SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

KRRiT: relacja „Wiadomości” chwaląca Andrzeja Dudę w czasie kampanii nie była stronnicza

Opublikowany w czerwcu w „Wiadomościach” materiał z serią pozytywnych opinii o Andrzeju Dudzie miał charakter podsumowania działań prezydenta. Takie wyjaśnienia przedstawiła Adamowi Bodnarowi KRRiT. Nie stwierdzono też naruszenia przez TVP bezstronności, pluralizmu ani zasady niezależności.

Ujęcie z materiału "Wiadomości" o kampanii Andrzeja DudyArticle

Materiał Macieja Sawickiego pt. „Przedwyborcza mobilizacja” wyemitowano w głównym wydaniu „Wiadomości” 24 czerwca. W relacji, okraszonej pompatyczną muzyką, pokazano migawki ze spotkań Andrzeja Dudy z wyborcami, podczas których chwalili go i dziękowali mu wyborcy. - Duma, godność, szacunek, historia i tradycja, odpowiedzialność, wiarygodność, dotrzymywanie słowa - wyliczał Sawicki. Autor materiału wyliczył też obietnice wyborcze kandydata, głównie z zakresu polityki socjalnej, które w czasie mijającej kadencji zrealizował Andrzej Duda. Pokazano również wypowiedź Roberta Kubicy, członka społecznego komitetu poparcia prezydenta w obecnej kampanii, oraz Adriana Stankowskiego z „Gazety Polskiej Codziennie”.

Po tym materiale do biura Rzecznika Praw Obywatelskich wpłynęła skarga, w której wskazano, że może on naruszać standardy kampanii wyborczej, w szczególności w zakresie równości kandydatów, jak i obowiązki publicznego nadawcy. Rzecznik poprosił więc o wyjaśnienia Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. 21 skarg na reportaż wpłynęło też do Rady od widzów.

Adam Bodnar przekazał skargę przewodniczącemu Krajowej Rady, przypominając jednocześnie, że ciało to powinno (zgodnie z zaleceniami skierowanymi po wyborach parlamentarnych w 2019 r. przez Biuro Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka) monitorować media publiczne właśnie pod kątem przestrzegania prawa w czasie kampanii wyborczej. Powinno też niezwłocznie reagować na stwierdzone naruszenia

Kilka dni temu Witold Kołodziejski odpowiedział Bodnarowi na jego pismo, przekazując wyjaśnienia Telewizji Polskiej. Z wyjaśnień tych wynika, że reportaż Macieja Sawickiego stanowił podsumowanie upływającej wówczas kadencji prezydenta Andrzeja Dudy. Według nadawcy w materiale nie zachęcano do głosowania na prezydenta, ani nie analizowano jego kampanii wyborczej, lecz dokonano bilansu jego działań jako osoby sprawującej urząd w okresie kadencji.

- Po dokonaniu analizy zgromadzonych materiałów, w tym nagrania audycji i stanowiska nadawcy, podkreślając ustawową zasadę samodzielności nadawcy w kształtowaniu programu ( art. 13 ustawy z 29 grudnia 1992 roku o radiofonii i telewizji), Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji nie stwierdziła naruszeń w zakresie przepisów wymienionych w Pańskim wystąpieniu do KRRiT - czytamy w odpowiedzi przewodniczącego Kołodziejskiego.

Według danych Nielsen Audience Measurement we wrześniu br. główne wydanie „Wiadomości” miało średnio 2,66 mln widzów i 21,11 proc. udziału w oglądalności pasma, o 2,8 proc. mniej niż rok wcześniej. „Wiadomości” były najchętniej oglądanym programem informacyjnym w telewizji.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: KRRiT: relacja „Wiadomości” chwaląca Andrzeja Dudę w czasie kampanii nie była stronnicza

8 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
BARNABA
Dawno mnie nic tak nie rozbawiło jak ta decyzja. To był kilkuminutowy spot wyborczy, pean na cześć Dudy. Żenada.
odpowiedź
User
Ech...
Ech... Szlag człowieka trafia widząc ten poziom bezczelności.
odpowiedź
User
Wdse
Zaorać tą całą żałosną Krajową Radę.
odpowiedź