Poczta Polska w trzy lata zainwestuje 1,2 mld zł. Zapowiada e-listy urzędowe, e-commerce i prace nad doręczeniami przez drony

Cyfryzacja usług jest jednym z najważniejszych strategicznych celów, jakie Poczta Polska stawia sobie na najbliższe trzy lata. Spółka zapowiada także budowanie preferencyjnych relacji z największymi platformami zakupowymi oraz uruchomienie własnej platformy e-commerce. W środę firma przedstawiła strategię na lata 2021-2023.

jk
jk
Udostępnij artykuł:

Transformacja cyfrowa, wzrost efektywności, nowoczesność, ale także partnerstwo i ekologia – to główne obszary rozwoju Poczty Polskiej na najbliższe lata. Usługami, na których w tym czasie skoncentruje się Spółka są przesyłki kurierskie (rynek KEP – kurier, ekspres, paczka), związane z dynamicznie rosnącym rynkiem e-commerce, usługi i produkty cyfrowe oraz szeroko rozumiana logistyka.

Urzędowe e-listy od października

Poczta zapowiada, że w 2021 roku pierwsze urzędowe e-listy będą wysyłane od 1 października. Spółka stanie się operatorem cyfrowym i będzie odpowiedzialna za obsługę e-korespondencji. Wdroży także korespondencję hybrydową (automatyczny wydruk i kopertowanie listów wysyłanych elektronicznie), czyli opcję skierowaną do obywateli preferujących otrzymywanie korespondencji w formie papierowej.

- Coraz więcej Polaków chce korzystać z cyfrowych udogodnień, a naszym zadaniem jest wychodzić naprzeciw tym oczekiwaniom. E-doręczenia to nowa era funkcjonowania administracji i Poczty Polskiej. To rewolucja w doręczeniach – stwierdził minister Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Od stycznia działa już e-Skrzynka Poczty Polskiej dla zwykłej, nie urzędowej korespondencji. 

Własna platforma e-commerce

W tym roku Poczta wprowadzi też nowy format usług kurierskich Pocztex. Klienci otrzymają uproszczoną, znacznie bardziej dopasowaną do ich potrzeb ofertę, w nowym standardzie. Działania w zakresie nowego Pocztexu już się rozpoczęły - pocztowcy pracują nad logistyką, aby wszystkie przesyłki kurierskie doręczać zgodnie z oczekiwaniami sklepów internetowych i ich klientów (D+1) już następnego dnia, a więc w standardzie, który obecnie zapewnia usługa Pocztex Ekspres 24.  

Strategia na najbliższe lata zakłada także rozwijanie przewag konkurencyjnych związanych z multikanałowością obsługi klientów, budowanie preferencyjnych relacji z kluczowymi graczami rynku e-commerce (np. platformy zakupowe) oraz uruchomienie własnej platformy e-commerce. W 2021 Poczta będzie dysponowała dodatkowymi 500 automatami paczkowymi, a w roku 2022 ich liczba wzrośnie do 2 000.  Zwiększy się także liczba posiadanej już sieci punktów odbioru z obecnych 13 400 do 20 000.

Drony mają doręczać przesyłki

Operator Pocztowy planuje też dalszy rozwój usług logistycznych. Do obecnie realizowanych przesyłek paletowych krajowych i międzynarodowych dołączą przewozy całopojazdowe, cargo lotnicze i oceaniczne. Rosnąca liczba obsługiwanych paczek i przesyłek paletowych wymaga także nowych powierzchni hal. Jedna z pierwszych, nowych sortowni powstanie w Warszawie. Zostanie ona wyposażona w nowo zakupioną, czwartą maszynę sortującą. Budowę kolejnych sortowni zaplanowano w: Łodzi, Szczecinie, Olsztynie, Białymstoku i Rzeszowie.

Poczta Polska zapowiada, że będzie poszukiwać nowych rozwiązań i technologii, które zautomatyzują niektóre jej procesy . Planowane są prace m.in. nad wykorzystaniem robotów w procesach logistycznych oraz dronów doręczających przesyłki.

Spółka zakłada, że na inwestycje (przede wszystkim na logistykę i cyfryzację) w najbliższych 3 latach wyda 1,2 mld złotych. Finansowanie w dużej mierze będzie uzależnione od sytuacji gospodarczej wywołanej pandemią. Część wydatków spółka planuje pokryć ze środków własnych, ale istotne ma być pozyskanie finansowania ze źródeł zewnętrznych.

Poczta Polska ma w całym kraju 7,6 tys. placówek, filii i agencji pocztowych. Zatrudnia ok. 80 tys. pracowników, z czego ponad 30 tys. to listonosze i kurierzy. W 2018 roku firma zanotowała 6,77 mld zł skonsolidowanych wpływów sprzedażowych i 67,7 tys. zł straty netto, wobec 6,34 mld zł przychodów i 35,5 tys. zł straty netto rok wcześniej. Na koniec 2020 roku zatrudniała 78 tys. pracowników.

W lutym br. operator poinformował działające w spółce organizacje związkowe o zamiarze przeprowadzenia zwolnień grupowych w okresie od 1 czerwca do końca 2021 roku. Redukcja zatrudnienia w ramach programu ma wynieść około 2 tysięcy etatów.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości
Materiał reklamowy

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style