SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Podatek cukrowy dobija producentów napojów

Od kiedy wprowadzono podatek cukrowy, średnie ceny wzrosły od 4 proc. do ponad 25 proc. - pokazują dane NielsenIQ. Wolumen kategorii napojowych skurczył się o 14 proc. Najbardziej wzrosła cena napojów gazowanych, a jednocześnie najgłębiej spadła ilość kupowanych produktów.

fot. Shutterstock.comArticle

W roku 2020, jeszcze przed wprowadzeniem podatku cukrowego, Polacy wydali na napoje bezalkoholowe 16,8 mld złotych, mniej o ponad 680 mln złotych niż rok wcześniej. Spadkowi wartości o 4 proc.towarzyszył jednoczesny spadek wolumenu (sprzedaży w litrach) o 6 proc.i ilości sprzedanych sztuk produktu o 10 proc. To oznacza, że kupiliśmy o 640 mln sztuk napojów mniej niż rok wcześniej.

Jak mówi Agnieszka Bujak, client business partner w NielsenIQ, dwa pierwsze miesiące tego roku to kontynuacja trendu spadkowego.

- W przypadku wybranych kategorii - spadki były nawet na dwucyfrowym poziomie. Widzimy więc już nie tylko negatywny wpływ zmiany zachowań pod wpływem pandemii, ale także pod wpływem wzrostu ceny - komentuje Bujak. Regulacje dotyczą jednak 59 proc.wartości koszyka napojowego.

Trudny czas dla kategorii napojów

Jak wynika z danych NielsenIQ, do stycznia do lutego br., uśredniona cena wszystkich produktów napojowych objętych podatkiem wzrosła prawie o 10 proc.przy jednoczesnym spadku wolumenu o 14%.

- Dla porównania cena kategorii nieobjętych podatkiem wzrosła tylko o 0,8%, a wolumen spadł o 4,4 proc. Na większości poszczególnych kategoriach widzimy tę samą zależność - im większy wzrost ceny, tym spadek wolumenu kategorii głębszy - komentuje Agnieszka Bujak.

Najmocniejsze spadki dotknęły napojów gazowanych. Średnia cena za litr produktu wzrosła o 26,5 proc., a wolumen kategorii spadł o 16 proc.(styczeń-luty 2021 vs rok wcześniej).

W lutym 2021 Polacy kupili najmniej litrów napojów gazowanych od ponad dwóch lat - wynika z danych NielsenIQ.

- Napoje gazowane to kategoria, która ma najtrudniej także ze względu na trudności w reformulacji produktu. Obserwacje z wielu rynków pokazują, że konsumenci nie chcą zmian w smaku swoich ulubionych marek. Alternatywą są warianty light i bez cukru, ale to wciąż mniejsza część całej kategorii. Popularną strategią w tej kategorii jest tzw. downsizing, czyli zmiana pojemności butelki na mniejszą, dzięki czemu możliwe jest utrzymanie niższej ceny za produkt. - dodaje Agata Koper, client business partner w NielsenIQ.

W lepszej sytuacji są napoje energetyczne. Kategoria zanotowała wzrost wolumenu o 0,8 proc.w okresie styczeń-luty 2021 vs rok wcześnie), mimo wzrostu średniej ceny za produkt o 10,4 proc.

- Warto pamiętać, że to kategoria, która rozwija się dynamicznie od lat i jako jedyna w koszyku napojów wciąż rosła nawet w czasie pandemii +6,5 proc. Widzimy więc, że jej popularność i popyt, póki co pozwalają uniknąć spadków sprzedaży, choć zdecydowanie widać osłabienie trendu wzrostowego - analizuje Agata Koper.

Najciekawiej prezentuje się kategoria soków i nektarów - czyli tam, gdzie producenci stosunkowo łatwo mogli zmienić skład produktu, np.. przez dodanie zagęszczonego soku owocowego kosztem cukru.

- Dane NielsenIQ ze stycznia i lutego pokazują, że średnia cena za litr tych segmentów nawet spadła o 2 proc. Wciąż jednak nie uchroniło to napojów i nektarów przed 10 proc.spadkiem wolumenu, który jest jednak kontynuacją długoterminowego trendu spadkowego - mówi Agata Koper.

Zmiany nawyków konsumenckich w odpowiedzi na podatek cukrowy

Jak pokazują dane NielsenIQ, konsumenci zareagowali na nowy podatek, zmieniając miejsce zakupu napojów ze małych sklepów na rzecz sklepów wielkoformatowych.

- Widać więc, że konsument zmienia miejsca zakupu ze względu na cenę i wybiera te, gdzie produkty są tańsze. Kupuje mniej impulsowo niż wcześniej. Inną strategią konsumentów jest wybór mniejszej pojemności butelki i nie chodzi o downsizing wprowadzony przez producenta, ale ich własny wybór. Np. w kategorii napojów gazowanych największe pojemności typu 2 l czy 2,25 l tracą na korzyść mniejszych:  1,5 l czy 1,75 l - komentuje Agnieszka Bujak.

Podatek cukrowy od nowego roku

Podatek cukrowy wszedł w życie z początkiem 2021r. Jest to dodatkowa opłata od napojów słodzonych, podzielona na część stałą i zmienną. Część stała wynosi 50 gr za każdy litr napoju słodzonego oraz dodatkowo 10 gr za każdy litr napoju z dodatkiem tauryny lub kofeiny. Część zmienna to 5 gr za każdy 1 gram cukru w napoju powyżej 5 gramów na 100 ml napoju. Część stała w wysokości 50 gr/ 1 l dotyczy także napojów słodzonych słodzikami.

Na łamach Wirtualnemedia.pl informowaliśmy, że popularne napoje, głównie gazowane typu cola, w dużych sieciach handlowych podrożały od nowego roku nawet o 40 procent.

Wprowadzająca podatek cukrowy ustawa zmieniająca przepisy w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów, dotyczy także butelek napojów alkoholowych o objętości nieprzekraczającej 300 ml, czyli tzw. małpek.

Przedstawione dane sprzedażowe pochodzą z kanałów monitorowanych przez NielsenIQ: hipermarkety, supermarkety, dyskonty, duże sklepy spożywcze (101-300m2), średnie sklepy spożywcze (41-100m2), małe sklepy spożywcze (do 40m2), sklepy winno-cukiernicze, stacje benzynowe, kioski.  Koszyk napojów bezalkoholowych pokrywa następujące kategorie: napoje gazowane, woda butelkowana, soki, nektary, napoje, piwo bezalkoholowe, ice-tea, napoje energetyczne i izotoniczne, kawa mrożona.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Podatek cukrowy dobija producentów napojów

16 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
tonieja
"popularne napoje, głównie gazowane typu cola, w dużych sieciach handlowych podrożały od nowego roku nawet o 40 procent." Nawet o 40% - to ile podrożała cola light marki Auchan, jeśli z 2,19 podrożała do ok. 4,89 - podrożała o 123%. A downsizing - bardziej już oszukiwać nie mogą - widać na przykładzie "Ptasiego mleczka" - dawna waga - 500g, teraz już nawet 360g, a cena rośnie....
odpowiedź
User
iuu
im mniej gazowanej wody z cukrem tym lepiej - trucizna
odpowiedź
User
J
W sumie taki miał być cel tego podatku, więc o co afera?
odpowiedź