Meta odwoła się od potężnej kary Komisji Europejskiej

Meta Platforms złożyła odwołanie od kary w wysokości prawie 800 milionów euro, nałożonej w listopadzie 2024 roku przez Komisję Europejską. Postępowanie dotyczyło nieuczciwych praktyk w Marketplace.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Meta odwoła się od potężnej kary Komisji Europejskiej
Flagi Unii Europejskiej, fot. materiały prasowe Komisji Europejskiej

Komisja Europejska wymierzyła karę Mecie za nieuczciwe rynkowo powiązanie platformy sprzedażowe Marketplace z Facebookiem. Dzięki temu mechanizmowi dostęp do Facebook Marketplace mieli wszyscy korzystający z Facebooka, nawet jeśli sami się nie zapisali.

Według KE Meta w ten sposób zyskała nieuczciwą przewagę dystrybucyjną nad konkurentami.

Koncern Marka Zuckerberga oskarżono też o narzucanie sprzedawcom i reklamodawcom nieuczciwych warunków handlowych, w tym wykorzystywanie danych uzyskanych dzięki reklamodawcom jedynie na swoją korzyść. Mecie nakazano zaprzestanie naruszeń i nałożono nań grzywnę w wysokości 797,72 mln euro za naruszenie unijnych przepisów antymonopolowych.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami Meta złożyła odwołanie od decyzji Komisji Europejskiej, argumentując, iż jest to nadmierna regulacja jej działalności. Sprawę rozpatrzy Sąd UE w Luksemburgu.

Meta kontra UE

Meta od dawna krytykują regulacje UE, twierdząc, że stanowią ograniczenie dla innowacji i rozwoju. Meta publicznie skrytykowała również przepisy UE dotyczące sztucznej inteligencji, który uniemożliwiły uruchomienie dla europejskich użytkowników funkcji AI.

Mark Zuckerberg zbliżył się w ostatnich tygodniach do administracji Donalda Trumpa, ponieważ liczy na wsparcie w prawnych bojach z europejskim regulatorem.

W podcaście Joe Rogana Zuckerberg wyraził oczekiwanie, by amerykańskie władze powstrzymały organy regulacyjne UE przed nakładaniem kar na firmy technologiczne  z Doliny Krzemowej za łamanie przepisów antymonopolowych i inne naruszenia. „Administracja USA odgrywa rolę w obronie [amerykańskiego przemysłu technologicznego] za granicą” – argumentował.

Koncern zarabia prawie wyłącznie z reklam: przychody w tym zakresie w zeszłym kwartale wyniosły 46,78 mld dolarów, wobec 38,71 mld rok wcześniej.

Na Facebooku, Instagramie, Messengerze i WhatsAppie codziennie aktywnych było 3,35 mld internautów, o 0,16 mln więcej niż przed rokiem.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa