SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Play wyprzedził Plusa, TVN przed Polsatem, mocno w dół TVP, Kolporter i „Fakt” (najcenniejsze polskie marki)

Na liście najcenniejszych polskich marek Play wyprzedził Plusa, natomiast TVN jest przed Cyfrowym Polsatem, Polsatem i Telewizją Polską, która podobnie jak m.in. Kolporter i „Fakt” zanotowała duży spadek wartości w skali roku.

fot. Shutterstock.comArticle

W zestawieniu „Rzeczpospolitej” marka sieci telekomunikacyjnej Play znalazła się na czwartym miejscu z wyceną wynoszącą 2,68 mld zł, o 18 proc. więcej niż rok wcześniej. Play wyprzedził na liście Plusa (należącego do firmy Polkomtel wchłoniętej właśnie przez Cyfrowy Polsat), który po spadku wartości o 4 proc. do 2,52 mld zł spadł na piąte miejsce.

W pierwszej dziesiątce rankingu znalazł się jeszcze TVN z wyceną wynoszącą 1,08 mld zł (6 proc. więcej niż przed rokiem). Wyprzedził pod tym względem inne czołowe marki telewizyjne: Cyfrowy Polsat, Polsat i TVP. Wartość tej ostatniej zmalała w skali roku aż o 36 proc., do 617,1 mln zł.

Jeszcze większe procentowe spadki wartości zanotowały marki Kolporter (o 56 proc., do 93,7 mln zł), „Fakt” (o 37 proc., do 40,5 mln zł), a niewiele mniejsze - Ruch (o 21 proc., do 67,7 mln zł), „Tele Tydzień” (o 28 proc., do 35 mln zł), „Super Express” (o 23 proc., do 24,3 mln zł) i „Życie na gorąco (o 29 proc., do 13,1 mln zł).

Wśród stacji radiowych najcenniejszą marką ma RMF FM (199,3 mln zł) wyprzedzający Radio ZET, wśród tytułów prasowych - „Gazeta Wyborcza” (103,1 mln zł), a wśród serwisów internetowych - WP.pl (70,9 mln zł).

Procentowo najwięcej na wartości zyskały w ciągu roku marki Pracuj.pl (o 25 proc., do 56,6 mln zł), „Twój Styl” (o 25 proc., do 44,3 mln zł) i „Polityka” (o 23 proc., do 25,6 mln zł).

Na pierwszym miejscu zestawienia znalazł się Orlen z marką wartą 4,5 mld zł (13 proc. mniej niż rok wcześniej), a kolejne pozycje zajęły Biedronka (3,82 mld zł, wzrost o 4 proc.) i PKO BP (3,24 mld zł, spadek o 10 proc.). Łączna wartość wszystkich 330 marek z listy wyniosła 65,7 mld zł, podczas gdy rok wcześniej było to 64,7 mld zł.

Wartość wszystkich marek określano w oparciu o tzw. metodę opłat licencyjnych (relief from royalty), która opiera się na określeniu hipotetycznych opłat, jakie ponosiłby użytkownik brandu, gdyby korzystał z niego na podstawie umowy licencyjnej. Opłaty takie ustala się w relacji do przychodów ze sprzedaży netto. Ranking „Rzeczpospolita” przygotowała wspólnie z firmami AC Nielsen, Acropolis Advisory i Millward Brown SMG/KRC.

Marki z branży mediów i telekomunikacji na liście najcenniejszych polskich marek wg "Rzeczpospolitej"

lp. na liście

marka

wartość marki w 2016 r.

właściciel

w mln zł

zmiana proc. r/r

4

Play

2 677,0

18

P4

5

Plus

2 524,2

-4

Polkomtel

9

TVN

1 079,2

6

TVN

16

Cyfrowy Polsat

721,0

-12

Cyfrowy Polsat

18

Polsat

703,1

-10

Cyfrowy Polsat

21

TVP

617,1

-36

Telewizja Polska

52

Netia

278,7

2

Netia

59

Heyah

248,4

-4

T-Mobile Polska

68

Vectra

211,1

1

Vectra

72

RMF FM

199,3

-

Grupa RMF

77

Multimedia

185,2

-1

Multimedia Polska

103

Radio ZET

123,2

-

Eurozet

116

Gazeta Wyborcza

103,1

20

Agora

120

Kolporter

93,7

-56

Kolporter

126

Cinema City

88,3

-

Cinema City Poland

134

Empik

81,1

13

Grupa Empik Media and Fashion

139

TV Puls

76,5

4

Telewizja Puls

146

WP.pl

70,9

9

Grupa Wirtualna Polska

151

Ruch

67,7

-21

Ruch

173

Pracuj.pl

56,6

25

Grupa Pracuj

187

Inea

49,7

-11

Inea

201

Twój Styl

44,3

25

Wydawnictwo Bauer

216

Fakt

40,5

-37

Ringier Axel Springer Polska

227

TV4

38,3

-8

Cyfrowy Polsat

232

Tele Tydzień

35,0

-28

Wydawnictwo Bauer

234

Rzeczpospolita

34,3

4

Gremi Media

246

Wprost

29,5

0

AWR Wprost

257

Polityka

25,6

23

Polityka

261

Super Express

24,3

-23

ZPR Media

285

Answear.pl

16,0

-

Wearco

291

Przyjaciółka

14,7

1

Edipresse Polska

298

Życie na gorąco

13,1

-29

Wydawnictwo Bauer

300

Gala

12,7

-11

Burda Polska

304

Money.pl

12,3

-

Grupa Wirtualna Polska

310

Claudia

11,8

-12

Burda Polska

315

o2.pl

11,1

-1

Grupa Wirtualna Polska

322

Frisco.pl

10,1

-

Frisco

328

Do Rzeczy

8,8

-

Orle Pióro

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Play wyprzedził Plusa, TVN przed Polsatem, mocno w dół TVP, Kolporter i „Fakt” (najcenniejsze polskie marki)

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
.Niedouczony Ryszard
"Na liście najcenniejszych polskich marek...". Polskojęzycznych w sensie?
odpowiedź
User
Tomek
Trochu tego nie rozumiem. Dla mnie najlepszym operatorem jest Plus i w ostatnich latach i tak czuję wyraźną poprawę jakości usług, wzrost ich zakresu, to niby jakim cudem marka ta ma tracić na wartości, skoro jest lepsza niż parę lat temu?
odpowiedź
User
Jareczek
Trochu tego nie rozumiem. Dla mnie najlepszym operatorem jest Plus i w ostatnich latach i tak czuję wyraźną poprawę jakości usług, wzrost ich zakresu, to niby jakim cudem marka ta ma tracić na wartości, skoro jest lepsza niż parę lat temu?
J
Fakt, nie rozumiesz. To nie jest ranking subiektywnych odczuć, tylko wartości rynkowych. A może na jedną taką jak ty osobę, przypada pięć o zupełnie innych odczuciach?
odpowiedź
User
Boguś
Plus to jest marka najbardziej stabilna. Od ponad 20 lat na naszym rynku i to jest wartość, której nie da się przebić. Żaden inny operator nie ma takiego stażu, a to jest przecież jakaś gwarancja jakości. Dla mnie Plus zdecydowanie najlepszy.
odpowiedź
User
Lucjan
Nie ma takiej możliwości, żeby to nie Plus był najlepszym polskim operatorem. W końcu to on jest na rynku ponad 20 lat, gdzie inne firmy nawet do pełnoletniości się jeszcze nawet nie zbliżają!
odpowiedź