Netflix stracił 1 mln subskrybentów. Zapowiada reklamy i opłaty za współdzielenie profili

W drugim kwartale br. liczba subskrybentów Netflixa zmalała o 970 tys. do 220,67 mln - to jego drugi z rzędu spadkowy kwartał. Platforma liczy, że w bieżącym wróci do wzrostu. W 2023 roku planuje wprowadzić tańszy pakiet z reklamami oraz dodatkowe opłaty za udostępnianie profilu osobom spoza domu.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Spadek liczby subskrybentów Netflixa w zeszłym kwartale okazał się dużo mniejszy niż 2 mln, które platforma prognozowała w drugiej połowie kwietnia.

Netflix trafi subskrybentów w USA i Europie

Najwięcej klientów Netflix stracił w regionach, w których działa najdłużej. W USA i Kanadzie w pierwszym kwartale br. ubyło ich 0,64 mln, a w drugim - 1,3 mln, do 73,28 mln na koniec czerwca. Każdy w zeszłym kwartale płacił średnio 15,95 dolara, wobec 14,54 dolara rok wcześniej.

W Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce spadki w kolejnych kwartałach wyniosły 0,2 i 0,77 mln, do 72,97 mln subskrybentów. Przeciętny przychód od klienta zmalał rok do roku z 11,66 do 11,17 dolara.

W Ameryce Południowej i Środkowej w zeszłym kwartale Netflix zanotował minimalny wzrost liczby klientów - o 0,01 mln do 39,62 mln (po spadku o 0,35 mln w pierwszym kwartale), a średnie wpływy od każdego zwiększyły się z 7,5 do 8,67 dolara.

Platforma nadal zwiększa natomiast bazę płacących użytkowników w Azji i regionie Pacyfiku - o 1,09 mln w pierwszym kwartale i 1,08 mln w drugim. Na koniec czerwca miała tam 34,8 mln subskrybentów, przy czym średnie wpływy od ponad roku maleją, w zeszłym kwartale zmniejszyły się rok do roku z 9,74 do 8,83 dolara.

Netflixowi zaszkodziło umocnienie się dolara wobec wielu lokalnych walut. Bez uwzględnienia zmian kursów walutowych w regionie EMEA średnie przychody platformy od abonenta w zeszłym kwartale wzrosłyby o 6 proc. zamiast zmaleć o 4 proc., a w Azji i regionie Pacyfiku spadek wyniósłby 2 proc., a nie 9 proc.

W Ameryce Południowej oraz Azji i Pacyfiku platforma zanotowała łącznie 1,94 mld dolarów przychodów, czyli mniej niż w regionie EMEA (2,46 mld dolarów), któremu z kolei brakuje pod tym względem ponad 1 mld dolarów do USA i Kanady, gdzie wpływy sięgnęły 3,54 mld dolarów.

grafika

„Stranger Things” oglądane przez ponad miliard godzin

W minionym kwartale zdecydowanie największym hitem Netflixa był czwarty sezon „Stranger Things”, który w ciągu czterech tygodni od premiery był oglądany na platformie łącznie przez 1,3 mld godzin.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/netflix-dzwiek-przestrzenny-stranger-things-wiedzmin-czerwona-noc,7169804637505153a ##

Trzeci sezon „The Umbrella Academy” zanotował w takim okresie 284 mln godzin oglądania, pierwszy sezon „Prawnika z Lincolna” - 277 mln, a reality show „The Ultimatum” - 148 mln.

Z kolei film „Hustle” w ciągu czterech tygodni był oglądany przez 186 mln godzin, a „Powrót do liceum” - przez 161 mln.

Netflix liczy na powrót do wzrostu subskrypcji

W pierwszym kwartale Netflix pierwszy raz od ponad dekady zanotował globalny spadek liczby subskrybentów - o 0,2 mln. Przyczyniło się do tego wycofanie platformy z Rosji, gdzie korzystało z niej 0,7 mln klientów. W konsekwencji akcje koncernu w ciągu kilku dni potaniały na amerykańskiej giełdzie o prawie połowę.

Teraz Netflix ma dużo bardziej optymistyczną prognozę: spodziewa się, że w bieżącym kwartale zyska netto 1 mln subskrybentów.

Informując o spadku w pierwszym kwartale, platforma zwróciła uwagę, że oprócz 220 mln subskrybentów korzysta z niej, z użyciem profili ich profili, ok. 100 mln innych użytkowników. Od marca platforma w trzech krajach (Peru, Kostaryka, Chile) testuje dodatkowe opłaty od subskrybentów, którzy udostępniają profile osobom spoza ich gospodarstwa domowego.

W sprawozdaniu za drugi kwartał firma podkreśla, że jest zadowolona z pierwszych wyników tych testów. Zapowiada, że w 2023 roku chce wprowadzić w pełnej skali dodatkowe opłaty za współdzielenie profili.

Ponadto planuje tańszy pakiet dla subskrybentów, w którym przy treściach będą emitowane reklamy. W tym celu zaczęła renegocjacje umów z wytwórniami filmowymi, a jako partnera technologicznego wybrała Microsoft. Nowy pakiet ma pojawić się w ofercie na początku 2023 roku.

Mocniejszy dolar dalej szkodzi

W minionym kwartale globalne przychody Netflixa zwiększyły się rok do roku o 8,6 proc. do 7,97 mld dolarów. Bez uwzględnienia zmian kursów walut wzrost wyniósł 13 proc.

Marża operacyjna zmalała z 25,2 do 19,8 proc., a zysk netto wzrósł z 1,35 do 1,44 mld dolarów. Wyniki obciążyło 150 mln dolarów dodatkowych kosztów restrukturyzacji

W bieżącym kwartale platforma prognozuje 7,84 mld dolarów wpływów, 16 proc. marży operacyjnej i 961 mln dolarów zysku netto, wobec 7,48 mld dolarów przychodów, 23,5 proc. marży i 1,45 mld dolarów zysku netto.

grafika

W sprawozdaniu firma zauważa, że kurs dolara jest dla niej bardzo ważny, bo 60 proc. przychodów osiąga poza USA, za to większość kosztów ponosi w tym kraju. Tymczasem za dolara niedawno pierwszy raz od ponad dwóch dekad płacono ponad 1 euro. - To znaczący wiatr w oczy wszystkich amerykańskich firm działających w wielu krajach - przyznaje Netflix.

Przy stałych kursach walut jego prognozy na bieżący kwartał byłyby lepsze: wzrost wpływów wyniósłby12 proc., a nie 5 proc., marża operacyjna byłaby o 4 pkt proc. wyższa, a zysk operacyjny zmalałby o 3 proc., a nie o 29 proc.

Na ogłoszone we wtorek wieczorem wyniki i prognozy pozytywnie zareagowali inwestorzy - w handlu posesyjnym akcje Netflixa drożały o ok. 8 proc. Przy czym firma ma za sobą ogromną przecenę giełdową - przez ostatni rok jej kurs stracił 62 proc., a od górki z listopada ub.r. - nawet 70 proc.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości
Materiał reklamowy

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style