SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Kobiety vs. mężczyźni w biznesie - jakie stosują taktyki wywierania wpływu?

Kobiety w biznesie stosują inne taktyki wywierania wpływu niż mężczyźni, ale dla większości Polaków płeć przełożonego nie ma znaczenia - wynika z badań Deloitte i Homo Homini.

Badanie Deloitte wykazało, że kobiety menedżerki budują lojalność pracowników, zwiększają ich zaangażowanie i promują samodzielność. Wzmacniana przez nie kultura otwartości wspiera innowacyjność. Ich taktyki wywierania wpływu na innych tworzą trwałą wartość organizacji, niezależnie od krótkoterminowych celów biznesowych.

Tymczasem z najnowszego rankingu Deloitte „CE TOP 500” wynika, że w zarządach 30 proc. polskich przedsiębiorstw zasiadają kobiety, a tylko w 4 proc. obejmują stanowisko prezesa. Podobnie niski wskaźnik widać w spółkach notowanych na głównym parkiecie GPW . W 24 proc. z nich w zarządach zasiadają kobiety, a w zaledwie 6 proc. są one dyrektorami generalnymi.

Na podstawie analizy konkretnych zachowań menedżerów, kobiet i mężczyzn, w badaniu wyodrębniono trzy grupy taktyk wpływu i ich sposób zastosowania w relacji z szefem, współpracownikiem, podwładnym i osobami niezależnymi służbowo.

Okazało się, że kobiety najczęściej wykorzystują taktyki perswazyjne, takie jak racjonalne uzasadnianie, odwoływanie się do faktów i logicznych argumentów oraz konsultację, należącą do grupy taktyk wymiany. Mężczyźni z kolei częściej stosują taktyki wymiany i wymuszania, zwłaszcza wobec podwładnych.

Największe różnice między taktykami wpływu najczęściej stosowanymi przez kobiety i mężczyzn zostały zauważone na niższych i najwyższych stanowiskach menedżerskich. Środowisko biznesowe menedżerów plasujących się między tymi dwiema kategoriami unifikuje zachowania w doborze technik zarządzania i wywierania wpływu. Jednocześnie pokazuje, że taktyki najbardziej specyficzne dla płci ujawniają się wówczas, kiedy menedżerowie zdobędą już „szczyt władzy”.


 

Tymczasem z badania opinii zrealizowanego przez Homo Homini wynika, że dla większości Polaków (68 proc.) płeć przełożonego nie ma znaczenia. Co piąta badana osoba wolałaby zwierzchnika mężczyznę, a kobietę jako przełożoną chciałoby mieć tylko 8 proc. badanych. Prawie trzy czwarte respondentek nie uznała płci zwierzchnika za istotną, wśród mężczyzn odsetek ten wyniósł 65 proc. Równocześnie, mężczyźni częściej (13 proc. wobec 6 proc. kobiet) wskazywali, że chcieliby, aby ich pracą kierowała kobieta. Najbardziej przekonani o tym, że mężczyzna lepiej nadaje się do roli przełożonego, są najmłodsi Polacy. 48 proc. badanych w grupie wiekowej 18–24 lata wolałoby mieć jako szefa mężczyznę.

63 proc. badanych jest przekonanych, że w Polsce mężczyźnie jest łatwiej o awans niż kobiecie.

Zdecydowana większość respondentów (74 proc.) wypowiedziała się za wprowadzeniem gwarancji miejsc w zarządach firm dla kobiet. Przeciwnego zdania było 22 proc. respondentów.


 



Badanie Deloitte "Kobiety i władza w biznesie" przeprowadzono w okresie czerwiec-lipiec 2012 r. metodą kwestionariusza internetowego na grupie 242 menedżerów (131 kobiet, 111 mężczyzn), spośród największych polskich przedsiębiorstw z różnych branż. Celem badania było poznanie mechanizmów budowania wpływu w organizacji oraz pokazanie korzyści i ewentualnego ryzyka wiążącego się z wyborem określonych taktyk wpływu.

Badanie Instytutu Homo Homini na zlecenie Deloitte przeprowadzono techniką CATI 17 września 2012 r. na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 1100 osób (błąd oszacowania - 3 proc., poziom ufności - 0,95 proc.).

Dołącz do dyskusji: Kobiety vs. mężczyźni w biznesie - jakie stosują taktyki wywierania wpływu?

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl