SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Kosmetyki najczęściej kupujemy w drogeriach, w górę dyskonty, jakość ważniejsza od ceny

Struktura miejsc gdzie konsumenci dokonują najczęściej zakupu kosmetyków jest stabilna. Na czele są drogerie, a od trzech lat w górę pną się dyskonty, zachęcające atrakcyjnymi cenami i coraz większym wyborem - wynika z badania PMR.

Article

Najbardziej popularnym miejscem zakupów kosmetyków są drogerie (79%). W tych punktach częściej dokonują zakupów kobiety (86%) niż mężczyźni (67%). Popularność drogerii jako miejsca zakupów wzrasta wraz z wykształceniem (od 66% wśród osób z wykształceniem podstawowym do 89% z wyższym) i dochodami (74% wśród osób z dochodami do 1000 zł, 87% z dochodami powyżej 2000 zł).

Kolejnym popularnym miejscem zakupu kosmetyków według respondentów są hipermarkety - kosmetyki kupuje w nich blisko 25% badanych.

Na trzecim miejscu znalazły się dyskonty, które w ostatnich latach mocno poszerzyły oferty kosmetyków zarówno tych markowych, jak i pod markami własnymi. W zeszłorocznej edycji dyskonty zajmowały czwarte miejsce w tym zestawieniu, a w edycji z 2014 r. - dopiero siódme. Udział dyskontów w rynku kosmetycznym wzrósł z 6% w 2010 roku do 10,5% w roku 2015.

Analitycy PMR spodziewają się w najbliższych dwóch latach dalszego wzrostu dyskontów kosztem drogerii, ale także i hipermarketów, czy w końcu supermarketów (są w podobnych lokalizacjach), do czego przyczyniać ma się ich ekspansja, szersza oferta kosmetyczna oraz rosnące zaufanie społeczeństwa do marek własnych. W późniejszym okresie (2018/2019) gwałtowny wzrost dyskontów ma wyhamować. Oczekiwana poprawa sytuacji finansowej polskich konsumentów i wzrost ich siły nabywczej mają sprzyjać zwiększaniu wydatków na kosmetyki ze średniej i wyższej półki cenowej, których najszersza oferta dostępna jest właśnie w drogeriach. Ponadto według PMR dyskonty nie będą w stanie w nieskończoność poszerzać swojej oferty kosmetycznej, gdyż są mocno ograniczone powierzchnią handlową. W związku z tym przyrost oferty w niedługim czasie ma przestać podbijać wzrosty sprzedaży kosmetyków w tym kanale.

Respondenci biorący udział w badaniu zostali poproszeni o wskazanie, jakie kryteria są dla nich najważniejsze przy wyborze kosmetyków. Dla 88% respondentów ważnym kryterium okazała się dobra jakość, rozumiana też jako dobra skuteczność danego produktu. W drugiej kolejności najwięcej wskazań dotyczyło zapachu danego kosmetyku - okazało się, że spełnienie tego kryterium przez konkretny produkt jest ważne dla 79% respondentów.

Cena już dawno przestała być dla klientów najważniejsza, co ma związek z poprawą dobrobytu Polaków na przestrzeni lat. W tegorocznej edycji badania zajęła ona trzecie miejsce pod względem ważności przy wyborze kosmetyków. Jako bardzo ważne kryterium wskazało ją 77% respondentów, podczas gdy dla 8% respondentów nie ma ona żadnego znaczenia przy wyborze kosmetyku.

Naturalność danego kosmetyku to kryterium wskazane jako ważne przez 55% respondentów. Odsetek osób, które uważają to kryterium za ważne rośnie na przestrzeni lat. Ma to z wiązek z trendem, jaki ostatnimi laty da się obserwować wśród polskich konsumentów. Wraz z modą na ekologię i zdrowy tryb życia, kosmetyki naturalne zyskują coraz szersze grono zwolenników. Z roku na rok rośnie świadomość klientów, którzy są coraz bardziej dociekliwi, czytają składy produktów oraz wybierają te najwyższej jakości.

Podobnie jak kryterium ceny, również kryterium znanej marki traci na znaczeniu przy wyborze kosmetyków przez konsumenta. Ma to związek z silnym w ostatnich latach rozwojem marek własnych, również w segmencie kosmetyków. Polacy przekonali się do tańszych odpowiedników produktów markowych i często wręcz deklarują, że nie widzą różnicy w jakości między produktem markowym a jego odpowiednikiem pod marką własną. W tegorocznej edycji badania znana marka była ważnym kryterium dla blisko połowy respondentów, a 1/4 zadeklarowała, że to kryterium nie ma dla nich żadnego znaczenia.

45% respondentów wskazało, że ważnym dla nich kryterium jest to, by kupowany kosmetyk był produktem polskim. Według PMR odsetek takich odpowiedzi będzie rósł w kolejnych edycjach badania, a ma to związek z zauważonym przez graczy rynkowych trendem patriotyzmu konsumenckiego.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Kosmetyki najczęściej kupujemy w drogeriach, w górę dyskonty, jakość ważniejsza od ceny

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Statystyka
W artykule brakuje stopki metodologicznej: kiedy dokładnie zrealizowano badanie, jaką metodą realizowano wywiady, dla jakiej populacji próba jest reprezentatywna. Bez tych informacji wyniki są bezużyteczne.
8 8
odpowiedź