Finansowe żniwa Netfliksa. Chociaż klientów przybyło mniej

Netflix ma za sobą kwartał z rekordowymi przychodami i zyskiem w swojej historii. Platforma pozyskała jednak tylko nieco ponad 5 mln nowych subskrybentów, najmniej od półtora roku.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Finansowe żniwa Netfliksa. Chociaż klientów przybyło mniej

W drugim kwartale 2024 roku Netflix wypracował 9,82 mld dolarów przychodów, o równe 15 proc. więcej niż rok wcześniej. Biznes platformy napędza pozyskiwanie nowych subskrybentów (do czego przyczyniło się ograniczenie możliwości współdzielenia kont z osobami spoza domu, chyba że za dodatkową opłatą), podwyżki cen oraz wprowadzany od dwóch lat w kolejnych krajach pakiet z reklamami przy treściach (w styczniu br. w tej opcji korzystało 23 mln użytkowników, a w maju było to już 40 mln).

Bez uwzględnienia niekorzystnego dla firmy umocnienia się wielu lokalnych walut wobec dolara jej wpływy poszły w górę w minionym kwartale o 21 proc.

Przychody Netfliksa rosną z kwartału na kwartał nieprzerwanie od czwartego kwartału 2022 roku. W pierwszym kwartale ub.r. pierwszy raz przekroczyły poziom 8 mld dolarów, w każdym z ostatnich trzech kwartałów wynosiły już powyżej 9 mld, a w bieżącym kwartale firma spodziewa się kolejnego rekordu: 10,13 mld (po wzroście rok do roku o 14,7 proc.).

Netflix z rekordowymi wpływami i zyskiem

Mocno rośnie też zyskowność Netfliksa. W zeszłym kwartale na poziomie operacyjnym osiągnął rekordowe w swojej historii 2,91 mld dolarów zysku i 29,6 proc. marży, wobec odpowiednio 2,92 mld i 22,4 proc. marży przed rokiem. Ostatni raz marżę operacyjną poniżej 10 proc. zanotował w czwartym kwartale 2022 roku.

Natomiast zysk netto platformy w zeszłym kwartale sięgnął 2,36 mld dolarów (5,40 dolara w przeliczeniu na akcję), mocno przebijając wynik sprzed roku (1,68 mld) i nieznacznie ten z pierwszego kwartału br. (2,33 mld).

W czwartym kwartale br. rentowność firmy dalej ma znacząco wzrosnąć r/r, ale nie wyznaczy kolejnego rekordu: prognoza to 2,19 mld dolarów zysku i 21,6 proc. marży na poziomie operacyjnym oraz 1,85 mld dolarów zysku netto.

grafika

Ameryka i Europa napędzają Netfliksa

Na koniec września 2024 roku Netflix miał globalnie 282,72 mln subskrybentów, o 14,4 proc. więcej niż przed rokiem (247,15 mln). Przy czym w samym trzecim kwartale zyskał netto 5,07 mln nowych klientów. To nie tylko dużo mniej niż w rekordowym czwartym kwartale ub.r. (13,12 mln), ale i najsłabszy wynik od pierwszego kwartału ub.r. (1,75 mln).

Zdecydowana większość przyrostu bazy subskrybentów platformy w zeszłym kwartale przypadła na region Azji i Pacyfiku (2,28 mln) oraz Europę, Bliski Wschód i Afrykę (2,17 mln). W tym pierwszym regionie średnia opłata za subskrypcję liczona w dolarach zmalała jednak r/r o 4 proc. do 7,31 dol., wskutek czego kwartalne wpływy zwiększyły się tylko z 948 mln do 1,13 mld dolarów.

W Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce średnie opłaty od subskrybentów zmieniły się nieznacznie, więc spory wzrost kwartalnych przychodów (z 2,69 do 3,13 mld dolarów r/r) to efekt rosnącej bazy klientów i wprowadzenia jesienią ub.r. pakietu reklamowego w kilku krajach europejskich.

W Ameryce Południowej i Środkowej Netflix najboleśniej odczuł osłabienie kursu dolara: średnie opłaty subskrypcyjne w lokalnych walutach poszły w górę r/r o 27 proc., ale w przeliczeniu na walutę USA zmalały o 5 proc. W konsekwencji przy wzroście liczby klientów przez rok z 43,65 do 49,18 mln wpływy zwiększyły się tylko z 1,14 do 1,24 mld dolarów.

Najwięcej platforma niezmiennie zarabia w USA i Kanadzie, gdzie w zeszłym kwartale subskrybent płacił za miesiąc średnio 17,06 dolara, 5 proc. więcej niż przed rokiem. Opłaty i wpływy z reklam przełożyły się na wzrost przychodów r/r z 3,73 do 4,32 mld dolarów.

grafika

Netflix rekordowo drogi na giełdzie

Wyniki i prognoza Netfliksa spodobały się inwestorom giełdowym: w czwartek na początku handlu posesyjnego jego akcje drożały o ok. 4 proc.

Na koniec czwartkowej sesji kurs spółki wynosił 687,65 dolarów. W ostatnich tygodniach wyznczał swoje historyczne maksima powyżej 700 dolarów (10 października sięgnął 730 dolarów). 

Platforma z naddatkiem odrobiła ostroą przecenę jej akcji z pierwszej połowy 2022 roku, gdy w dwóch kwartałach z rzędu notowała niewielkie spadki liczby subskrybentów.

grafika

 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Resort kultury z programem wsparcia dla lokalnych mediów. 10 mln zł dla niezależnych redakcji

Resort kultury z programem wsparcia dla lokalnych mediów. 10 mln zł dla niezależnych redakcji

Redakcja "Wyborczej" murem za Czuchnowskim. Jest oświadczenie po fali gróźb

Redakcja "Wyborczej" murem za Czuchnowskim. Jest oświadczenie po fali gróźb

Nie żyje szef MakoLab. Zarządzał firmą prawie dwie dekady

Nie żyje szef MakoLab. Zarządzał firmą prawie dwie dekady

Tak wygląda studio Lotto po przełomowej zmianie. Mamy zdjęcia

Tak wygląda studio Lotto po przełomowej zmianie. Mamy zdjęcia

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń
Materiał reklamowy

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń

Netflix zapożycza się na właściciela TVN. Kredyty na pięć lat

Netflix zapożycza się na właściciela TVN. Kredyty na pięć lat