Miliard złotych na reklamę internetową w I półroczu 2012

W I połowie br. na reklamę internetową w Polsce przeznaczono 1,03 mld zł, czyli 7,3 proc. więcej niż rok wcześniej - wynika z badania IAB AdEx. Najwięcej wydały firmy z sektora motoryzacji, finansów i handlu.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Nieco ponad miliard złotych wydane na reklamę internetową w I półroczu to rekordowy wynik na polskim rynku i trzy razy większy niż 5 lat temu. Jeśli tendencja wzrostowa utrzyma się w II półroczu, wartość polskiej reklamy internetowej w br. przekroczy 2 miliardy złotych.

 

grafika

Na reklamę dispay i w wyszukiwarkach przypadają dwie trzecie wszystkich wydatków na e-reklamę.

- Przy czym udział SEM rośnie, z kolei display praktycznie stanął w miejscu, co i tak można uznać za duży sukces na tle ogólnych spadków wydatków reklamowych w mediach, gdzie w pierwszej kolejności, jak wiadomo, tnie się budżety na działania o charakterze wizerunkowym - komentuje Piotr Kowalczyk, prezes IAB Polska.

Z kolei wydatki na reklamę mobile wzrosły rok do roku prawie trzykrotnie (o 281 proc.), a na reklamę wideo - o 14 proc.

grafika

Marketerzy z sektorów motoryzacji, finansów i handlu wygenerowali razem prawie 40 proc. wartości reklamy online, a wydatki na działania marketingowe artykułów FMCG - 12 proc, a na marketing dóbr trwałych - 37 proc. Największy wzrost wydatków rok do roku zanotowały segmenty turystyczno-gastronomiczny, motoryzacyjny, edukacyjny i nieruchomościowy.

grafika

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.

W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych i średnich podmiotów na rynku.

Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak  i prowizje agencji z tego tytułu (tzw. kick-backi). Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nie żyje białoruski dziennikarz. Biełsat pokaże jego ostatnie nagranie

Nie żyje białoruski dziennikarz. Biełsat pokaże jego ostatnie nagranie

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?