SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Leszek Kozioł

Rozmowa z prezesem Radia ESKA Leszkiem Koziołem na temat dynamicznego rozwoju i planów sieci radiowej.

Robert Patoleta: Jakie są najważniejsze sukcesy Grupy Radiowej Time (właściciela sieci ESKA) za Pana kadencji na fotelu prezesa?
Leszek Kozioł: Osiągnięcie silnej pozycji - trzeciej grupy radiowej w Polsce. Po stacjach ogólnopolskich, których uprzywilejowanie przez wiele lat wynikało z przewagi koncesyjnej (ponad 80% zasięgu technicznego) udało się zbudować sieć zdolną do konkurowania o słuchacza i reklamodawców właśnie z największymi.

Dlaczego na rynkach lokalnych „inni łamią sobie zęby”, a Wam udaje się budować prężną sieć radiową?
Bo jako pierwsi skonsolidowaliśmy struktury zarządzania, mamy świetny zespół ludzi, mamy dopasowane do naszych potrzeb narzędzia informatyczne i cztery lata temu wybraliśmy nieobecny na polskim rynku format muzyczny, który dał nam sukces (CHR – Contemporary Hit Radio).

Skąd pomysł na budowanie sieci radiowej poprzez podpisywanie umów franchisingowych z małymi lokalnymi stacjami? Jak to działa w praktyce?
Kryzys lokalnych rynków, który kilka lat temu dotknął również nas, najsilniej przeżywają stacje lokalne prowadzące w całości działalności samodzielnie. Jednocześnie stacje te obserwują rynek i dostrzegają, kto odnosi na nim sukcesy, jednak tylko nieliczne, na rynkach na których konkurencja jest niewielka, są zdolne do osiągania zysku. Dlatego zgłaszają się do nas i rozmawiamy o współpracy, w której otrzymują know-how jak prowadzić działalność, a dostają również rozwiązania pozwalające zmniejszyć koszty działalności przy jednoczesnym wzroście słuchalności i przychodów reklamowych.

Z czym wiąże Pan wzrost słuchalności stacji radiowych należących do Grupy Time w tym roku?
Z know-how jakie posiadamy i konsekwencji oraz przekroczenia „masy krytycznej”, po osiągnięciu której staliśmy się jeszcze atrakcyjniejsi dla słuchaczy i reklamodawców.

Dlaczego w miejsce Radia GOLD nadającego „złote przeboje” rozpoczęliście wprowadzanie Eski Rock?
Projekt GOLD był zbyt mały, aby mógł dźwigać ciężar badań, rozwoju i promocji. Podjęliśmy więc decyzję o zajęciu węższego, ale bardzo obiecującego formatu rockowego. Jednak nie zrezygnowaliśmy z formatu „oldies” i wspólnie ze stacjami kościelnymi przystąpiliśmy do tworzenia sieci Radia VOX, która od 31 października br. gra w tym właśnie formacie. Wspólnie z Kościołem możemy zbudować sieć znacznie większą niż była sieć GOLD.

Planujecie przyłączyć do sieci ESKA 40-45 stacji. Jaka będzie następna nowa rozgłośnia po Esce Szczecin?
Wkrótce poinformuję, ale będzie to „ważny klocek” w naszej układance.

ESKA ma swój program „Hity na czasie” w TVP2 zawierający występy wykonawców promowanych na antenie radia. Czy planujecie współpracę z innymi mediami?
Współpracujemy również z innymi telewizjami. Z Polsatem robiliśmy koncert w czasie festiwalu TOP TRENDY. Razem robiliśmy też festiwal ESKA Music Awards. Z TV 4 robimy BAR. Zawsze chętnie bierzemy udział w dobrych projektach telewizyjnych, które są adresowane do naszego słuchacza, a mamy ich coraz więcej – codziennie słucha nas prawie 4 milionów słuchaczy.

W miejscu katolickiego Radia Plus tworzycie własną sieć pod nazwą VOX FM. W jaki sposób zamierzacie „robić radio opiniotwórcze z misją społeczną” w połączeniu z młodzieżowo-rozrywkową Eską?
Sieć VOX FM nie ma wiele wspólnego z młodzieżową siecią Radia ESKA. Poza wykorzystaniem infrastruktury technicznej, nadawczej i w kilku miastach współpracy sprzedażowej, obie sieci nie są ze sobą powiązane. Rozdzielne są też grupy docelowe tych stacji. Radio ESKA to sieć adresująca swoją ofertę programową do słuchaczy w wieku 15-35 lat, a Radio VOX FM do słuchaczy w wieku 30-49 lat. Stąd też pomysł, aby Radio VOX FM szło w kierunku radia opiniotwórczego i informacyjnego z poszanowaniem nauki Kościoła katolickiego.

Czy w Polsce nie ma miejsca na sieć katolicką przeznaczoną dla ludzi młodych słuchających muzyki na czasie?
W Polsce rynek radiowy jest już bardzo dojrzały i bardzo konkurencyjny. Wprowadzenie nowej sieci radiowej jest więc bardzo trudne i wymaga wielu badań i analiz. Przeprowadzenie badań wskazało nam, że jest miejsce dla projektu, który rozpoczęliśmy wspólnie z Kościołem.

Zapowiada Pan walkę o prymat na rynku lokalnym z RMF FM i Radiem Zet, ale z drugiej strony rosną w siłę inne sieci radiowe budowane na bazie RMF Maxx i Radia WAWA. Jak chcecie sprostać całej tej konkurencji?
Na rynkach lokalnych to my już jesteśmy liderami. Oczywiście nikogo nie lekceważymy, ale z trzema projektami radiowymi (ESKA, VOX FM i ESKA Rock) zamierzamy walczyć o prymat na całym rynku radiowym, który w wyniku regulacji dokonanych wiele lat temu przez KRRiT niesłusznie zdobyły dwie komercyjne stacje ogólnopolskie. Staramy się to zmienić i wierzę, że startując z dzisiejszej naszej pozycji jest to możliwe.

Rozmawiał Robert Patoleta

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Leszek Kozioł

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl