SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

PiS chce zdobyć młodych wyborców na TikToku."Wygra ten, kto głośniej krzyczy"

Partia Prawo i Sprawiedliwość założyła profil na TikToku. W pierwszym filmie polityk PiS Tomasz Poręba zapowiada, że wokół partii rządzącej i jej działań narosło wiele manipulacji, dlatego na TikToku ugrupowanie będzie wyjaśniało, „jak czuje polskie sprawy”. Zdaniem ekspertów od social mediów, PiS chce pozyskać w ten sposób młodych wyborców, którzy nie chodzą do urn. - Wygra ten, kto głośniej krzyczy. Obecnie robi to PiS - uważa Wojtek Kardyś, ekspert ds. komunikacji internetowej.

Konto PiS na TikToku pojawiło się w środę 15 lutego. W pierwszym nagraniu europoseł PiS Tomasz Poręba przekonuje, że „media społecznościowe są zalane radykalnym, antypisowskim przekazem” i dlatego panuje „niezrozumienie tego, co robi PiS”.

Polityk podkreśla, że od 2014 roku PiS wygrywa kolejne wybory dlatego, że dotrzymuje słowa i realizuje obietnice, takie jak 500 plus, 300 plus, obniżenie wieku emerytalnego, czy zerowa stawka PIT dla młodych.

- Dlatego tutaj, w tym miejscu, będziemy wam o tym mówić, jak my czujemy Polskę, jak my czujemy polskie sprawy, co chcemy w Polsce zrobić. Tak, żebyście mieli inny punkt widzenia, alternatywny do tego, który wam się próbuje wtłoczyć w głowy, a nie ma nic wspólnego z rzeczywistością - mówi Poręba. Następnie polityk zaprasza do śledzenia konta PiS na TikToku i zapowiada, że „będzie się bardzo dużo działo i będzie bardzo ciekawie”.

@pis_org PiS wchodzi na Tik Toka - będziemy tu opowiadać Wam o tym jaką Polskę budujemy! #tomaszporęba #prawoisprawiedliwosc #PiS #dlaciebie ♬ original sound - Prawo i Sprawiedliwość

"Partie nie mogą ignorować TikToka"

- TikTok ma już w Polsce ponad 13 mln użytkowników, a każdy z nich spędza tam średnio koło 20 godzin w miesiącu, więc partie polityczne nie mogą ignorować tego medium, szczególnie w roku wyborczym. Wcześniej niektórzy politycy, z prezydentem Dudą na czele, już próbowali znaleźć pomysł na swoją obecność na TikToku. Jak dotąd jednak bez większych sukcesów – mówi portalowi Wirtualne Media Marek Gieorgica, partner zarządzający Clear Communication Group.

Jego zdaniem, TikTok to „specyficzny serwis społecznościowy, który kojarzy się głównie z rozrywką i jednocześnie wymaga tworzenia szybkich, krótkich i dynamicznych treści”.

- Jeśli politycy PiS odnajdą się w tej formule, to może uda im się zbudować zadowalającą widoczność. Zapewne chcą w ten sposób dotrzeć do najmłodszych wyborców, tych, którzy po raz pierwszy będą w tym roku głosować. Do tej pory trafiali oni na TikToku głównie na przekaz, że PiS to obciach. Teraz aktywność partii rządzącej będzie zapewne starała się ten przekaz zrównoważyć – podkreśla ekspert z CCG.

- Pomysł z pewnością dobry, warto obserwować jak uda się zrealizować to wyzwanie. Na pewno jest to zadanie ryzykowne, ale warto docenić odwagę. W 2015 roku PiS wygrał wybory dzięki sprawnym działaniom w internecie, partia rozumie więc, jaka to jest siła. Oczywiście po 8 latach rządzenia przedstawiciele partii wytworzyli bardzo dużo „”lolcontentu, który dziś żyje swoim życiem w sieci i działa na ich niekorzyść, więc wyzwanie jest podwójnie trudne. Jestem bardzo ciekaw, na ile to się uda – dodaje Marek Georgica.

"PiS ma ciekawy przekaz na TikToku"

- Zacznijmy od tego, czy na TikToku są wyborcy? Według danych reklamowych, które podaje TikTok, osób powyżej 18. roku życia jest 7 mln w tym serwisie, z czego większość to „zetki”, czyli osoby w wieku 18-25 lat. To grupa, która ma najmniejszą frekwencję w wyborach parlamentarnych – w 2019 r. głosowało zaledwie 24-25 proc. z nich. TikTok jest ważny psychologicznie, warto tam być, algorytm się tiktokizuje, natomiast urobek polityczny jest tam mały – mówi nam Michał Fedorowicz, prezes Instytutu Badań Internetu i Mediów Społecznościowych.

Ekspert zwraca też uwagę na przekaz PiS na TikToku. - Pomysł jest ciekawy. Przekaz nie jest agresywny, w stylu „idziemy po młodych”, „jesteśmy super, „powiemy wam, jak żyć”, tylko: „będziemy wam tłumaczyć kłamstwa na nasz temat”. Do tej pory żadna partia nie podchodziła tak do komunikacji – podkreśla Fedorowicz.

- Czy PiS zyska na TikToku? Na pewno tak. Jak rozmawiamy o tym, film obejrzało 2 tys. osób, ale 500 dziennikarzy napisało o tym teksty. Chodzi bardziej o otwarcie się partii na pewną grupę młodych ludzi – podsumowuje prezes IBIiMS.

PiS uruchomił profil na TikToku. Chce walczyć z antypisowskim przekazem

"PiS na TikToku skupi się na influencerach"

Innego zdania jest Wojtek Kardyś, specjalista ds. komunikacji internetowej i marketingu influencerskiego.

- W social mediach liczy się autentyczność i naturalność, której wielu politykom - zwłaszcza starszej daty - brakuje. Oczywiście, postawienie oficjalnego konta nie zaszkodzi partii rządzącej, wręcz przeciwnie, będzie można sączyć swoją narrację w dość prostej i populistycznej formie, czego mistrzami są Konfederaci ze Sławomirem Mentzenem na czele - uważa Kardyś.

- Jednak to, na czym się PiS skupi, to influencerzy. Mieliśmy niedawno przykład takiego wykorzystania tiktokera do propagandy i to będzie się dalej działo. Po co PiS ma tracić zasoby, czas i ryzykować kryzysem, jeśli może wykorzystać osoby, które mają zasięg i autentyczność? Tak więc zaczęło się już wykupywanie "billboardów" na TikToku, bo to będzie jeden z  głównych kanałów komunikacji w social mediach w tym roku, ponieważ młodzi są najbardziej chwiejnym elektoratem - dodaje ekspert.

Zdaniem Kardysia, opozycja pozostała w tyle za PiS. - Nawet nie widać, by zaczęła startować. Jakby zatrzymała się na roku 2018, gdzie wystarczył Facebook i afery w gazetach. Żyjemy w bardzo przebodźcowanych czasach, w zalewie newsów, populizmu i manipulacji i wygra ten, kto głośniej krzyczy. Obecnie robi to PiS - podsumowuje Kardyś.

TikTok ma 13 mln użytkowników w Polsce

W czwartek 16 lutego film PiS na TikToku miał nieco ponad 20 tys. odsłon, a sam profil 832 polubienia.

TikTok od kilku lat jest w czołówce najpopularniejszych platform społecznościowych w Polsce. W styczniu br. odwiedziło go 13,74 mln użytkowników, z których każdy spędził średnio 19 godzin, 21 minut i 36 sekund (dane z Mediapanelu). Profile na platformie założyło wcześniej sporo polskich polityków - zarówno z opozycji, jak i obozu rządzącego. Najpopularniejsze konta mają lider partii Nowa Nadzieja Sławomir Mentzen (592 tys. obserwujących) oraz wiceprzewodnicząca Nowej Lewicy Wanda Nowicka (502 tys.). Politycy i partie od dawna nie mogą wykupywać na TikToku reklam.

Jesienią ub.r. platforma wprowadziła kolejne ograniczenia: profile polityczne nie mogą monetyzować swoich treści.

Dołącz do dyskusji: PiS chce zdobyć młodych wyborców na TikToku."Wygra ten, kto głośniej krzyczy"

26 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
ddd
won
odpowiedź
User
Jacek
Pis robi wszystko aby utrzymać swoją totalitarną władzę i dalej łupić Polaków.
odpowiedź
User
Anty
Ale PiS to jest obciach. Materiały posłużą młodzieży jako źródło memów.
odpowiedź