SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polacy nie wierzą w dobre intencje mediów, co trzeci nie ufa mediom publicznym

65 proc. Polaków nie ufa informacjom wyczytanym w gazetach, 67 procent nie wierzy w to, co słyszy w radiu i telewizji. Co trzeci Polak nie ufa mediom publicznym - wynika z sondażu zrealizowanego przez Ipsos. - Jesteśmy nastawieni krytycznie i do mediów publicznych i komercyjnych, zależy jakie mamy poglądy polityczne - komentuje dla portalu Wirtualnemedia.pl medioznawca Maciej Myśliwiec.

Fot. PixabayFot. Pixabay

Coroczne badania Ipsosu „Trust in Media” objęło odbiorców mediów w 27 krajach z całego świata. Okazało się, że nie tylko Polacy nie ufają mediom - ludzie we wszystkich badanych krajach byli podzieleni co do tego, czy ufają tradycyjnym przekaźnikom informacji. - Ale poziom zaufania do mediów różni się na poziomie rozmaitych krajów - czytamy we wprowadzeniu do raportu. IPSOS wskazuje na dwa decydujące o tym czynniki: rozpowszechnienie fałszywych informacji bez sprawdzenia i wątpliwości, jakie mamy co do intencji mediów.

65 procent Polaków nie wierzy w to, co przeczyta w gazecie. Mniej zaufania do gazet mają tylko mieszkańcy Serbii (88 proc.) Węgrzy (76 proc.) 67 proc. polskich odbiorców podchodzi nieufnie do informacji płynących z radia i telewizji. W tej kategorii zajmujemy przedostatnie miejsce - gorzej z zaufaniem w tej kwestii jest tylko w Serbii.

62 proc. Polaków nie ufa informacjom zamieszczanym na portalach internetowych (52 proc. nie ma zaufania, 10 proc. „zdecydowanie nie ufa”). Aż 47 proc. badanych Polaków oświadczyło, że rozpoznaje fake newsy zamieszczane w prasie (średnia w badaniu - 52 proc.), 53 proc. identyfikuje je w telewizji i radiu(tu średnia także wynosi 52 proc.), zaś 56 proc. Polaków identyfikuje fałszywe wiadomości w internecie (przy średniej ogólnej 62 proc.).

Ponad połowa Polaków zapytanych przez Ipsos (56 proc.) zadeklarowało, że wierzy za to w informacje przekazywane im przez ludzi, których znają. 17 proc. odpowiedziała, że „zdecydowanie im ufa”. Jedno z pytań dotyczyło też ważności przekazywanych przez media informacji. W tej kategorii 54 proc. Polaków odpowiedziało, że gazety informują o sprawach ważnych i potrzebnych, a 58 proc. badanych wskazało na ważność informacji z telewizji.

Polacy krytyczni wobec mediów publicznych

Twórcy raportu podkreślają, że na całym świecie opinie o tym, czy można ufać nadawcom publicznym bardziej niż prywatnym, są mocno podzielone. - W Indiach, Peru, Szwecji i Niemczech respondenci darzą większym zaufaniem nadawców publicznych. Z drugiej strony na Węgrzech i w Polsce większość odbiorców mediów ufa bardziej prywatnym nadawcom. Wyniki te wskazują, że nie można nakreślić globalnego trendu w zakresie zaufania do nadawców, ale poziom zaufania zależy od specyficznej dla danego kraju sytuacji organizacji i kontroli usług nadawczych - czytamy w podsumowaniu raportu.

Jedna trzecia Polaków nie ufa mediom publicznym i źle je ocenia, jedna trzecia badanych uda im i ocenia je dobrze.

Tylko 27 proc. Polaków uważa, że media publiczne zapewniają programy wysokiej jakości. Przeciwnego zdania jest połowa respondentów.

Zdaniem medioznawcy Macieja Myśliwca z raportu wynika, że Polacy są krytycznie nastawieni do wszystkich mediów, bez rozróżniania ich na prywatne i publiczne. - Wszystko zależy od tego po jakiej w stronie sceny politycznej ulokowali swoje poglądy. Jednak brak zaufania w ogóle do mediów może wynikać z tego, że rozczarowują się oni informacją otrzymywaną z kanałów masowych. Ta informacja jest szybka, niesprawdzona, bo zależy autorowi na czasie. Często jest przygotowana niechlujnie - komentuje w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl.

Myśliwca nie zaskakuje fakt, że bardziej ufamy informacji od osoby bliskiej niż od mediów. - To jest oparte o kwestie stricte kulturowe: bliskim po prostu powinno się ufać. Niemniej jednak powinniśmy pamiętać, że nie wiadomo skąd nasi bliscy biorą informacje i czy coś, co przekazali nam, jest wiarygodne. Bardzo ciężko dziś oddzielić fake news o informacji prawdziwej i nie każdy ma kompetencje żeby to zrobić.

Badanie przeprowadzono w 27 krajach na całym świecie za pośrednictwem systemu Ipsos Online. Kraje raportujące w tym wydaniu to: Argentyna, Australia, Belgia, Brazylia, Kanada, Chile, Chiny, Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Węgry, Indie, Włochy, Japonia, Malezja, Meksyk, Peru, Polska, Rosja, Arabia Saudyjska, Serbia , RPA, Korea Południowa, Hiszpania, Szwecja, Turcja i Stany Zjednoczone. Pomiędzy 25 stycznia a 8 lutego br. przepytano 19 541 osób w wieku 16-74 lata.

Dołącz do dyskusji: Polacy nie wierzą w dobre intencje mediów, co trzeci nie ufa mediom publicznym

15 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gosc
Nie ma żadnych mediów publicznych, są media państwowe o bolszewickich korzeniach zresztą działające na koszt suwerena wbrew jego woli. Co robi komercja jest średnio interesujące, bo robi to na własny rachunek.
odpowiedź
User
Gosc
Nie ma żadnych mediów publicznych, są media państwowe o bolszewickich korzeniach zresztą działające na koszt suwerena wbrew jego woli. Co robi komercja jest średnio interesujące, bo robi to na własny rachunek.
odpowiedź
User
Polak
Polacy na wszystko narzekają, nie tylko na media publiczne i prywatne. Co by się nie działo, zawsze jest źle. To nasza najgorsza narodowa cecha. Z dwojga złego już wolę czasem włączyć TVP i posłuchać, że jest dobrze, że coś się udaje, niż TVN, gdzie od jesieni 2015 w Polsce jest bardzo źle. Ani jedni, ani drudzy nie mówią pełnej prawdy, ale wychodzę z założenia, ze w życiu trzeba szukać pozytywów, w każdej sytuacji.
odpowiedź