Koniec reklam politycznych na Facebooku i Instagramie. Przyczyną przepisy unijne

Koncern Meta Platforms, właściciel m.in. Facebooka i Instagrama, zapowiedział w piątek, że od października br. nie będzie pozwalał na publikację politycznych, wyborczych i społecznych reklam w Unii Europejskiej. Jest to odpowiedź na nowe unijne regulacje w tym obszarze.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Koniec reklam politycznych na Facebooku i Instagramie. Przyczyną przepisy unijne
Foto: eastnews / unsplash

Jak napisała w oświadczeniu Meta Platforms, polityczne reklamy na Facebooku i innych platformach koncernu zostaną wycofane w związku ze zbyt restrykcyjnymi przepisami rozporządzenia w sprawie przejrzystości i targetowania reklamy politycznej (TTPA). Według Mety przyjęte przez Parlament Europejski i Radę UE przepisy, które mają wejść w życie od 10 października, wprowadzają „niewykonalne wymogi i niepewność prawną”.

Meta Platforms odpowiada na dyrektywę TTPA

„TTPA ograniczy możliwości reklamodawców w zakresie dotarcia do odbiorców i sprawi, że odbiorcy będą widzieć mniej istotne treści” – oświadczyła Meta, deklarując jednak, że decyzja nie wpłynie na możliwość dyskusji i zamieszczania politycznych treści przez polityków i innych użytkowników.

Koncern zaznaczył, że nie jest jedynym, który podjął takie decyzje, wskazując na Google’a, który w ub.r. również zapowiedział odejście od reklam politycznych w UE.

Krytykowane przez Metę rozporządzenie zostało przyjęte w marcu 2024 r. i jest próbą zharmonizowania przepisów w UE dotyczących technik targetowania reklam wyborczych do poszczególnych grup odbiorców.

Firmy takie jak Meta wykorzystują do tego dane i metadane użytkowników, co ma sprawić, że reklama dotrze do ludzi, którzy są nią zainteresowani. Nowe przepisy mają ustanowić szereg warunków, pod którymi targetowanie byłoby dozwolone, a także zwiększyć przejrzystość na temat pochodzenia i finansowania reklam

W pierwszym kwartale 2025 roku Meta Platforms wypracowała w Europie 9,53 mld dolarów przychodów reklamowych, wobec 8,33 mld rok wcześniej. Łączne wpływy koncernu poszły w górę rok do roku o 16 proc. do 42,31 mld dolarów, a zysk netto sięgnął 16,6 mld dolarów, mimo że strata operacyjna pionu obejmującego metawersum i gogle do VR znów przekroczyła 4 mld dol.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online