczny uruchomił kanał Tylko Muzyka, ale musiał go zamknąć. - Wystartował bardzo dobrze - wspomina w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Robert Kwiatkowski, były prezes TVP.

Kanał Tylko Muzyka działał niespełna rok Article

Kanał Tylko Muzyka rozpoczął nadawanie 30 marca 1997 roku. Był pierwszą stacją tematyczną Telewizji Polskiej. 8 lutego 1997 roku wystartował muzyczny kanał Atomic TV, który dopiero 7 lipca 2000 roku został przekształcony w MTV Polska. Dopiero 10 czerwca 2000 ruszyła Viva Polska. Abonenci sieci kablowych - poza Atomic TV - mogli oglądać tylko niemieckie, brytyjskie i francuskie kanały muzyczne (MTV, Viva, MCM).  

Dlaczego kanał Tylko Muzyka zniknął z rynku?

W ramówce jednego z pierwszych polskich kanałów tematycznych były m.in. koncerty (Lady Pank, Justyny Steczkowskiej, Blenders, Mafii, Voo Voo). Swoje programy mieli np. Kuba Wojewódzki („Premie i premiery”), Rafał Baran („Alternatywa”), Paweł Sztompke i Paweł Sito („Pop wieczorek”), Marek Wiernik („Rock bez granic”), Robert Leszczyński, Grzegorz Hofffmann („Za ostatni grosz”). Nie zabrakło przeglądu polskich i światowych list przebojów. W ramówce pojawiały się filmy o tematyce muzycznej, a także weekendy z danym zespołem. Na przykład U2. Stacja była dostępna dzięki raczkującej wtedy dopiero cyfrowej emisji satelitarnej i poprzez wybrane sieci kablowe. Zasięg był więc mocno ograniczony. Stacja miała jednak „otwarte okna” na pozostałych antenach. Na przykład w TVP Polonia. Nadawca publiczny promował też stację w materiałach autopromocyjnych czy serialu „Złotopolscy”.

- Kanał wystartował bardzo dobrze. To zaniepokoiło konkurencję na tyle, że wyciągnięto skądinąd prawdziwą informację, że nie ma formalnej zgody na to, żeby Telewizja Polska nadawała kanały tematyczne. To nie była moja decyzja, ale jeszcze poprzedniego zarządu TVP na czele z Ryszardem Miazkiem, aby wycofać ten kanał z rynku. Ja z takich samych powodów, mimo apeli do ministra skarbu, nie mogłem wystartować z kanałem informacyjnym przed TVN24. Z dzisiejszej perspektywy wydaje się to kompletną aberracją, ale takie były czasy - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Robert Kwiatkowski, od czerwca 1998 do lutego 2004 roku prezes Telewizji Polskiej.

 

Kanał zniknął 15 lutego 1998 roku w związku z awarią emisji satelitarnej TVP Polonia. Adresowana do Polaków mieszkających poza krajem stacja zastąpiła Tylko Muzyka. Muzyczna telewizja już nie wróciła. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji uznała, że TVP nie może nadawać kanałów tematycznych. - Argumentowano, że w ustawie o radiofonii i telewizji są dokładnie wymienione programy, które może nadawać telewizja publiczna. Takie przepisy zostały wprowadzono, aby TVP nie likwidowała deficytowych programów oddziałów regionalnych. Za czasów prezesury Jana Dworaka (przyp. red. 2004-2006) dopisano do ustawy kanały tematyczne - przypomina Kwiatkowski. W kwietniu 2005 roku mógł ruszyć kanał TVP Kultura, a w listopadzie 2006 roku TVP Sport, a później kolejne stacje tematyczne TVP: TVP Historia, TVP Info, TVP Seriale, TVP ABC, TVP Rozrywka, TVP Dokument, TVP Kobieta, TVP Historia 2, TVP ABC 2, TVP Kultura 2.

Data startu TVP Muzyka nieznana

Pierwsze informacje o możliwości pojawienia się kanału TVP Muzyka pojawiły się w 2017 roku, a więc już podczas kadencji obecnego prezesa Jacka Kurskiego. Wówczas rozważano też start TVP Klasyka, czyli stacji dla wielbicieli muzyki klasycznej. Plany odnośnie TVP Muzyka potwierdzono w projekcie Karty Powinności, opublikowanym przez KRRiT w 2020 roku.

Z dokumentu (ostatnia dostępna na stronach KRRiT aktualizacja pochodzi z grudnia 2021 roku) wynika, że TVP Muzyka ma kosztować w latach 2022-2024 20 mln zł rocznie. Wiadomo też, że audycje realizujące wyspecjalizowany charakter będą zajmowały nie mniej niż 70 proc. w tygodniowym czasie nadawania w godz. 6-23. W ramówce mają znaleźć się teledyski, audycje kulturalne, koncerty, filmy dokumentalne i fabularne o tematyce muzycznej. Emisja TVP Muzyka ma nie być krótsza niż 23 godziny na dobę. Stacja ma być dostępna drogą satelitarną, poprzez sieci kablowe i „w miarę możliwości naziemnie”.

Choć z Karty Powinności wynika, że już w tym roku TVP Muzyka ma kosztować 20 mln zł, to Telewizja Polska nie odpowiada od tygodnia na nasze pytania o dokładną datę startu kanału. Bardziej zaawansowane są przygotowania do startu TVP Nauka (ruszy 3 października) i reaktywacji TVP 4K (wystartuje w listopadzie przy okazji Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w Katarze).
- Mnie osobiście marzy się kanał motoryzacyjny i TVP Muzyka. To wszystko ludzie będą mieli za darmo dzięki nowym możliwościom po refarmingu (przyp. red. zwolnieniu pasma na rzecz 5G i przejściu na DVB-T2), ale też dzięki nowemu dekoderowi, który spozycjonuje właściwie ofertę Telewizji Polskiej. To będzie bardzo korzystna zmiana dla Polaków, ale wymaga jeszcze dużych prac i wsparcia pewnych rozwiązań przez państwo - zapewniał przed rokiem w rozmowie z Wirtualnemedia.pl prezes TVP Jacek Kurski.

Dziś już wiadomo, że dekodera TVP na razie nie będzie, bo na rynku brakuje chipów. Po decyzji Urzędu Komunikacji Elektronicznej MUX-3 naziemnej telewizji cyfrowej z głównymi kanałami TVP nie musi przechodzić na DVB-T2/HEVC do końca przyszłego roku. Na multipleksach naziemnych TVP może więc zabraknąć miejsca na kanał muzyczny. Chyba, że przy okazji mundialu w Katarze, nadawca rzeczywiście przejdzie na nowy standard, co sugerował niedawno prezes Kurski. Sieci kablowe i platformy satelitarne nieprędko dołączają nowości od TVP.

Duża konkurencja na rynku kanałów muzycznych

Emisja naziemna może być atutem TVP Muzyka na tle grubo ponad 20 konkurencyjnych stacji muzyczno-rozrywkowych. W ofercie sieci kablowych i platform cyfrowych są: MTV Polska, Eska TV, Eska TV Extra, Eska Rock TV, Vox Music TV, Polo TV, Polsat Music, Disco Polo Music, Club MTV, MTV 00s, MTV 80s, MTV 90s, MTV Live HD, Music Box Polska, Mixtape TV, Power TV, Stars TV, Nuta TV, Nuta Gold, Junior Music, Kino Polska Muzyka, 4fun.tv, 4fun Kids, 4fun Dance, Jazz 4K, Mezzo. Swoje kanały mają więc nie tylko fani popu, hip hopu, jazzu, muzyki poważnej czy disco polo, ale również dzieci i miłośnicy klasyków z konkretnych dekad. Sytuacja na rynku w drugiej połowie lat 90, kiedy działał kanał Tylko Muzyka, była diametralnie inna.

Z danych Nielsena wynika jednocześnie, że największą widownię mają muzyczne kanały naziemne. W lipcu br. liderem rynku był Polo TV z 0,37 proc. udziału w rynku, a drugie miejsce zajął Eska TV z 0,25 proc. (obie stacje wchodzą w skład MUX-1). Sentymenty nie mają znaczenia. Stacja MTV Polska, która od dawna skupia się na treściach rozrywkowych a nie na muzyce, miała zaledwie 0,04 proc. udziału w rynku. Kilkanaście lat temu nieistniejąca już Viva Polska była w czołówce wszystkich kanałów tematycznych. Wielu nadawców muzycznych zwiększyło udział treści rozrywkowych, bo młodzi ludzie po muzykę częściej sięgają na YouTube czy w Spotify, aniżeli w linearnej telewizji.

Kwiatkowski przypuszcza, że w nowym kanale znajdą się treści muzyczne, które TVP wyprodukowała w ostatnich latach. Widzowie mogli oglądać np. wiele widowisk z udziałem Sławomira czy Zenka Martyniuka. - Uważam, że TVP zabrnęła w ślepą uliczkę, jeśli chodzi o rozwój kanałów tematycznych. Zadaniem publicznego nadawcy nie jest konkurowanie wszędzie i za wszelką cenę z każdą inną stacją telewizyjną. Nawet prywatne stacje starają się mieć jakiś profil, bo są zorientowane na zysk. To, że TVP nie jest zorientowana na zysk, widać chociażby po lekturze wyników finansowych. Kanałów tematycznych jest zdecydowanie za dużo. Na wolnym rynku one nigdy nie utrzymałyby się. Telewizja powinna koncentrować się na pewnych określonych fragmentach rynku kanałów tematycznych. To są fragmenty, które powinny dotyczyć najszerzej pojętej misji nadawcy publicznego, czyli kultura, edukacja, informacja i produkcja dziecięca - ocenia członek Rady Mediów Narodowych. 

W czasach kiedy nadawcy publiczni m.in. z Czech i Wielkiej Brytanii zamykają kanały tematyczne, TVP znajduje się w światowej czołówce pod względem ich liczby. Porównywalną liczbę stacji ma tylko włoski RAI czy chińska CCTV.

Dołącz do dyskusji: TVP szykuje nowy kanał muzyczny. Poprzedni zamknęła po niecałym roku emisji

21 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Fan serialu "Komisarz Mama"
Główny repertuar - Jan Pietrzak, Rafał Brzozowski i disco polo.
48 16
odpowiedź
User
Leon Zawodowiec
Jeśli zrobią to dobrze z małą ilością reklam to szansa na sukces jest.. Na rynku muzycznych tv jest spora konkurencja ale najchętniej włączam MTV 90 lub 00. Zupełnie bez reklam i ciekawie dobrane playlisty. Inne stacje są przeładowane reklamami. W przypadku TVP Muzyka wszystko zależy od kreatywności osób oddelegowanych do tego projektu. Kiedyś mieliśmy TM od publicznego nadawcy ale coś poszło nie tak. Miejmy nadzieje że tym razem się uda :-)
30 5
odpowiedź
User
seba
przerost formy nad treścią i trochę chyba za późno.
Kanały w TVP kosztują, gdyż produkcji dużo i wszystko od razu do archiwum trafia, Polsat np. żyłuje swoje produkcjena maxa i powtarza wręcz do znudzenia na wszystkich swoich kanałach.
Wiele produkcji da się tak powtarzać, wystarczą różne kanały i godziny nadawania i zawsze dla większości będzie to PREMIERA a nie POWTÓRKA.
Sensowniej w NTC uruchomić, TVP seriale, seriale PL i seriale PRL (lub seriale CB od czarno białe, wiecie o co mi chodzi) podobnie film, film PL, film PRL gdzie wyciąga się tylko coś z szafy i nie jest obarczone to kosztem produkcyjnym i osobowym i bardziej wartościowe to niż paradokumenty polsatu czy tvn.
15 4
odpowiedź