SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

1,03 mln widzów Ekstraklasy w TVP i 100 tys. w nc+ oraz Eurosporcie

Niedawno zakończony sezon Lotto Ekstraklasy na kanałach nc+ i Eurosportu gromadził średnio 100 tys. widzów. Pojedyncze mecze pokazywane w kanałach Telewizji Polskiej śledziło z kolei 1,03 mln osób - wynika z raportu Wirtualnemedia.pl.

Article

Piłkarska Ekstraklasa 2018/2019 odbywała się w okresie 20 lipca 2018 roku do 19 maja 2019 roku. W Polsce większość meczów piłkarskich rozgrywek transmitowały kanały nc+ (Canal+, Canal+ Sport, Canal+ Sport 2 i nSport+), a po dwa mecze każdej kolejki pokazywane były w kanałach Eurosportu. Z kolei w rundzie wiosennej jedno spotkanie w każdej z ostatnich 11 kolejek sezonu transmitowała też Telewizja Polska (TVP1 lub TVP2 i w TVP Sport).

Średnia oglądalność wszystkich pokazanych w płatnej telewizji spotkań Lotto Ekstraklasy wyniosła 99,9 tys. widzów, co przełożyło się na 0,83 proc. udziału w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów i 0,93 proc. w 16-49 - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez Codemedia.

Wszystkie pokazane mecze w kanałach nc+ śledziło średnio 92 tys. widzów, co przełożyło się na odpowiednio 0,75 proc. i 0,86 proc. udziału. Względem całego sezonu 2017/2018 oglądalność piłkarskich rozgrywek pokazywanych u tego nadawcy niemal się nie zmieniła. Wówczas ich widownia wynosiła 99,8 tys. tys. widzów (odpowiednio 0,83 proc. i 0,93 proc. udziału).

Wyższe wyniki Lotto Ekstraklasa 2018/2019 gromadziła w kanałach Eurosportu. Widownia wszystkich meczów transmitowanych przez tego nadawcę wyniosła 125,2 tys. osób, a udziały - odpowiednio 1,07 proc. i 1,15 proc. Dla porównania w sezonie 2017/2018 wyniki były wyższe - widownia wyniosła 127,1 tys. osób (udziały - odpowiednio 1,11 proc. i 1,25 proc.).

Średnia widownia spotkań Ekstraklasy pokazanych w TVP1 lub TVP2 wyniosła 749 tys. osób. Przełożyło się to na 5,80 proc. udziału w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów i 5,46 proc. w grupie komercyjnej 16-49.

Na antenie TVP Sport mecze oglądało 283 tys. osób, co dało tej stacji odpowiednio 2,28 proc. i 2,30 proc. udziału. Z kolei na obu antenach w Telewizji Polskiej (stacja główna - TVP1 lub TVP2 oraz kanał sportowy) Ekstraklasę śledziło 1,03 mln widzów (8,08 proc. i 7,75 proc. udziału).

- Nabycie przez TVP sublicencji od nc+ do transmisji meczów Ekstraklasy sprawiło, że nasze krajowe rozgrywki mogła zobaczyć zdecydowanie szersza widownia. Część meczów, która emitowana była na antenach dostępnych w naziemnej telewizji cyfrowej  (TVP1, TVP2, TVP Sport) sprawiła, że wyniki oglądalności ekstraklasowych rozgrywek osiągnęły poziom, który do tej pory był poza zasięgiem dla stacji kablowo-satelitarnych – komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Jan Baczyński, media manager z Codemedia. - Poziom widowni dla samego TVP pokazuje, że z jednej strony dostępność meczu w kanale otwartym pozwoliło na znaczny wzrost widowni względem emisji dostępnych tylko na stacjach kablowo-satelitarnych. Z drugiej jednak shr% na poziomie łącznym poniżej 10 proc. (TVP1/TVP2 i TVP Sport) na tle konkurencji jest wynikiem przeciętnym, który pozwolił dla analizowanych emisji na zajęcie dopiero trzeciego miejsca w całym rynku - dodaje.

W kanałach nc+ największym zainteresowaniem cieszył się pojedynek pomiędzy Jagiellonią Białystok, a Lechią Gdańsk z 23 lutego br., który średnio oglądało w Canal+ 274,8 tys. osób. Przełożyło się to na 1,99 proc. udziału w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów i 3,54 proc. w grupie komercyjnej 16-49.

Drugie miejsce zajęło spotkanie Śląska Wrocław z Cracovią Kraków (9 grudnia ub.r.; 227,9 tys. widzów; odpowiednio 1,46 proc. i 2,06 proc.), który również pokazał Canal+.

Podium uzupełnia mecz Śląska Wrocław z Cracovią Kraków transmitowany też w Canal+ (4 listopada ub.r.; 213,5 tys. widzów; po  1,37 proc. udziału w obu grupach).

6 z 10 najchętniej oglądanych meczów w analizowanym okresie było transmitowanych na antenie stacji Canal+. Pozostałe cztery spotkania z czołowej dziesiątki pokazał Canal+ Sport.

Na pozycji lidera oglądalności w kanałach Eurosportu uplasowało się spotkanie Miedź Legnica-Pogoń Szczecin (11 lutego br.; 258,9 tys. widzów; 1,83 proc. i 1,86 proc. udziału), pokazane w Eurosporcie 1.

Ogółem 7 z 10 meczów pokazał Eurosport 1, a pozostałe 3 przypadło stacji Eurosport 2.

Z kolei na głównych antenach Telewizji Polskiej zdecydowanie najwięcej widzów zgromadził mecz Wisła Kraków-Legia Warszawa, który śledziło 1,22 mln widzów. Telewizja Polska mecz ten wyjątkowo pokazywała tylko w Dwójce (biorąc pod uwagę liniowe kanały).

Biorąc pod uwagę zsumowaną oglądalność głównej anteny i TVP Sport największym zainteresowaniem cieszył się pojedynek Piasta Gliwice z Lechem Poznań, który w TVP2 i TVP Sport śledziło 1,29 mln osób.

- Za nami rekordowy pod względem oglądalności sezon w Ekstraklasie. Porozumienie między nc+ a TVP pozwoliło nam otworzyć się na szeroką publiczność już wiosną tego roku, a kibice mogli do końca sezonu śledzić zaciętą walkę o tytuł, puchary i utrzymanie, co przyciągnęło też fanów przed telewizory. Warto mieć świadomość, że mecze Ekstraklasy w Polsce gromadzą przed ekranem widownię kilkukrotnie razy większą niż najbardziej rozpoznawalne ligi na świecie. To pokazuje, jak silnym produktem w kraju jest ligowa piłka - komentuje Marcin Animucki, prezes zarządu Ekstraklasy S.A. - Spodziewamy się, że w kolejnym sezonie wyniki oglądalności będą jeszcze lepsze, bo dzięki nowym kontraktom mediowym Ekstraklasa będzie regularnie gościć praktycznie w każdym polskim domu. Wszystkie mecze obejrzeć można będzie w nc+, a jedno topowe spotkanie z każdej kolejki na antenie TVP - dodaje.

Jak informuje agencja Practum Consulting, coraz większą popularnością Ekstraklasa cieszy się w serwisach online, gdzie w przekroju całego sezonu 2018/2019 zanotowano ponad 10 mln wyświetleń na trzech platformach. W kanałach nc+ Go liczba wyświetleń meczów Ekstraklasy sięgnęła 7,38 mln, czyli o kilkaset tysięcy więcej niż rok wcześniej. Najwyższą oglądalność miało spotkanie Lech Poznań-Legia Warszawa (32. kolejka), które śledziło ponad 40 tys. kibiców (prawie 164 tys. wyświetleń). W serwisie Sport.tvp.pl 11 ostatnich meczów sezonu zanotowało 293 tys. wyświetleń, a najwięcej widzów zgromadził finałowy mecz Piast Gliwice-Lech Poznań - obejrzało go 46 tys. osób (63. tys. wyświetleń). Z kolei mecze Ekstraklasy za granicą, w serwisie dailymotion oraz w aplikacji mobilnej Ekstraklasa, zanotowały przez cały sezon prawie 2,5 mln wyświetleń.

- Choć to wciąż telewizja jest główną platformą do oglądania Ekstraklasy dla kibiców, to serwisy online transmitujące rozgrywki Ekstraklasy coraz bardziej zyskują na znaczeniu. Fani migrują z tradycyjnych kanałów do Internetu, w efekcie notujemy wzrosty w serwisach online i mobilnych. Biorąc pod uwagę te trendy Ekstraklasa stawia na rozwój własnych kanałów internetowych, takich jak aplikacja mobilna. Na tym polu odnosimy także znaczące sukcesy, bo w ciągu roku od uruchomienia została ona najlepiej ocenianą przez użytkowników oficjalną aplikacją ligową w Europie, a liczba pobrań przekroczyła już poziom 180 tysięcy. Pracujemy także nad bardziej zaawansowanym rozwiązaniem technologicznym umożliwiającym śledzenie rozgrywek na Smart TV, komputerach i urządzeniach mobilnych, czyli tzw. OTT - informuje Marcin Animucki.

Duże zainteresowanie wzbudziły też skróty meczowe i powtórki bramek zamieszczane na Ekstraklasa.tv (wraz z PrzegladSportowy.pl oraz Onet.pl), Ekstraklasa.org i na oficjalnych stronach klubów. Łączna liczba wyświetleń tych treści wideo przekroczyła 15,1 mln. W całym sezonie wyświetlenia materiałów wideo na oficjalnym profilu Ekstraklasy na Facebooku sięgnęły 44,5 mln, notując wzrost o około 10 mln.

Oprócz akcji meczowych zamieszczane są tam wszystkie materiały przygotowywane przez zespół Ekstraklasa Live Park. Są to archiwalne gole, reportaże oraz kulisy z klubów i inne formaty wideo dedykowane kanałom social media. Liczba wyświetleń tych materiałów podwoiła się z kolei na Twitterze Ekstraklasy, osiągając poziom prawie 5,2 mln.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: 1,03 mln widzów Ekstraklasy w TVP i 100 tys. w nc+ oraz Eurosporcie

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Wojtek
Liczby nie kłamią. Oglądalność tzw. Ekstraklasy w zakończonym sezonie była u nadawców płatnych niższa, niż rok wcześniej. W tej sytuacji transmitowanie rozgrywek przez TVP jest jedyną nadzieją na podtrzymanie, choćby niewielkiego zainteresowania kopaniną na polskich boiskach.
odpowiedź
User
cert
Bardzo, bardzo niska oglądalność w nC+. Pięć lat temu średnia była 160 tys.
odpowiedź
User
klapa
Liczby nie kłamią. Oglądalność tzw. Ekstraklasy w zakończonym sezonie była u nadawców płatnych niższa, niż rok wcześniej. W tej sytuacji transmitowanie rozgrywek przez TVP jest jedyną nadzieją na podtrzymanie, choćby niewielkiego zainteresowania kopaniną na polskich boiskach.
100% racji ! Ekstraklasa to ekstraklapa medialna :) No cóż z roku na rok coraz mniej chętnych na płacenie za marny produkt. Właściwie frekwencja na stadionach również to potwierdza.
odpowiedź
User
Joanna
Na Wspólnej przed całe Lato od poniedziałku do czwartku 20:15 TVN Będzie gorąco...
odpowiedź
User
rycho
Płatne telewizje wykańczają sport. Chętnie zobaczyłbym wyniki Ligi Mistrzów w TVP i Polsat Premium. Pewnie wcale nie są lepsze.
odpowiedź