SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Dziennikarze krytykują internetową konferencję prezesa NBP. Samcik: klęska strategii komunikacyjnej

Forma piątkowej konferencji prasowa prezesa NBP Adama Glapińskiego wzbudziła kontrowersje. Dziennikarze by zadać pytanie on-line muszą najpierw akredytować na stronie instytucji, potem - wysłać pytania, bez gwarancji, czy prezes na nie odpowie. - To nie żadna konferencja prasowa, tylko pogadanka przy kominku. Klęska strategii komunikacyjnej NBP - komentuje dla portalu Wirtualnemedia.pl dziennikarz ekonomiczny Maciej Samcik. - Profesor Adam Glapiński, przybliżył tematykę ważnych aktualnie zagadnień ekonomicznych i finansowych oraz wyczerpująco odpowiedział na pytania dziennikarzy - uważa biuro prasowe NBP.

Adam Glapiński, fot. NBP Article

Wiosną 2020 roku - podczas pierwszej fali pandemii - Narodowy Bank Polski zawiesił konferencje prasowe po comiesięcznych posiedzeniach Rady Polityki Pieniężnej, co wywołało krytykę ze strony dziennikarzy ekonomicznych. Do sprawy mocno krytycznie odniósł się kilka tygodni temu Grzegorz Siemiończyk z "Parkietu", odbierając nagrodę NBP dla dziennikarzy ekonomicznych.

- Smak nagrody Grabskiego byłby większy i lepszy, gdyby nie pewne zmiany, które zaszły ostatnio w Narodowym Banku Polskim. Te zmiany niepokoją mnie jako dziennikarza. Chodzi o spadek przejrzystości i pogorszenie komunikacji z mediami. Dzisiaj się dowiedzieliśmy, że przez cały 2021 rok będą się odbywały tylko jednodniowe posiedzenia RPP, po których nie będzie czasu na konferencje prasowe, tak jak nie było ich od marca. Ubolewam nad tym, bo w takich nadzwyczajnych kryzysowych okolicznościach, w dobie niekonwencjonalnej polityki pieniężnej, bank centralny powinien skrupulatnie tłumaczyć co i dlaczego robi - stwierdził.

- Z licznych rozmów z innymi dziennikarzami i ekonomistami wynika, że nie jestem w tym życzeniu odosobniony. To ułatwiłoby mediom rzetelne opisywanie gospodarczej rzeczywistości, o którego roli prezes NBP pięknie mówił otwierając galę. Z tą uwagą bardzo serdecznie dziękuję za wyróżnienie, które bardzo cenię - komentował Siemionczyk.

Konferencje wracają, dziennikarze dalej niezadowoleni

W piątek, 15 stycznia po wielomiesięcznej przerwie odbyła się pierwsza konferencja Adama Glapińskiego w nowej formie - transmisji internetowej. Ma to stanowić nowy początek w kontaktach z dziennikarzami.

Departament komunikacji i promocji NBP przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl, że wbrew krążącym wcześniej informacjom przed konferencją nie wymagano akredytacji od dziennikarzy, którzy chcieli zadać pytania. - W NBP wszystkie przysłane pytania zostały wzięte pod uwagę i przeanalizowane. Odpowiedzi zostały udzielone na pytania ułożone w bloki tematyczne - poinformował departament.

Zapewnił też, że po konferencji dziennikarze zawsze mogą przesłać dodatkowe pytania, ale w piątek żadne takie się nie pojawiły.

Maciej Samcik, dziennikarz ekonomiczny, właściciel strony „Subiektywnie o finansach”, mówi nam, że taka forma konferencji prasowych nie przypadła mu do gustu.

- Oczywiście, lepszy taki występ prezesa NBP, niż kompletne milczenie, które mieliśmy do tej pory. Ale z mojego punktu widzenia to nie żadna konferencja prasowa, tylko pogadanka przy kominku. Tylko kominka nie dowieźli. Prezes Adam Glapiński nie odpowiada ani zwięźle, ani konkretnie, ani na wszystkie zadane pytania, tylko snuje całymi kwadransami swoje opowieści inspirowane co najwyżej wybranymi pytaniami dziennikarzy - komentuje Samcik w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl.

Dziennikarz sugeruje, że NBP „powinien nagrywać konferencje jako serial podcastowy”. - Może dałoby się z tego zrobić nową linię biznesową? A niektóre fragmenty - jako choćby ten o niemieckich firmach, które złośliwie podnoszą nam inflację zwiększając opłaty za wywóz śmieci, albo apel do Unii Europejskiej żeby nam zbudowała elektrownie atomowe, skoro podobno jest jakiś kryzys klimatyczny - można byłoby z powodzeniem wystawić jako stand-up komediowy - kpi Samcik.

- A tak całkiem poważnie: o klęsce takiej strategii komunikacyjnej prezesa NBP świadczy fakt, że w mediach mainstramowych głównym newsem stało się nic nie znaczące spostrzeżenie o tym, że kiedyś pewnie będzie wydrukowany banknot 1000-złotowy. Nie jestem pewny czy prezes NBP chciał, żeby to właśnie zapamiętali dziennikarze z dwugodzinnego występu. Gdyby był krótszy, konkretny i skoncentrowany na podstawowych przesłaniach - efekt z punktu widzenia NBP byłby lepszy - podsumowuje nasz rozmówca.

NBP: prof. Glapiński wyczerpująco odpowiedział na pytania dziennikarzy

W odpowiedzi na opinie Macieja Samcika biuro prasowe NBP zapewniło, że bank „prowadzi aktywną politykę komunikacyjną i jest to szczególnie widoczne w okresie pandemii”. - W 2020 r. na stronie internetowej www.nbp.pl w dziale „Komunikaty" opublikowano 198 informacji (wobec 116 w 2019 r.), kilkadziesiąt innych cyklicznych danych finansowych, statystycznych i raportów, a także opisy dyskusji i wyniki głosowań Rady Polityki Pieniężnej, opinie RPP do budżetu, Założenia polityki pieniężnej oraz Sprawozdanie z realizacji polityki pieniężnej, prognozy makroekonomiczne czy dokumenty dotyczące stabilności finansowej - wyliczyło.

- W komunikacji banku centralnego aktywnie uczestniczyli: Prezes NBP prof. Adam Glapiński (udzielając w 2020 roku 17 wypowiedzi, w tym wywiadów, opinii oraz artykułów), a także członkowie Zarządu NBP i dyrektorzy jednostek organizacyjnych (głównie Departamentu Analiz Ekonomicznych, Departamentu Stabilności Finansowej, Departamentu Emisyjno-Skarbcowego), udzielając blisko 80 wypowiedzi i dostarczając ważnych informacji przedstawicielom mediów oraz społeczeństwu. W 2020 r. w mediach ukazały się także 152 wypowiedzi i opinie członków Rady Polityki Pieniężnej - opisało biuro prasowe.

Ponadto wyliczyło tematy, o których podczas konferencji mówił Adam Glapiński. - Profesor, przybliżył tematykę ważnych aktualnie zagadnień ekonomicznych i finansowych oraz wyczerpująco odpowiedział na pytania dziennikarzy - skomentowali przedstawiciele NBP.

W grudniu ub. roku nową szefową zespołu ds. relacji z mediami w w departamencie media relations, PR i marketingu Narodowego Banku Polskiego została Katarzyna Skowrońska-Gąsienica

Narodowy Bank Polski jest bankiem centralnym RP. Pełni trzy podstawowe funkcje: banku emisyjnego, banku banków oraz centralnego banku państwa. Organami są prezes NBP, Rada Polityki Pieniężnej oraz zarząd NBP. Podstawowe zadanie NBP to utrzymanie stabilnego poziomu cen.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Dziennikarze krytykują internetową konferencję prezesa NBP. Samcik: klęska strategii komunikacyjnej

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gosc
Pytania wysłane wcześniej, a nie zadane chociażby przez telefon = ustawka, a nie żadna konferencja, tak samo wyjście powiedzenie czegoś bez pytań= oświadczenie, nazywanie takich rzeczy konferencjami jest nieporozumieniem.
21 3
odpowiedź
User
widz555
Trzeba było zapytać Glapcia, w jakiej walucie trzyma oszczędności i czy uważa to za etyczne, że nie w złotówkach.
20 2
odpowiedź
User
komunikacja
A dział komunikacji w NBP to czym się zajmuje? Bez żadnego trybu i dla kolegi pytam...
12 2
odpowiedź