SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

KRRiT: 65 tys. zł kar na Polsat, 55 tys. zł na TVP, 41 tys. zł na TVN

W ub.r. przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji nałożył na nadawców kary w łącznej kwocie 284,93 tys. zł. Telewizja Polska dostała 55 tys. zł kar, TVN - 41 tys. zł, a Telewizja Polsat - 65 tys. zł, a grupa Kino Polska TV - 61 tys. zł.

Witold Kołodziejski, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji; fot: Tomasz Kiełczewski Article

Grzywna w wysokości 30 tys. zł została nałożona na Telewizję Polską w październiku ub.r. za „emisję w TVP1 ukrytych przekazów handlowych oraz przerwania serwisu informacyjnego w celu nadania tych przekazów”. Z analogicznego powodu dotyczącego TVP2 regulator nałożył na publicznego nadawcę 10 tys. zł kary.

W lipcu ub.r. przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji ocenił, że materiał w „Wiadomościach” z 20 marca promujący treści w różnych stacjach i portalu internetowym Telewizji Polskiej to ukryty przekaz handlowy. Wezwał nadawcę, żeby nie emitowano materiałów o takim charakterze.

Pod koniec października szef KRRiT ukarał Telewizję Polską 5 tys. zł za „nieprzestrzeganie przepisów dotyczących udogodnień dla osób niepełnosprawnych w postaci napisów dla niesłyszących”. Natomiast na początku grudnia nałożył na publicznego nadawcę łącznie 15 tys. zł grzywien za to, że w czwartym kwartale 2019 roku w TVP Seriale, TVP Historia i TVP Kultura w czasie przeznaczonym na treści europejskie wytworzone przez producentów niezależnych nie zapewniono minimum 50 proc. udziału produkcji wytworzonych w minionych pięciu latach.

TVN karany za kryptoreklamy

Na TVN nałożono 15 tys. zł grzywny za emisję ukrytych przekazów handlowych w TVN Style. Nadawca ma też zapłacić 6 tys. zł za emisję w głównym kanale TVN „przekazu handlowego z wykorzystaniem znaku towarowego i kształtu graficznego o tej samej nazwie, tożsamego z napojem alkoholowym” oraz 20 tys. zł za „rozpowszechnianie audycji lub innych przekazów zawierających sceny lub treści mogące mieć negatywny wpływ na prawidłowy fizyczny, psychiczny lub moralny rozwój małoletnich”.

Ponadto firma zawarła ugodę sądową w sprawie 15 tys. zł, którą szef KRRiT nałożył w połowie 2019 roku za „rozpowszechnianie audycji lub innych przekazów zawierających sceny lub treści mogące mieć negatywny wpływ na prawidłowy fizyczny, psychiczny lub moralny rozwój małoletnich” (w sprawozdaniu KRRiT nie podano dalszych informacji). W ramach ugody karę zmniejszono do 7,5 tys. zł.

W Polsat Games i Fokus TV przekroczono limit czasowy reklam

Na spółki z grupy kapitałowej Telewizji Polsat pod koniec grudnia ub.r. nałożono trzy grzywny po 8 tys. zł za emisję w głównym Polsacie, Nowa TV i Eska TV przekazów handlowych z wykorzystaniem znaków towarowych i kształtów graficznych o tych samych nazwach, tożsamych z napojem alkoholowym.

Natomiast dwie kary po 3 tys. zł dotyczą przekroczenia w Polsat Games i Fokus TV 12-minutowego limitu czasu reklam i telesprzedaży w godzinie zegarowej. Poza tym nadawca ma zapłacić 15 tys. zł za pokazanie w Polsat Games „audycji lub innych przekazów zawierających sceny lub treści mogące mieć negatywny wpływ na prawidłowy fizyczny, psychiczny lub moralny rozwój małoletnich”.

Z kolei 20 tys. zł kary nałożono za pokazanie w głównym Polsacie „audycji lub innych przekazów zawierających sceny lub treści mogące mieć negatywny wpływ na prawidłowy fizyczny, psychiczny lub moralny rozwój małoletnich”.

Treści nieodpowiednie dla dzieci w Stopklatce i Zoom TV

Kilka kar nałożono też na spółki z grupy Kino Polska TV. Za emisję „audycji lub innych przekazów zawierających sceny lub treści mogące mieć negatywny wpływ na prawidłowy fizyczny, psychiczny lub moralny rozwój małoletnich” w Stopklatce nadawca ma zapłacić 20 tys. zł, a za pokazanie takich treści w Zoom TV - 7 tys. zł.

Za „emisję przekazu handlowego z wykorzystaniem znaku towarowego i kształtu graficznego o tej samej nazwie, tożsamego z napojem alkoholowym” w Stopklatce grzywna wyniosła 8 tys. zł, a w przypadku Zoom TV - 6 tys. zł.

Ponadto na nadawcę nałożono karę 5 tys. zł za to, że w Stopklatce w czwartym kwartale 2019 roku w czasie przeznaczonym na treści europejskie wytworzone przez producentów niezależnych nie zapewniono minimum 50 proc. udziału produkcji wytworzonych w minionych pięciu latach.

W Canal+ Sport reklama bukmachera w czasie meczu

Grzywny nałożono też na innych nadawców, także radiowych. Radio Eska ma zapłacić w sumie 1 250 zł za emisję ukrytego przekazu handlowego w Radiu Ostrzeszów i Radiu Szczecinek.

Fratrię ukarano dwoma grzywnami dotyczącymi Telewizji wPolsce.pl: 1 tys. zł za nieprzestrzeganie przepisów dotyczących udziału udogodnień dla osób niepełnosprawnych w postaci języka migowego oraz 400 zł za to, że w stacji w czwartym kwartale 2019 roku w czasie przeznaczonym na treści europejskie wytworzone przez producentów niezależnych nie zapewniono minimum 50 proc. udziału produkcji wytworzonych w minionych pięciu latach.

Nadawcy Stars.TV i 4fun Gold dostali po 6 tys. zł kary za „emisję przekazu handlowego z wykorzystaniem znaku towarowego i kształtu graficznego o tej samej nazwie, tożsamego z napojem alkoholowym”.

Z kolei Canal + Polska ma zapłacić 10 tys. zł grzywny za emisję w Canal+ Sport „reklamy zakładów wzajemnych w trakcie transmisji zawodów sportowych piłki nożnej”.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: KRRiT: 65 tys. zł kar na Polsat, 55 tys. zł na TVP, 41 tys. zł na TVN

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
G35
Bardzo dobrze karać ich za długie reklamy brawo ale że TVP ukarali to nie moge w to uwieżyć
3 5
odpowiedź
User
Gal
Biorąc pod uwagę kwoty tych kar, to nadawcom łamanie prawa opłaca się i to bardzo.
8 1
odpowiedź
User
kolis
Kary bez sensu. Każdy powinien móc robić ramówkę wedle swojego widzi misie i ustawowe regulowanie tego jest niepotrzebne. To widzowie ocenią czy jest ok albo czy nie jest ok i nie będą oglądać danej stacji.
6 6
odpowiedź