Regulator chce zmusić YouTube do eksponowania wiadomości czołowych telewizji

Ofcom, czyli brytyjski odpowiednik Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wezwał rząd do przyjęcia przepisów, które zmuszą YouTube do eksponowania treści informacyjnych przygotowanych przez nadawcę publicznego BBC i inne stacje działające w kraju. Regulator zauważa, że coraz więcej osób czerpie informacje głównie z platform typu YouTube czy TikTok.

Adrian Gąbka
Adrian Gąbka
Udostępnij artykuł:
Regulator chce zmusić YouTube do eksponowania wiadomości czołowych telewizji
Kanał informacyjny BBC News

Jak informuje pressgazette.co.uk, siedmiu na dziesięciu Brytyjczyków konsumuje wiadomości online. Ponad połowa badanych (51 proc.) opiera się na mediach społecznościowych, a jedna piąta na kanałach YouTube. Wysoki jest też udział Facebooka (30 proc.) czy TikToka (11 proc.). Od 2020 roku odsetek czerpiących wiadomości z tej ostatniej platformy wzrósł z 1 proc.

Cristina Nicolotti Squires z Ofcom zauważyła, że jedynie 43 proc. odbiorców ufa przekazom z mediów społecznościowych, a w przypadku tradycyjnych wiadomości telewizyjnych odsetek ten wynosi 70 proc. Choć w zeszłym roku w Wielkiej Brytanii przyjęto przepisy, które zabezpieczają interesy nadawców na telewizorach Smart TV, to nie uregulowano kwestii eksponowania ich treści na m.in. YouTube.

Problemem spadająca widownia newsów w telewizji

Nicolotti Squires uważa, że treści tworzone przez BBC, ale też innych nadawców, takich jak ITV, Channel 4, Channel 5, STV w Szkocji i S4C w Walii, powinny być eksponowane na platformach pozwalających na udostępnianie wideo.

Ofcom zauważa, że oglądalność wiadomości telewizyjnych spada. W zeszłym roku śledziło je 66 proc. mieszkańców kraju, a w tym już tylko 63 proc. Treści od BBC docierają do dwóch trzecich dorosłych, a od ITV do 34 proc. Popularne są serwisy internetowe mediów: BBC News (59 proc.), Sky News (21 proc.) i The Guardian (20 proc.).

Odpowiednik KRRiT zauważa, że w Wielkiej Brytanii nigdy wiadomości nie zarabiały pieniędzy dla stacji telewizyjnych. Ich utrzymywanie jest kwestią misji i prestiżu, a nie przychodów. Aby sytuacja nadawców poprawiła się, Ofcom proponuje rządowi uchwalenie szeregu ulg podatkowych dla stacji z newsami.

Zdaniem regulatora, odbiorcy platform z udostępnianym wideo są narażeni nie tylko na wrogą dezinformację, ale też fake newsy wygenerowane przez sztuczną inteligencję. Dlatego Ofcom zamierza wspierać tradycyjne media z wiadomościami. Bez działań ze strony rządu ich widownia może coraz bardziej się starzeć. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa