SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Działacze opozycji antykomunistycznej apelują o przywrócenie Michała Rachonia i Krystiana Krawiela do TVP Info

Joanna i Andrzej Gwiazdowie, Ryszard Majdzik i Krzysztof Wyszkowski to działacze opozycji antykomunistycznej, którzy zbierają podpisy pod listem otwartym do władz Telewizji Polskiej w sprawie tymczasowego zawieszenia Michała Rachonia oraz wydawcy „Minęła 20” Krystiana Krawiela.

Michał Rachoń, fot. TVP Info Article

Kierownictwo Telewizyjnej Agencji Informacyjnej zawiesiło ponad tydzień temu Michała Rachonia w prowadzeniu programów „Minęła 20” i „Woronicza 17”. Z naszych informacji wynikało, że ma to związek m.in. z pokazaniem w „Minęła 20” karykatury Jerzego Owsiaka i Hanny Gronkiewicz-Waltz w animacji autorstwa Barbary Pieli. Internauci zarzucili jej antysemityzm.

Warto dodać, że zarówno Rachoń, jak i wydawca „Minęła 20” w zeszłym miesiącu stracili ryczałtową część swoich wynagrodzeń za pracę. Ma to związek ze spaleniem przez Wojciecha Cejrowskiego flagi Unii Europejskiej w czasie wywiadu, emitowanego w połowie listopada. Ten fragment został wycięty z rozmowy pokazanej w TVP Info, natomiast Cejrowski opublikował całe nagranie na swoim kanale youtube’owym.

List otwarty w obronie Rachonia

List otwarty do kierownictwa Telewizji Polskiej, by przywrócić do pracy Michała Rachonia oraz wydawcę programu „Minęła 20”, Krystiana Krawiela przygotowali m.in. Joanna i Andrzej Gwiazdowie, Ryszard Majdzik, czy Krzysztof Wyszkowski, byli działacze opozycji antykomunistycznej.

- Zwracamy się do władz Telewizji Publicznej z apelem o przywrócenie do pracy dziennikarzy Pana Michała Rachonia i Pana Krystiana Krawiela. Uznajemy odsunięcie ich od pełnienia obowiązków za niesprawiedliwą i nieuzasadnioną sankcję godzącą w swobodę wypowiedzi - oceniono w liście.

Autorzy listu dodali, że „walczyli o wolność słowa w czasach komunistycznych, niektórzy z nich za opór wobec władzy stosującej cenzurę zapłacili bardzo wysoką cenę”. - Nie możemy bierni przyglądać się sytuacji, w której uczciwy, rzetelny dziennikarz, laureat Nagrody Głównej Wolności Słowa za odważne przeciwstawienie się zmowie milczenia mediów podczas zeznań prezydenta Bronisława Komorowskiego, jest w wolnej Rzeczypospolitej karany za przeciwstawianie się kłamstwu i manipulacji - stwierdzono w oświadczeniu.

Spytaliśmy Jarosława Olechowskiego, szefa Telewizyjnej Agencji Informacyjnej czy jego zdaniem list spowoduje, że Michał Rachoń ma szansę szybciej powrócić na antenę. Odesłał nas do biura prasowego, które do czasu publikacji nie odpowiedziało na naszą prośbę o komentarz.

CMWP SDP apeluje do władz TVP o przywrócenie do pracy Rachonia i Krawiela

Centrum Monitoringu Wolności Prasy działające przy Stowarzyszeniu Dziennikarzy Polskich zaapelowało do władz Telewizji Polskiej o przywrócenie do pracy Michała Rachonia i Krystiana Krawiela.

- Animacja, która stała się przyczyną tak dokuczliwej dla dziennikarzy kary, jest bowiem satyrą polityczną, posługuje się więc środkami wyrazu charakterystycznymi dla tego rodzaju gatunku wypowiedzi publicznej i ocenianie jej wymowy wg kryteriów dziennikarskiej publicystyki jest błędem - oceniła organizacja.

CMWP SDP przypomniało, że Michał Rachoń w 2016 roku otrzymał Nagrodę Główną Wolności Słowa SDP za przeprowadzenie w grudniu 2014 roku relacji na żywo relacji z zeznań ówczesnego prezydenta Bronisława Komorowskiego jako świadka w procesie związanym z tzw. aferą marszałkową. Rachoń pracował wtedy w TV Republika, do transmisji wykorzystał smartfon, bo stacji nie przydzielono akredytacji dla operatora z kamerą.

Zarówno Michał Rachoń, jak i Krystian Krawiel przeszli do TVP na początku 2016 roku. Krawiel w listopadzie 2016 roku został na krótko zawieszony w pracy z powodu emisji w „Minęła 20” ostrego materiału antyimigranckiego, na który złożono kilkadziesiąt skarg do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Jerzy Owsiak zapowiedział pozew za animację autorstwa Barbary Pieli

W poniedziałek podczas konferencji prasowej do tematu animacji autorstwa Barbary Pieli w „Minęła 20”, za której emisję został zawieszony Rachoń, odniósł się szef WOŚP. Owsiaka (obok Hanny Gronkiewicz-Waltz) pokazano w tym materiale jako osobę zagarniająca część pieniędzy z datków na WOŚP dla siebie.

-  Złożyliśmy skargę do Krajowej Rady [Radiofonii i Telewizji - przyp.] w sprawie "świata z plasteliny". Złożymy także skargę do sądu - zapowiedział Owsiak. - To były emitowane przez dwa lata programy nienawiści. Tam po prostu były treści, których powinniśmy się wszyscy wstydzić. I ci, którzy lepią to z plasteliny, i ci, którzy to emitują - ocenił Jerzy Owsiak. - Powinniśmy wyłączać telewizor. nie oglądajmy tego, to jest sączenie nieprawdopodobnego jadu - mówił szef WOŚP.

Natomiast nie uściślił, czy będzie to pozew cywilny za naruszenia dóbr osobistych czy prywatny akt oskarżenia o zniesławienie oraz jakie będą roszczenia w ewentualnym pozwie.

W zastępstwie za Michała Rachonia obecnie program „Minęła 20” oraz „Woronicza 17” prowadzą na zmianę dziennikarze Telewizji Polskiej, m.in. Krzysztof Ziemiec oraz ostatnio – Adrian Klarenbach. Jak udało nam się nieoficjalnie ustalić, grafik dyżurów dziennikarzy ustalany jest na bieżąco.

Michał Rachoń pozwie Skibę, TVP wydaje oświadczenie

Dziennikarz Telewizji Polskiej Michał Rachoń - jak podał portal niezalezna.pl - złożył prywatny akt oskarżenia (z art. 212 kodeksu karnego) o zniesławienie przeciwko liderowi grupy Big Cyc Krzysztofowi Skibie. Pozew dotyczy wpisu, jaki zamieścił on w social mediach, na swoim koncie na Facebooku: „Uważam, że to nie Owsiak powinien podać się do dymisji tylko szef TVP Jacek Kurski, odpowiedzialny za bezpardonowe ataki i szczucie na prezydenta Pawła Adamowicza. Napastliwi "reporterzy" tacy jak pan Sitek czy Rachoń spuszczeni że smyczy przez Kurskiego są moralnie odpowiedzialni za ten polityczny mord” - napisał w poście.

Z kolei Telewizja Polska w poniedziałek po południu wydała oświadczenie w którym stwierdzono, że „aby przeciąć falę pomówień i manipulacji TVP czuje się zmuszona do podjęcia zdecydowanych działań. Dlatego przeciwko osobom, które absurdalnie wskazywały na związek przyczynowy pomiędzy treściami publikowanymi na antenach Telewizji Polskiej a śmiercią pana Pawła Adamowicza zostanie skierowany pozew lub akt oskarżenia w trybie kodeksu karnego.”

Zapowiedziano, że pierwsze pozwy otrzymają m.in Krzysztof Skiba, Wojciech Czuchnowski, Adam Bodnar i Wojciech Sadurski.

- Działania podjęte przez Telewizję Polską mają na celu ochronę jej dobrego imienia i walkę z nienawistną falą kłamstw i pomówień - podsumowano w oświadczeniu.

Według danych Nielsen Audience Measurement w całym ub.r. TVP Info miało 3,834 proc. udziału w rynku oglądalności.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Działacze opozycji antykomunistycznej apelują o przywrócenie Michała Rachonia i Krystiana Krawiela do TVP Info

23 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
opozycja
A co na to pozostali działacze opozycji antykomunistycznej - np. Bujak, Wujec czy Michnik?
60 15
odpowiedź
User
Tomasz
Nawet pisanie o rachoniu wydaje mi się obleśne.
73 22
odpowiedź
User
mar
petycję powinni jeszcze podpisać Słomka i Miernik
50 11
odpowiedź
User
mora
niebywałe ! brakuje jeszcze tylko Stanisława Piotrowicza i już się uda!
53 18
odpowiedź
User
wujek
Coś pięknego. Zwykli ludzie zbierają na słynnej już zbiórce na Facebooku grube miliony na WOŚP, a partyjni emeryci zbierają na Facebooku głosy za powrotem partyjnego dziennikarza do TV. Ta sytuacja idealnie obrazuje, kto odpowiada za obecny stan debaty publiczne: media pokumały się za bardzo z politykami, dodają sobie wzajemnie do pieca, a tymczasem obok istnieje, inny, realny i w miarę normalny świat.
52 16
odpowiedź