SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Telewizja Polska zwiększyła w br. zatrudnienie, ma zysk po pierwszym półroczu

W pierwszej połowie br. Telewizja Polska osiągnęła ponad 80 mln zł zysku netto przy 1,5 mld zł przychodów. Z reklam i sponsoringu zarabia mniej niż planowała, zwiększyła zatrudnienie, ale tylko w centrali.

Prezes Telewizji Polskiej Jacek Kurski, fot. AKPAArticle

Telewizja Polska przedstawiła Radzie Mediów Narodowych sprawozdanie z realizacji planu ekonomiczno-finansowego za pierwszych sześć miesięcy 2021 roku.

Wynika z niego, że zatrudniała w tym okresie 2 902 osoby, z czego 2 216 w centrali, zaś 686 w oddziałach terenowych. To oznacza wzrost zatrudnienia w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego o 47 osób, ale nierównomiernie rozłożony. Po pierwszych sześciu miesiącach 2020 roku spółka zatrudniała bowiem 2 855 osób, z czego 2141 osób pracowało w zakładzie głównym, 717 – w oddziałach terenowych. Z oddziałów w ciągu roku odeszło bądź zmieniło formę zatrudnienia 31 osób, a w centrali przybyło 75 pracowników.  

Mniej z reklamy, prawie 1 mld zł z abonamentu

Przychody ze sprzedaży w pierwszym półroczu wyniosły 1,502 mld zł, wobec zakładanych 1,5 mld zł (spółka ogłasza więc 100 proc. wykonania planu).

Wpływy reklamowe sięgnęły 338, mln zł wobec zakładanych 368,09 mln zł, a ze sponsoringu - 59,06 mln zł (planowano 62,19 mln zł). Niższe osiągi TVP tłumaczy niestabilną sytuacja na rynku reklamy w związku z epidemię.

Prawie dwie trzecie przychodów TVP wynika z abonamentu i rekompensaty abonamentowej. Wpływy w tym obszarze wyniosły 986,05 mln zł. Natomiast przychody określone jako pozostałe (m.in. ze sprzedaży licencji do treści) sięgnęły 85,86 mln zł wobec planowanych 71,48 mln zł.

Koszty działalności operacyjnej nadawcy w omawianym okresie wyniosły 1,409 mld zł wobec zakładanych 1,610 mld zł. Z kolei wynik ze sprzedaży brutto zakładano że będzie na minusie (-110,77 mln zł), ale finalnie po pierwszym półroczu jest dodatni - wyniósł 93,3 mln zł.

Plan zakładał także, że wynik netto po 6 pierwszych miesiącach roku będzie także na minusie. Wynosić miał -117,13 mln zł, ale ostatecznie – jak podaje w podsumowaniu spółka – osiągnięto 80,63 mln zł zysku netto.

NIK: koszty operacyjne TVP rosną

W opublikowanym niedawno raporcie NIK, kontrolerzy zaznaczyli, że globalnie wpływy z reklamy i sponsoringu Telewizji Polskiej spadły o 3 proc. w 2019 r. w porównaniu do 2014 r. Urzędnicy jako przyczynę wskazują malejącą widownię w wieku 16–59 lat (z 27,1 proc. w 2014 r. do 23,2 proc. w 2019 r.) oraz w zmiany czasu przeznaczonego na reklamy.

Jak wyliczył NIK, przychody ze sprzedaży Telewizji Polskiej w 2019 r. wyniosły 2,7 mld zł (w tym m.in.: z reklamy 745 mln zł, sponsoring 128,7 mln zł, abonament 1,4 mld zł) i były wyższe o 81 proc. niż w 2014 r. – blisko 1,5 mld zł. Koszty działalności operacyjnej spółki w 2019 r. były wyższe o 67 proc. w porównaniu do 2014 r. (wyniosły one: w 2014 r. – 1,46 mld zł, w 2015 r. – 1,52 mld zł, w 2016 r. – 1,65 mld zł, w 2017 r. – 1,69 mld zł, w 2018 r. – 2,07 mld zł i w 2019 r. – 2,44 mld zł).

W 2019 r. najwyższe pozycje tych kosztów to usługi obce (27,5 proc.) oraz wynagrodzenia (21 proc.). Koszty usług obcych w 2019 r. były wyższe w stosunku do 2014 r. o 82 proc., "głównie ze względu na znaczący wzrost wolumenu produkcji realizowanej przez spółkę" - opisuje Najwyższa Izba Kontroli.

W ub.r. TVP z ponad 3 mld zł wpływów

Rok 2020 zakończył się dla Telewizji Polskiej zyskiem w wysokości 198 mln zł, z tego 9 mln zł publiczny nadawca przeznaczył na nagrody z zysku. Przychody ze środków publicznych (abonamentu i rekompensaty) wyniosły ponad 2 mld zł - wynika ze sprawozdania przekazanego na początku roku Radzie Mediów Narodowych.

Przychody publicznej telewizji wyniosły w sumie 3,036 mld zł (to więcej o 330 mln w stosunku do 2019 roku). TVP zanotowała też zanotowała 740 mln zł przychodów z reklam i sponsoringu, co było wynikiem mniejszym o 12 proc. w stosunku do 2019 roku, a w porównaniu do 2018 – o ponad 18 proc.

Koszty działalności TVP były w 2020 roku większe o 120 mln zł w porównaniu do poprzedniego roku i wyniosły 2,816 mld zł. Było to mniej o 250 mln zł niż przewidywał nadawca, który wskazał, że ograniczenie wydatków było wymuszone przez pandemię i było wynikiem m.in. odwołania imprez sportowych oraz wstrzymania produkcji w okresie lockdownu.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Telewizja Polska zwiększyła w br. zatrudnienie, ma zysk po pierwszym półroczu

12 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gosc
Dajcie jakiejkolwiek spółce 2 miliardy i będzie wykazywać zyski. Naprawdę żałosna socjalistyczna ekonomia- tvp jest deficytowa, defrauduje kasę
odpowiedź
User
Jak
Tak zatrudnia więcej ale na zlecenie lub na firmię i tego nie wykazuje. Dużo osób pracuje na umowach śmieciowych
odpowiedź
User
Iryk
Żenada że oglądać się nie da TVP
odpowiedź