SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Ponad 100 mln zł w dwa lata dla TVP i Polskiego Radia od MSZ. Umowy na programy, szkolenia i płyty o katastrofie smoleńskiej

Ministerstwo Spraw Zagranicznych w ciągu dwóch lat (2019-2020) przeznaczyło na utrzymanie trzech kanałów Telewizji Polskiej łącznie ponad 97 mln zł. Chodzi o TVP Wilno, Biełsat i TVP Polonia. Przy czym wydatki na TVP Wilno rok do roku wzrosły, zaś na Belsat TV – zmalały. Polskie Radio w tym czasie z różnych umów dostało od resortu ponad 19 mln zł.

Podpisanie porozumienia TVP i MSZ dotyczącego TVP Wilno, marzec 2019r. Fot. TVP InfoArticle

MSZ ujawnił kwoty umów w odpowiedzi na interpelację posłanki Małgorzaty Kidawy-Błońskiej. Wynika z niej, że Telewizja Polska w 2019 otrzymała pieniądze z resortu na „tworzenie programu telewizyjnego dla odbiorców za granicą pod nazwą Program Satelitarny TVP Polonia” (16 319 000 zł), na Belsat TV – 20 mln zł, zaś na tworzenie i rozpowszechnianie TVP Wilno w tym roku przeznaczono z ministerstwa 8 mln zł. Prace nad tym kanałem trwały od kilku lat, przyspieszyły wraz z początkiem 2019 roku. Ostatecznie uruchomiono go 17 września 2019 r. TVP Wilno skierowane jest do Polaków mieszkających w tamtym regionie, których interesuje polska historia, kultura oraz wydarzenia.

W roku następnym wydatki MSZ na TVP Wilno wzrosły już do 10 mln zł, kosztem Biełsatu – któremu obcięto finansowanie, obniżając je do 17,3 mln zł. TVP Polonia otrzymała znów 16 319 000 zł. Ministerstwo przypomina przy okazji, ze jest zobowiązane do łożenia na te kanały na mocy uzgodnień z Telewizją Polską. Umowę, na mocy której współfinansowany jest kanał TVP Wilno, podpisano w marcu 2019 r.

Mniej dostało od resortu w tym samym czasie Polskie Radio. W 2019 roku najpoważniejszą pozycją w umowach między nadawcą a MSZ stanowiło współtworzenie „Polskiego Radia dla Zagranicy” (programy dla odbiorców za granicą w językach: angielskim, białoruskim, niemieckim, polskim, rosyjskim i ukraińskim) oraz rozpowszechnianie go za pomocą przekazu naziemnego – zarówno analogowego, jak i cyfrowego, kablowego, satelitarnego oraz w sieciach teleinformatycznych. Na ten cel przekazano kwotę 9 396 000 zł. Dokładnie tyle samo, ile w roku 2020.

18 204 zł kosztowało w 2019 roku udostępnianie przez Polskie Radio jedenastu użytkownikom z MSZ pełnego serwisu tekstowego i dźwiękowego, wraz z archiwum (w ramach umowy obowiązującej od 2017 roku). W kwietniu 2019 roku - gdy wygasła pierwsza z umów - zawarto podobną, roczną umowę dla 10 osób. Kosztowała ona kolejnych 44 280 zł. Rok później korzystało z tej opcji w dalszym ciągu 10 osób, co kosztowało jeszcze 132 840 zł (umowa obowiązuje do 2023 roku).

Prócz tego w 2019 roku Polskie radio przeprowadziło szkolenie dla pracowników MSZ, pn. „Sztuka mówienia”. Kosztowało ono 2,9 tys. zł. Kolejne 2,7 tys. zł kosztował zakup w sumie 30 płyt CD (po 10 sztuk) wydanych przez Polskie Radio: „Smoleńsk – ostatnia misja”, „Prezydent Lech Kaczyński – Świadectwo” i „1920 Bitwa, która ocaliła Europę”. Dwa pierwsze wydawnictwa ukazały się w marcu 2020 roku pod patronatem Rady Mediów Narodowych.

W połowie marca w KDPW zostały zarejestrowane obligacje skarbowe o wartości 650 mln zł dla Telewizji Polskiej, Polskiego Radia i regionalnych rozgłośni publicznych. To pierwsza transza z 1,95 mld zł rekompensaty abonamentowej, którą zapisano w tegorocznym budżecie państwa.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Ponad 100 mln zł w dwa lata dla TVP i Polskiego Radia od MSZ. Umowy na programy, szkolenia i płyty o katastrofie smoleńskiej

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Czekamy
Czekamy na TVP Brasil i TVP Argentyna, tam też sporo Polonii mieszka.
odpowiedź
User
Antypis
Czekamy na TVP Brasil i TVP Argentyna, tam też sporo Polonii mieszka.

I jeszcze TVPropaganda.
A nie, to już mamy.
odpowiedź
User
lol
A kiedy TVP San Escobar? Im się też dotacje po prostu należą.
odpowiedź