SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Polscy użytkownicy Facebooka coraz starsi i mniej wykształceni

Połowa polskich internautów odwiedzających Facebooka jest w wieku 15-34 lat, 59 proc. ma wykształcenie średnie lub wyższe, a 36 proc. jest ze wsi. W ostatnich latach najbardziej wzrosła liczba użytkowników mających powyżej 35 lat i średnie wykształcenie oraz mieszkających na wsi. Szczegóły w raporcie Wirtualnemedia.pl.

Article

Według Megapanelu PBI/Gemius w listopadzie ub.r. Facebooka odwiedziło 15,73 mln polskich internautów. To o 2,4 mln więcej niż rok wcześniej (co daje wzrost o 15,2 proc.), o 3,4 mln więcej niż dwa lata wcześniej (wzrost o 21,5 proc.), a o 6,6 mln więcej niż trzy lata wcześniej. Tym samym w ciągu trzech lat zasięg portalu wzrósł o 42 proc.

Przy czym nie wszyscy wśród odwiedzających Facebooka mają na nim konto, ponieważ spora część znajdujący się na nim treści (głównie na fanpage’ach) jest dostępna dla każdego. Według danych Socialbakers profile w serwisie ma obecnie 13,2 mln polskich użytkowników.

>>> Facebook kończy 10 lat. Jak zmienił internautów i e-marketing?

Wśród wszystkich polskich internautów, którzy w listopadzie ub.r. odwiedzili Facebooka, zdecydowanie największe grupy wiekowe tworzą osoby w wieku 15-24 i 25-34 lat. Tych pierwszych było 3,89 mln, a drugich - 4,06 mln. Razem stanowili 50,6 proc. ogółu użytkowników portalu. Z kolei 2,88 mln odwiedzających serwis miało 35-44 lat, stanowiąc 18,3 proc. wszystkich - wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.

Internauci z pozostałych grup wiekowych stanowili łącznie 30,1 proc. użytkowników Facebooka. 1,65 mln to osoby w wieku 7-14 lat (10,5 proc. wszystkich), 1,69 mln w wieku 45-54 lat (10,8 proc.), a 1,55 mln w wieku 55 lat i więcej (9,9 proc.).


W ostatnich trzech latach Facebook zyskiwał użytkowników w każdej grupie wiekowej. Co ciekawe, najbardziej zwiększyła się popularność portalu wśród osób w wieku 35-44 oraz 55 i więcej lat. W obu grupach liczba jego użytkowników przez trzy lata podwoiła się - w pierwszej z 1,37 do 2,88 mln, a w drugiej z 718 tys. do 1,55 mln.

Wśród pozostałych internautów ten wzrost wyniósł od 50 do 72 proc. Najmniejszy był wśród osób w wieku 15-24 lat (z 2,59 do 3,89 mln), a najwyższy wśród użytkowników w wieku 25-34 lat (z 2,36 do 4,06 mln).

Ogółem Facebook w ciągu trzech lat wśród polskich internautów w wieku 7-14 lat zyskał 600 tys. użytkowników, w wieku 15-24 - 1,3 mln, w wieku 25-34 - 1,7 mln, w wieku 35-44 - 1,5 mln, w wieku 45-55 - 642 tys., a w wieku 55 i więcej - 835 tys.


W efekcie grono polskich użytkowników Facebooka nieznacznie się zestarzało. Osoby w wieku 7-14 lat w listopadzie ub.r. stanowiły w nim 10,5 proc., o 1 pkt proc. mniej niż trzy lata wcześniej, a osoby w wieku 15-24 lat - 24,7 proc., o 3,6 pkt proc. mniej. Za to udział użytkowników w wieku 35-44 lat wzrósł o 3,3 pkt proc., do 18,3 proc., a tych w wieku 55 lat i więcej - o 2 pkt proc., do 9,9 proc.

Tym samym największą grupę użytkowników portalu nie stanowiły już osoby w wieku 15-24 lat, tylko 25-34 lat. W poprzednich latach tych pierwszych było o 200-360 tys. więcej, natomiast w listopadzie ub.r. już o 170 tys. mniej niż drugich.

- Te zmiany wynikają z kilku nakładających się na siebie czynników: przede wszystkim pokolenie pierwszych użytkowników tego portalu się po prostu starzeje i zasila grono w wieku 34-44 lata; do tego przedziału wiekowego też stale napływają osoby dopiero rozpoczynające swoją zabawę z social media, więc ta grupa dość naturalnie staje się dominująca - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Dorota Brzozowska, research manager w agencji Mint Media. - Pokolenie 55+ to nowi użytkownicy: znaleźli się na Facebooku z ciekawości albo z potrzeby... bycia obecnym w życiu własnych dzieci. Kto z nas, pokolenia pierwszych facebookowiczów,  jeszcze nie ma swoich własnych rodziców na Facebooku? Mój ojciec nie tylko odkrył Facebooka, ale też założył i moderuje własny fanpage (klubu golfowego) świetnie się czując ze swoimi znajomymi w social media - dodaje. - Wzrost udziału pokolenia 55+ pokrywa się z całościowym wzrostem z korzystania z internetu w tej grupie. Po prostu: masz internet, pewnie masz też profil na Facebooku, niezależnie od wieku - podkreśla.


4,86 mln polskich internautów, którzy odwiedzili Facebooka w listopadzie ub.r., ma wykształcenie średnie, a 4,4 mln - wyższe (to odpowiednio 30,9 i 27,9 mln wszystkich odwiedzających serwis). 3,69 mln użytkowników (23,5 proc. wszystkich) to osoby bez średniego wykształcenia, a 2,78 mln (17,7 proc. wszystkich) - z wykształceniem zawodowym.

Dalsza część analizy na kolejnej podstronie

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Polscy użytkownicy Facebooka coraz starsi i mniej wykształceni

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
pavv
Tja! Jedną osobę w wieku ponad 30 lat znam która bawi się w Pejsbuka więc mamy kolejne badania sponsorowane przez Mossad i CIA.
21 16
odpowiedź
User
Młody_Wykształcony
Facebook jest dobry dla 25 latka na studiach. Jak widzę znajomych po 30 wrzucających zdjęcia z Egiptu i piszących dyrdymały o swoim "złotym" życiu na Miasteczku Wilanów i pracy w korpo to dziękuję losowi, że oszczędził mi bycie bezmózgim Lemingiem. O ta łatwo przeszedłem z Facebooka na politykę ;)
41 15
odpowiedź
User
...............
A czy są jeszcze tacy idioci co przy rejestracji przy zakładaniu poczty mailowej bądź innym portalu społecznościowym podaja prawdziwe dane osobowe?
36 12
odpowiedź
User
pavv
Grupy dyskusyjne czy fora słynęły z tego, że można było być anonimowym. Pejbuk wprowadził modę obnażania się pod swoim imieniem i nazwiskiem. Gdyby to miało miejsce na początku istnienia internetu wcale bym się nie zdziwił, ale po 15 latach ukrywania się pod nickami na różnych forach nagle ludzie się ujawniają! Durnota nie zna granic. Na szczęście ludzie po 30-tce pamiętają jeszcze fora i grupy dyskusyjne toteż z Pejsbuka wbrew badaniom korzysta może 5% z nich.
31 13
odpowiedź
User
Fox Mulder
Osobiście męczy mnie tzw. "życie w społeczeństwie", więc nie widzę powodu, aby brać udział w takich bezsensach jak "fejsbóki", "nasze-klasy" itp... Wystarczy mi, że naoglądam się dureństwa i durniów przez cały tydzień w pracy... Kolejni pseudo-znajomi nie są mi do szczęścia potrzebni. Trzeba mieć coś niepokolei w głowie, żeby się "sprzedawać" przed całym światem, a już z pewnością przed tymi, którzy maczają swoje paluchy w tych przedsięwzięciach internetowych, profilując stada bezmyślnie i za darmo oddających swoje dane pseudo-celebrytów..
36 10
odpowiedź