SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Nadawcy tv z zagranicy będą płacić 1,5 proc. wpływów na Polski Instytut Sztuki Filmowej. W serwisach VoD więcej produkcji europejskich

Zarejestrowani w innych krajach unijnych nadawcy telewizyjni mają płacić na rzecz PISF 1,5 proc. daniny od wpływów osiąganych w Polsce - zakłada projekt nowelizacji Ustawy o kinematografii. Z kolei w usługach VoD udział produkcji europejskich ma wzrosnąć z 20 do 30 proc., zgodnie z dyrektywą unijną.

Zaproponowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego projekt nowelizacji Ustawy o kinematografii zakłada, że nadawcy telewizyjni zarejestrowani w innych krajach Unii Europejskiej będą płacić na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej 1,5 proc. przychodów osiąganych w Polsce z większego u danej firmy z dwóch źródeł: sprzedaży reklam i oferty sponsoringowej lub opłat od abonentów.

Z opłaty będą zwolnione firmy, które są mikroprzedsiębiorcami w rozumieniu polskich przepisów (czyli zatrudniają najwyżej 10 pracowników) oraz łączny udział ich stacji w rynku oglądalności nie przekracza 1 proc.

Obecnie 1,5 proc. podatku od przychodów muszą płacić na rzecz PISF zarejestrowani w Polsce nadawcy telewizyjni oraz operatorzy telewizyjnych platform cyfrowych i sieci kablowych.

W początkiem lipca zaczął obowiązywać przepis, wprowadzony w ramach jednej z tzw. tarcz antykryzysowych, na podstawie którego 1,5 proc. przychodów z reklam lub subskrypcji na rzecz PISF mają płacić właściciele platform VoD. W ocenie skutków regulacji stwierdzono, że ta danina od operatorów VoD ma przynieść PISF-owi ok. 15 mln zł w br., a w kolejnych latach minimum 20 mln zł.

W katalogach 30 proc. treści z Europy

Z kolei w ramach nowelizacji Ustawy o radiofonii i telewizji wprowadzono przepisy dostosowujące polskie przepisy do dyrektywy unijnej z 2018 roku. Dyrektywa ta zobowiązała właścicieli platform VoD, żeby przynajmniej 30 procent ich oferty stanowiły produkcje europejskie. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/od-grudnia-2018-roku-platformy-vod-z-30-toma-procentami-europejskich-filmow

W konsekwencji w polskich przepisach ten wymóg ma wzrosnąć z 20 do 30 proc. Zmieni się też sposób obliczania tego udziału. Obecnie jest to suma iloczynów czasu trwania i czasu udostępniania produkcji w katalogu wdanym kwartale kalendarzowym. Zgodnie z nowelizacją ma to być liczba programów w katalogu w danym kwartale kalendarzowym (sezon serialu będzie traktowany jako jeden program).

- Od obowiązku przeznaczenia 30 proc. katalogu na utwory europejskie zwolnione będą podmioty o niskich przychodach lub małej liczbie odbiorców. Kolejnym przedmiotowym wyłączeniem od powyższej zasady będą katalogi, w których publicznie udostępniane są wyłącznie audycje audiowizualne niebędące audycjami europejskimi - zaznaczono w opisie nowelizacji.

30 proc. treści z udogodnieniami dla niepełnosprawnych

Obecnie Ustawa o radiofonii i telewizji stanowi, że platformy VoD mają stopniowo wprowadzać ułatwienia w korzystaniu z ich treści przez osoby z niepełnosprawnością wzroku i słuchu. W nowelizacji skonkretyzowano ten zapis: takie treści mają stanowić minimum 30 proc. całych katalogów.

Zapowiedziano, że Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w formie rozporządzenia może określić rodzaje udogodnień dla niepełnosprawnych oraz rodzaje usług audiowizualnych na żądanie (biorąc pod uwagę możliwości oferujących je podmiotów i potrzeby odbiorców), przy których nie będzie obowiązku takich udogodnień albo będą one musiały obejmować mniejszą część niż 30 proc. katalogu.

W projekcie wprowadzono też sankcję: jeśli właściciel usługi VoD w ciągu 12 miesięcy dwa razy rażąco naruszy przepisy o udogodnieniach dla niepełnosprawnych oraz te o oznaczeniach treści nieodpowiednich dla niepełnosprawnych, szef KRRiT może wykreślić go z wykazu. Jeżeli firma jest zarejestrowana za granicą, szef KRRiT może zakazać oferowania jej usługi w Polsce.

Dołącz do dyskusji: Nadawcy tv z zagranicy będą płacić 1,5 proc. wpływów na Polski Instytut Sztuki Filmowej. W serwisach VoD więcej produkcji europejskich

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
gość
A niby z jakiej racji ktokolwiek ma płacić jakiemuś krajowi z którego pochodzi jego klient?
odpowiedź
User
Anette
Dlaczego 1,5% na PISF? Czy PISF zamierza te opłaty rozdystrybuować dla twórców na tantiemy? Absolutnie zagraniczne platformy robiące w Polsce produkcję czy emitujące polskie firmy, seriale powinny płacić, ale twórcom - tantiemy
odpowiedź
User
007
Ja bym wolał płacić 1,5 % na Amerykański instytut sztyki filmowej bo polskie filmy mnie nie interesują
odpowiedź