SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Orlen chce kupić wydawcę „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”

PKN Orlen prowadzi wstępne rozmowy dotyczące przejęcia Gremi Media, wydawcy m.in. „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”, od firmy KCI kontrolowanej przez Grzegorza Hajdarowicza - podał Onet. Prezes Orlenu Daniel Obajtek inwestycje w sektor mediów miał ustalić wiosną br. z prezesem PiS Jarosławem Kaczyńskim.

Od lewej: prezes Orlenu Daniel Obajtek i właściciel KCI Grzegorz HajdarowiczArticle

Informację o rozmowach Orlenu dotyczących kupna Gremi Media podał w sobotę wieczorem Onet, powołując się na trzy nieoficjalne źródła: w jednej z tych spółek i dwa w rządzie. Według portalu rozmowy toczą się w takiej poufności, że nie wiedzą o nich wszyscy członkowie zarządu Orlenu.

Jedna z osób z kierownictwa koncernu paliwowego zapewniła Onet, że takie rozmowy nie są prowadzone, natomiast zaznaczyła, że do firmy od miesięcy docierały sygnały od właściciela Gremi Media o chęci do sprzedaży wydawnictwa.

Większościowym akcjonariuszem Gremi Media jest firma KCI kontrolowana przez spółki Grzegorza Hajdarowicza. Prezes KCI Piotr Łysek nie odpowiedział na pytania Onetu, natomiast Hajdarowicz przekazał portalowi: „Od ponad dwóch miesięcy nie ma mnie w Polsce, poza tym proszę rozmawiać w zasygnalizowanych sprawach z Prezesem spółki, która jest właścicielem i dysponentem akcji Gremi Media SA. Pozdrawiam z São Paulo”.

Z kolei Orlen podkreślił, że w segmencie mediów i marketingu skupia się na spółkach Sigma Bis, Ruch i Grupy Polska Press, a w kolejnym mailu zapewnił: „nie prowadzimy rozmów w sprawie z Gremi Media” (zaznaczmy, że Gremi Media nie będzie stroną, tylko przedmiotem ewentualnej transakcji).

Obajtek uzgodnił repolonizację z Kaczyńskim?

Według informatorów Onetu z obozu rządzącego wiosną br. prezes Orlenu Daniel Obajtek długo rozmawiał z prezesem PiS Jarosławem Kaczyńskim o możliwych inwestycjach w sektor mediów.

Obajtek miał przekonywać szefa partii rządzącej, że obecnie spółki medialne można kupić stosunkowo tanio. Jako potencjalne cele akwizycyjne wskazano m.in. wydawców niektórych tytułów prasowych (ogólnopolskich i regionalnych) i serwisów internetowych, a także nadawcę ogólnokrajowej stacji radiowej.

Politycy obozu rządzącego ustawę dotyczącą dekoncentracji kapitałowej rynku mediów, czasami określanej też jako repolonizacja, zapowiadali od kilku lat. Podkreślali silną pozycję zagranicznych firma w niektórych sektorach mediów. Różne warianty przepisów przygotowano w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, ale nie skierowano ich do Sejmu.

Do tematu repolonizacji mediów politycy Zjednoczonej Prawicy wrócili w lipcu br. zaraz po wygranych przez Andrzeja Dudę wyborach prezydenckich. Joanna Lichocka, posłanka PiS i członkini Rady Mediów Narodowych, w połowie sierpnia zapewniała, że przepisami w tym zakresie Sejm zajmie się jesienią.

Hajdarowicz właścicielem „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” od prawie dekady

Holding Grzegorza Hajdarowicza grupę kapitałową Gremi Media (wówczas działającą pod nazwą Presspublica) przejął prawie 10 lat temu. W połowie 2011 nabył 51 proc. jej udziałów Presspubliki od brytyjskiego funduszu Mecom za 80 mln zł, a kilka miesięcy później kupił pozostałe 49 proc. za 55 mln zł od państwowej firmy.

Wiosną 2016 roku zawiadomienie do krakowskiej prokuratury dotyczące domniemanych nieprawidłowości przy sprzedaży pakietu należącego do spółki Skarbu Państwa złożył ówczesny minister Skarbu Państwa Dawid Jackiewicz. Śledztwo było kilkakrotnie przedłużane, nikomu nie postawiono zarzutów.

Z końcem 2016 roku grupa Gremi Media zrezygnowała z dalszego wydawania miesięczników „Bloomberg Businessweek” i „Sukces”, ten drugi właśnie wrócił na rynek jako wydanie specjalne dla prenumeratorów „Rzeczpospolitej”.

Gremi Media przede wszystkim wydaje dzienniki „Rzeczpospolita” i „Parkiet”, ich portale internetowe oraz miesięcznik „Uważam Rze Historia”, a także ma 78,1 proc. akcji firmy E-Kiosk zajmującej się cyfrową dystrybucją prasy i książek.

W trzecim kwartale br. grupa kapitałowa Gremi Media zanotowała spadek przychodów o 10,4 proc. do 23,17 mln zł i zysku netto z 3,32 do 3,03 mln zł.

Gremi Media od trzech lat na giełdzie, KCI ma trzy czwarte akcji

Przez ostatnie cztery lata KCI w serii transakcji sprzedało mniejszościowe pakiety akcji Gremi Media. W połowie 2017 roku za 36,66 mln zł zbyła grupie inwestorów, m.in spółce ówczesnego właściciela Ruchu i amerykańskiemu funduszowi North Base Media.

W listopadzie 2017 roku Gremi Media zadebiutowało na rynku bocznym warszawskiej giełdy.

W połowie ub.r. KCI w strategii na lata 2019-2030 zapowiedziało, że zmniejszy zaangażowanie kapitałowe w Gremi Media do poziomu 40-60 proc. oraz będzie inwestować w park edukacji i rozrywki Alvernia Planet przejęty od Stanisława Tyczyńskiego.

W ciągu ostatniego półtora roku KCI sprzedało kilka pakietów akcji Gremi Media za ponad 10 mln zł, większość po 147 zł za sztukę. Przykładowo w czerwcu br. zbyło 6,67 proc. akcji Gremi Media za 3,99 mln dolarów luksemburskiej spółce FBNK Finance należącej do Facebank Group.

W konsekwencji obecnie KCI ma walory stanowiące 76,59 proc. kapitału i dające 82,44 proc. głosów na walnym zebraniu Gremi Media. Przy kursie 168 zł kapitalizacja tej drugiej spółki wynosi 286,9 mln zł.

W ub.r. firma zanotowała wzrost przychodów sprzedażowych ze 101,84 do 107,94 mln zł, zysku operacyjnego z 2,28 do 8,46 mln zł oraz zysku netto z 6,43 do 14,4 mln zł. Na początku lipca br. wypłaciła akcjonariuszom 3,69 mln zł dywidendy, po 2,16 zł na akcję.

Orlen przejmuje Ruch i Polska Press

W zeszły poniedziałek PKN Orlen ogłosił przejęcie wydawnictwa Polska Press od niemieckiego koncernu Verlagsgruppe Passau. Według nieoficjalnych informacji zapłaci za wydawnictwo ok. 120 mln zł. Na razie zawarto przedwstępną umowę, transakcja musi zostać zaakceptowana przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dlaczego Orlen przejmuje Polska Press? - Dostęp do 17,4 milionów użytkowników portali zarządzanych przez Polska Press, skutecznie wzmocni sprzedaż całej Grupy Orlen, zoptymalizuje koszty marketingowe i umożliwi dalszą rozbudowę narzędzi big data. Podejmujemy działania, które wpisują się w nową strategię PKN Orlen do 2030 r. i będą efektywnie wspierać dynamiczny rozwój sieci detalicznej - uzasadnił Daniel Obajtek.

Zapowiedział, że koncern paliwowy zamierza formalnie przejąć Polska Press Grupę do końca stycznia. - Oczywiście na razie ta umowa jest umową warunkową i warunkiem jej finalizacji jest zgoda UOKiK-u. Sądzę, że formalnie powinniśmy przejąć Polska Press do końca stycznia - dodał Daniel Obajtek.

W portfolio prasowym Polska Press Grupy jest ponad 20 dzienników regionalnych („Dziennik Bałtycki”, „Dziennik Łódzki”, „Dziennik Zachodni”, „Gazeta Krakowska”, Głos Wielkopolski”, „Kurier Lubelski”, „Polska Metropolia Warszawska”, „Express Ilustrowany”, „Gazeta Krakowska”, „Dziennik Polski”, „Gazeta Lubuska”, „Gazeta Pomorska”, „Kurier Poranny”, „Gazeta Współczesna”, „Nowa Trybuna Opolska”, „Echo Dnia”, „Gazeta Codzienna Nowiny”, „Głos Dziennik Pomorza”, „Express Bydgoski” i „Nowości Toruńskie”), a także prawie 150 tygodników lokalnych (m.in. „Nasza Historia”, „Moto Salon”, „Moto Salon Classic”, „Strefa Biznesu”, „Strefa Agro”) oraz bezpłatna gazeta „Naszemiasto.pl”.

Firma wydaje też ok. 500 serwisów internetowych, głównie Naszemiasto.pl i portale poszczególnych tytułów prasowych. Na początku br. sprzedała serwis ogłoszeniowy Gratka.pl do Ringier Axel Springer Media (wydającego w Polsce m.in. Onet, „Fakt”, „Newsweek” i „Forbesa”).

Jak analizowaliśmy szczegółowo w lipcu, grupa kapitałowa Polska Press w ub.r. zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 6,5 proc. do 398,44 mln zł oraz zysku netto z 9,64 do 8,59 mln zł. Wpływy ze sprzedaży gazet zmalały o 8,9 proc., z reklam - o 4,9 proc., a liczba pracowników - o 107 do 2 126.

Pod koniec listopada zgodnie z planem ogłoszonym w połowie br. Orlen objął 65 proc. akcji Ruchu, przez ostatnie ponad dwa lata prowadzącego restrukturyzację. Wcześniej kupił od niego i oddał do sprzedaży komisowej zapasy produktów tytoniowych, a ostatnio pożyczył pieniądze na spłatę wierzycieli w ramach dwóch przyspieszonych postępowań układowych.

Resztę akcji Ruchu mają inne państwowe spółki: 29 proc. należy do PZU i PZU Życie, a 6 proc. do Alior Banku, wieloletniego kredytodawcy i jednego z największych wierzycieli Ruchu.

Organizacje dziennikarskie krytycznie o inwestycjach Orlenu w media

Kupno Polska Press przez Orlen krytycznie skomentowało kilka stowarzyszeń dziennikarzy i branży prasowej. - Nie możemy od was wymagać heroizmu, ale pamiętajcie: możecie stawiać opór - napisało Towarzystwo Dziennikarskie w apelu skierowanym do dziennikarzy grupy Polska Press. Zapewniło też, że będzie monitorować wszystkie ewentualne zwolnienia z pracy, jeśli takowe miałby przeprowadzić nowy właściciel.

Zarząd Stowarzyszenia Prasy Lokalnej jest zdania, że kupno Polska Press przez Orlen może rodzić nieprawidłowości podobne do tych, jakie uwidaczniają się w miejscach wydawania lokalnej prasy przez samorządy. W piątek komentarz na temat transakcji zamieścił szef wydawanej przez Polska Press "Nowej Trybuny Opolskiej", Krzysztof Zyzik. - Nigdy nie mieliśmy politycznych panów, nie chcemy widzieć, jak to jest - napisał.

Działające przy Polska Press związki zawodowe w oświadczeniu przyznały, że zmiana właściciela budzi niepokój pracowników, ale mają nadzieję, że Orlen zadba o ich interesy i wolność słowa. Krytycznie oceniły to, co z mediami zrobił niemiecki właściciel firmy - Verlagsgruppe Passau. Z kolei Stowarzyszenie Gazet lokalnych zaapelowało: „Władza niech trzyma się z dala od mediów”.

Za to zarząd główny Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich w uchwale wyraził nadzieję w związku z kupnem Polska Press przez Orlen. - Widzimy w tym szansę na przełamanie dominacji wydawnictw zagranicznych na rynku regionalnej prasy drukowanej i regionalnych portali w Polsce - stwierdziły władze SDP, apelując do Orlenu o „stworzenie przejrzystych mechanizmów gwarantujących respektowanie zasady wolności słowa, pluralizmu poglądów i niezależności dziennikarskiej”.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Orlen chce kupić wydawcę „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”

41 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Krawat
Gremi pompowało wyniki od czasu przejęcia władzy przez PiS bo wiedzieli, że będą chcieli kupić i będą gotowi przepłacić. Czy teraz znajdą jelenia?
odpowiedź
User
dont
no to popłoch w redakcjach
odpowiedź
User
widz555
Za komuny było chyba więcej tytułów prasowych niż obecnie, ale różnorodność ideologiczna występowała tylko w gazetkach podziemnych. Zdaje się idziemy w tę stronę w butach siedmiomilowych.
odpowiedź