SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

“Newsweek” na czele sprzedaży e-wydań tygodników opinii

W czerwcu br. największą średnią sprzedaż wydań elektronicznych wydań wśród tygodników opinii miał “Newsweek Polska”, a największy wzrost zanotował “Przekrój”. Liderem sprzedaży mutacji cyfrowych była “Polityka”.

“Newsweek” na czele sprzedaży e-wydań tygodników opinii

E-wydania to dostępne w internecie wersje tytułów prasowych, identyczne pod względem zawartości z wersjami papierowymi. Ich sprzedaż wraz ze sprzedażą wydań drukowanych zaliczana jest do sprzedaży ogółem.

W czerwcu br. tygodnikiem opinii z największą sprzedażą e-wydań był “Newsweek Polska” (Ringier Axel Springer Polska). Jego wynik to 5 251 egz., aż o 382,6 proc. więcej niż rok wcześniej. Tytuł ten w ogólnym zestawieniu sprzedaży ogółem był wiceliderem (zobacz szczegółowe dane).

Na drugim miejscu uplasowała się “Polityka” (Polityka), której średnia sprzedaż e-wydań wyniosła 4 406 egz., po wzroście o 256,2 proc.  Na podium znalazł się także tygodnik “Wprost” (AWR “Wprost) zajmujący w sprzedaży ogółem dopiero miejsce szóste. W czerwcu br. w wersji elektronicznej sprzedawało się średnio 2 437 egz. tego pisma, o 32,2 proc. więcej niż rok wcześniej.

Czwarta lokata należała do “Uważam Rze” (Gremi Media), którego wynik to 1 685 egz. Tygodnik ten - mający najniższą sprzedaż ogółem wśród tygodników opinii - w rankingu e-wydań wyprzedził “Do Rzeczy” (jego sprzedaż e-wydań wyniosła 1 307 egz.) i “Sieci” (622 egz.), zajmujące odpowiednio piąte i czwarte miejsce w zestawieniu całkowitej sprzedaży. Jednak oba tytuły są na rynku dopiero od kilku miesięcy.

Największy wzrost sprzedaży e-wydań, wynoszący 564 proc., odnotował “Przekrój” (Gremi Media), zajmujący przedostatnie miejsce z wynikiem 976 egz. Natomiast ostatnią pozycję w rankingu zajął “Gość Niedzielny” (Wydawnictwo Kurii Metropolitalnej “Gość Niedzielny”) będący liderem sprzedaży ogółem z wynikiem na poziomie 135 320 egz. Sprzedał on jednak w wersji elektronicznej zaledwie 267 egz. (wzrost o 63,8 proc.)

ZKDP

czerwiec

Wirtualnemedia.pl

2013

2012

Tytuł

Sprzedaż ogółem

Sprzedaż e-wydań

Sprzedaż mutacji cyfrowych

Sprzedaż ogółem

Sprzedaż e-wydań

Sprzedaż mutacji cyfrowych

Newsweek Polska

126 682

5 251

0

118 887

1 088

2 910

Polityka

124 054

4 406

6 245

118 235

1 237

1 855

Wprost

72 148

2 437

0

73 370

1 843

0

Uważam Rze

14 297

1 685

0

126 487

508

945

Tygodnik Do Rzeczy

80 803

1 307

0

-

-

-

Przekrój

17 889

976

0

17 728

147

352

Sieci

88 571

622

0

-

-

-

Tygodnik Powszechny

16 655

528

1 004

15 459

265

0

Gość Niedzielny

135 320

267

0

141 475

163

0

Gazeta Polska

50 486

0

0

62 875

0

0

Przegląd

17 960

0

0

19 713

0

0

Tygodnik Angora

332 019

0

0

341 372

0

0


W ZKDP istnieje także kategoria mutacji cyfrowych. Są to wydania różniące się finalnie od wersji papierowych, wzbogacone np. o dodatkowe zdjęcia czy multimedia. Raportowane są tutaj np. wydania na tablety. Od niedawna ZKDP pozwala jednak zaliczać sprzedaż mutacji cyfrowych do sprzedaży e-wydań, jeśli w aplikacji jest oferowana też wersja pdf magazynu. W związku z tym w tej kategorii wykazywanych jest coraz mniej egz. W czerwcu br. mutacje cyfrowe miały tylko dwa tygodniki - “Polityka” i “Tygodnik Powszechny”.

Sprzedaż mutacji cyfrowych “Polityki” wyniosła 6 245 egz., podczas gdy rok wcześniej to było 1 855 egz. Natomiast “Tygodnik Powszechny” sprzedał w czerwcu br. 1004 egz. mutacji cyfrowych, a rok wcześniej żadnej. Natomiast w czerwcu 2012 roku mutacje cyfrowe wykazywały także takie tygodniki jak “Newsweek” (2 910 egz.), “Uważam Rze” (945 egz.) i “Przekrój” (352 egz.).

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: “Newsweek” na czele sprzedaży e-wydań tygodników opinii

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
ima
To chyba sami dziennikarze to kupują. Nędza z biedą
34 10
odpowiedź
User
endrju
Polecam Newseeka w e-wydaniu, ponieważ między innymi znajdują się tam materiały dodatkowe, takie jak skróty muzyczne płyt prezentowanych, zapowiedzi video nowych filmów, bardzo ładne zdjęcia w formie reportażu. Rzeczy tych nie ma w wydaniu papierowym.
9 21
odpowiedź
User
XYZ
To jest tygodnik opinii ? :P hahaha
33 12
odpowiedź
User
jacek fąfara
Widać, jak tygodniki opinii szarpią się, aby zdobyć parę groszy. Wszystkie idą tą samą ścieżką, która wydaje im się jedyną możliwą. I popełniają błąd. Gdyby dokładniej przyjrzały się zamiarom Jeffa Bezosa. który kupił "The Washington Post", doszłyby do wniosku, że to, co robią, nie uratuje ich od spadków sprzedaży (egzemplarzowej i powierzchni reklamowej). Analizując sytuację na rynku mediów doszedłem do wniosku, że model biznesowy Bezosa jest bardzo prosty chociaż technicznie skomplikowany (w zasadzie nie mniej niż cała "zabawa" polskich tygodników ze sprzedażą e-wydań, które na razie rosną i zaciemniają obraz prawdziwych mechanizmów rynkowych). Ten, kto najwcześniej odkryje zamiar Bezosa, wygra rynek tygodników opinii w Polsce (i nie tylko).
Jestem niemal pewien, że Bezos zrobi to co ja bym zrobił. "Reforma" wymaga dużej odwagi i ... jedynie przemodelowania obecnego systemu zarządzania mediami (multimediami pod wspólnym brandem np. "Polityka", Newsweek" itp.), który pochodzi z poprzedniej epoki i nie pasuje do obecnej. Wymaga też przeorganizowania sytemu sprzedaży reklam tak, aby dostosować go do nowej struktury....
Cały model biznesowy "nowej ery mediów", która zaczęła się już dawno, musi być zupełnie inny. Ten, kto go wymyśli, dokona takiej samej rewolucji w tym sektorze, jak pewien starszy pan z Texasu, który uparł się, żeby gaz ziemny i ropę wydobywać z łupków.
Trzeba działać już. Gdy przychody z reklam kierowanych do mediów drukowanych zaczną kurczyć się o kolejne 40 %, będzie za późno (spadek to już trend stały).
Piszę b. ogólnie, ale wiem co piszę. Byłem dziennikarzem, redaktorem, wydawcą, zajmowałem się analizami mediów i rynku mediów, projektowałem i prowadziłem badania rynkowe (jestem m.in. jednym ze współtwórców Polskich Badań Czytelnictwa). Dokonałem b. gruntownej analizy segmentu rynku należącego do tygodników opinii i na niej opieram wyrażony wyżej pogląd. Jeśli któryś z wydawców chce poważnie porozmawiać o mojej koncepcji, znajdzie do mnie kontakt przez Izbę Wydawców Prasy.
11 10
odpowiedź
User
do endrju
Endrju, na forum też działasz? Taka praca?
10 8
odpowiedź