Meta odwoła się od potężnej kary Komisji Europejskiej

Meta Platforms złożyła odwołanie od kary w wysokości prawie 800 milionów euro, nałożonej w listopadzie 2024 roku przez Komisję Europejską. Postępowanie dotyczyło nieuczciwych praktyk w Marketplace.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Meta odwoła się od potężnej kary Komisji Europejskiej
Flagi Unii Europejskiej, fot. materiały prasowe Komisji Europejskiej

Komisja Europejska wymierzyła karę Mecie za nieuczciwe rynkowo powiązanie platformy sprzedażowe Marketplace z Facebookiem. Dzięki temu mechanizmowi dostęp do Facebook Marketplace mieli wszyscy korzystający z Facebooka, nawet jeśli sami się nie zapisali.

Według KE Meta w ten sposób zyskała nieuczciwą przewagę dystrybucyjną nad konkurentami.

Koncern Marka Zuckerberga oskarżono też o narzucanie sprzedawcom i reklamodawcom nieuczciwych warunków handlowych, w tym wykorzystywanie danych uzyskanych dzięki reklamodawcom jedynie na swoją korzyść. Mecie nakazano zaprzestanie naruszeń i nałożono nań grzywnę w wysokości 797,72 mln euro za naruszenie unijnych przepisów antymonopolowych.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami Meta złożyła odwołanie od decyzji Komisji Europejskiej, argumentując, iż jest to nadmierna regulacja jej działalności. Sprawę rozpatrzy Sąd UE w Luksemburgu.

Meta kontra UE

Meta od dawna krytykują regulacje UE, twierdząc, że stanowią ograniczenie dla innowacji i rozwoju. Meta publicznie skrytykowała również przepisy UE dotyczące sztucznej inteligencji, który uniemożliwiły uruchomienie dla europejskich użytkowników funkcji AI.

Mark Zuckerberg zbliżył się w ostatnich tygodniach do administracji Donalda Trumpa, ponieważ liczy na wsparcie w prawnych bojach z europejskim regulatorem.

W podcaście Joe Rogana Zuckerberg wyraził oczekiwanie, by amerykańskie władze powstrzymały organy regulacyjne UE przed nakładaniem kar na firmy technologiczne  z Doliny Krzemowej za łamanie przepisów antymonopolowych i inne naruszenia. „Administracja USA odgrywa rolę w obronie [amerykańskiego przemysłu technologicznego] za granicą” – argumentował.

Koncern zarabia prawie wyłącznie z reklam: przychody w tym zakresie w zeszłym kwartale wyniosły 46,78 mld dolarów, wobec 38,71 mld rok wcześniej.

Na Facebooku, Instagramie, Messengerze i WhatsAppie codziennie aktywnych było 3,35 mld internautów, o 0,16 mln więcej niż przed rokiem.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co oglądali Polacy
w 2025 roku? Przegląd trendów z serwisu Filmweb

Co oglądali Polacy
w 2025 roku? Przegląd trendów z serwisu Filmweb

Rośnie oglądalność telewizji z opóźnieniem. Jak przewinąć kanały?

Rośnie oglądalność telewizji z opóźnieniem. Jak przewinąć kanały?

Marki zwiększyły aktywność na TikToku. Znacząca zmiana

Marki zwiększyły aktywność na TikToku. Znacząca zmiana

Zygmunt Solorz i stare kolędy. Rzecznik  Polsatu dementuje

Zygmunt Solorz i stare kolędy. Rzecznik Polsatu dementuje

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

AI może dyskryminować? "Modele uczą się hakować nasz system myślenia"

AI może dyskryminować? "Modele uczą się hakować nasz system myślenia"